رسانه از دیدگاه امام خمینی (ره)

مصطفی انصافی

رسانه یکی از پدیده های دنیای مدرن است که به رغم کارکردهایی همچون سرگرمی و تبلیغات واجد کارکرد فرهنگ سازی و آموزشی نیز هست. رسانه ها دیگر جزیی از زیست جهان امروز ما است و برای کسی که دغدغه معاصرت دارد عبور از کنار این پدیده به راحتی میسر نیست. امام خمینی (ره) نیز به واسطه هوش و درایتی که داشتند همواره رسانه یکی از دغدغه های اساسی شان بود.

---------------------------------------------------------

امروز دیگر کمتر کسی شک دارد که انقلاب اسلامی ایران بیش از آنکه انقلابی سیاسی باشد و تنها نخبگان سیاسی را جابجا نماید، یک انقلاب فرهنگی بود که تمام شئون زندگی مردم را دگرگون کرد و بستر اجتماعی را برای نیل به سبک زندگی اسلامی هموار کرد. امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب کبیر اسلامی ایران به فرهنگ و مقولات فرهنگی نگاهی خاص داشت و بالواقع خود ایشان به مدد فعالیت های فرهنگی توانستند مردم را به هویت اسلامی شان واقف نمایند و به  تحرک وا دارند.

رسانه یکی از پدیده های دنیای مدرن است که به رغم کارکردهایی همچون سرگرمی و تبلیغات واجد کارکرد فرهنگ سازی و آموزشی نیز هست. رسانه ها دیگر جزیی از زیست جهان امروز ما است و برای کسی که دغدغه معاصرت دارد عبور از کنار این پدیده به راحتی میسر نیست. امام خمینی (ره) نیز به واسطه هوش و درایتی که داشتند همواره رسانه یکی از دغدغه های اساسی شان بود. ایشان انتظار داشتند که پس از انقلاب اسلامی به تبع تغییر در همه شئون زندگی مردم، از تغییرات عینی همچون تغییر نام کوچه ها، خیابانها و میادین شهر ها تا تغییرات ذهنی تر مثل تغییر در نگرش ها و عقاید، کارکرد و ماهیت رسانه نیز باید دگرگون شوند و نوک پیکان جهت گیرشان به سمت حیات طیبه اسلامی نشانه گیری شود.از این رو ایشان سعی داشند با رهنمودهای داهیانه خود دستور زبان جدیدی برای رسانه ها تدوین نمایند و طرحی نو برای رسانه هایی همچون رادیو، تلویزیون، روزنامه ها و مجلات، تئاتر و سینما دراندازند.
امام راحل می فرمودند که ما با هیچ یک از این رسانه های دیداری و شنیداری مشکلی نداریم بلکه مشکل ما با اشاعه فساد و فحشا است. ایشان در این زمینه از کارکرد رسانه ها در دوران طاغوت مثال می آوردند که جوانان را با یکسری از مسائل بی ارزش، پوچ و فساد آلود مشغول کرده و آنان را از هویت اسلامی خود دور نگه می داشتند. به زعم ایشان رسانه در آن دوران ابزاری شده بود برای تقلید کامل از دستاوردهای غرب، از تقلید در ساختمانها و تزئینات و تجملات آنها  گرفته تا  تقلید در اجناس نوشیدنی و پوشیدنی  و در کل تقلید در گفتار و کردار آنان به طوری بوده که فهم صحبت ها و رفتار مقلیدن برای بیشتر مردم و حتی برای هم ردیفان نیز مشکل بوده است.
ولی امام (ره) رسانه جامعه اسلامی را بری از این خطاها می دانستند و معتقد بودند که رسانه های جامعه ما باید دانشگاهی عمومی به وسعت کل کشور باشند و در کنار سرگرم کردن مردم آموزش های لازم را برای نیل به حیات طیبه به آنها بدهند. رسانه  در نظر امام  قدر و اهمیت فراوانی داشت تا جایی که معتقد بود رسانه ها می توانند یک فرد را به کمال برسانند و یا اینکه آن را به گمراهی بکشانند. از این رو نگاه خاصی به رسانه های جامعه داشتند و همواره نگران بودند که مبادا با برنامه هایی خلاف اهداف انقلاب جوانان به سمت گمراهی سوق بیابند. در دستور زبانی که امام راحل برای رسانه ها تدوین نمودند هدف سرگرم شدن به هر قیمت یا درآمد زایی نیست، بلکه هدف پروراندن روح عطشان مخاطبان با آب چشمه معارف دینی و اسلامی است تا از این روزنه هر فردی در جامعه اسلامی خود تبدیل به یک رسانه برای انتقال آموزه های اسلامی شود و از این طریق صدای این دین به نقاط مختلف جهان برسد.
                                                              
به نقل از پایگاه اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی