آشنايي با انجمن مطالعات فرانسه

آشنايي با انجمن مطالعات فرانسه

مريم احمدي

انجمن مطالعات فرانسه قديمي ترين و برجسته‌ترين انجمن علمي مطالعات فرانسة در بريتانيا و ايرلند است كه باعث ترقي و پيشرفت تدريس و تحقيق در سطح آموزش عالي مطالعات فرانسه شده است . نجمن مطالعات فرانسه انجمني برجسته و آگاه به مطالعات فرانسه در سطح تحصيلات عاليه در بریتانیا و ایرلند است كه اعضاي آن در سال‌های اخیر افزایش یافته است، انجمن شامل کتابخانه‌ها، متصدیان و جامعه‌اي از دانشجویان فوق ليسانس است . انجمن از كليه علاقه‌مندان و پايبندان به اهداف انجمن که پیشبرد مطالعات فرانسه در سطوح ليسانس و فوق ليسانس است، عضو مي پذيرد.

ادامه نوشته

زبان تخصصی : MEDIA IN THE WORLD

زبان تخصصی : MEDIA IN THE WORLD


The sequencing of content in a broadcast is called a schedule. As with all technological endeavours, a number of technical terms and slang have developed. A list of these terms can be found at List of broadcasting terms. Television and radio programs are distributed through radio broadcasting or cable, often both simultaneously. By coding signals and having a cable converter box with decoding equipment in homes, the latter also enables subscription-based channels, pay-tv and pay-per-view services.

ادامه نوشته

ارتباطات دینی و جهانی شدن؛ رسانه های سنتی و مدرن

ارتباطات دینی و جهانی شدن؛ رسانه های سنتی و مدرن


بهره مندی از سیستم فراگیر متعامل ، پویا و همگرای ارتباطات سنتی – مدرن دینی در میان امت اسلامی زمینه ای برای وحدت ارتباطی کشورهای اسلامی پدید خواهد آورد تا امت اسلامی در فرآیندهای جهانی معاصر نه تنها دچار تشطط نگردد، بلکه روز به روز مبانی اسلامی وحدت خویش راتقویت نموده ودر ایفای رسالت جهانشمول اسلام توفیقات لازم را بیابد. در این سیستم هریک از جوامع اسلامی باید نقش ارتباطی خویش را در جهان اسلام بشناسد و بدان عمل نماید .

ادامه نوشته

نقش رسانه ها در اصلاح و افساد جامعه

نقش رسانه ها در اصلاح و افساد جامعه


باید دانست آثاری که رسانه‌ها بر فرهنگ جامعه می‌گذارند، ناشی از چه عواملی است و چگونه باید آنها را کنترل و هدایت کرد و از توانایی این فن آوری مهم و پویا در اصلاح جامعه بهره گرفت؟! امروزه بر خلاف عصر سنت، رسانه‌های نوین در تمامی زوایای زندگی ما حضور چشمگیر و مؤثری دارند؛ به گونه‌ای که بدون بهره‌گیری از آنها، زندگی مختل می‌شود. از آنجا که رسانه‌ها به عنوان فرد یا گروه، از گسترده‌ترین و مهم‌ترین مبادی معرفتی بشر شده‌اند، از مؤثرترین عوامل فرهنگ‌ساز به شمار می‌روند و در «اصلاح و افساد جامعه» نقش بسزایی دارند.

ادامه نوشته

رادیو بین المللی (برون مرزی)

رادیو بین المللی (برون مرزی)

ترجمه : احسان میهن دوست

منظور از رادیو بین المللی عبارت است از پخش برنامه از یک کشور برای کشور دیگر. این اتفاق از دهه 1920 میلادی در جهان آغاز شد. تقریبا هر کشور توسعه یافته و صنعتی شده ای این سرویس را دارد و تعدادی از کشورهای باصطلاح جهان سومی نیز از این امکان برخوردارند. حکومت ها از این سرویس به عنوان شکلی از دیپلماسی عمومی برای ترویج یا رساندن سیاست های بین الملل خود استفاده می کنند.
ادامه نوشته

عاملیت تلویزیون در فرآیند جهانی شدن

عاملیت تلویزیون در فرآیند جهانی شدن

یوسف احمدی

اعتقاد بر این است که مرحله سوم جهانی ‏شدن، یعنی جهانی ‏شدن ارتباطات معلول صنعت جهانی ارتباطات است و به ‏عنوان یک روند ارتباطی موجب ارتباطات هم‏زمان و ظهور فضای واحد ارتباطی شده است (عاملی، 1383).  صنعت ارتباطات که در برگیرنده مجموع وسایل و عوامل ارتباط جمعی است با ویژگی‏های فرامکانی، فرازمانی و فراملی همراه است، مفهوم جدید زوال فاصله‏ها را به ارمغان آورده است. گفته می‏شود که زوال فاصله‏ها احتمالا تنها و مهم‏ترین نیروی شکل‏دهنده به جوامع جهانی در نیمه اول قرن بیست و یکم است و همین‏طور تغییرات فنآوری آن در نحوه زندگی مردم انقلاب ایجاد کرده که در این مورد استثنایی وجود ندارد (کارنکرانس، 29:1384).  انقلاب ایجاد شده توسط وسایل ارتباطی چیزی نیست جز همان فرآیند جهانی شدن که زندگی مردم را تحت شعاع خود قرار داده است. 

ادامه نوشته

ظهور رسانه‌های جهانی

ظهور رسانه‌های جهانی

نویسنده: ادوارد هرمان و رابرت مکچنزی

  ترجمه و تلخیص: عبدالمجید طاهری آکردی
نخستین شکل رسانه‌های جهانی، خبرگزاری‌های بین المللی کابلی بودند: مانند هاواس فرانسه، ولف آلمان و رویترز انگلیس. اینها خبرگزاری‌هایی اقتصاد محور بودند. خبر را تولید می‌کردند و به روزنامه‌ها می‌فروختند. این سه خبرگزاری در دهه 1850 میلادی یکه‌تاز بودند و جهان را بین خود تقسیم کرده و از ابتدا مطابق با اهداف کشورهای ثروتمند خبر تهیه می‌کردند که درآمد بالایی داشته باشند.
ادامه نوشته

هالیوود‏، فرهنگ و تأثیر آن

هالیوود‏، فرهنگ و تأثیر آن

نویسنده: مایکل ریل  ترجمه و تلخیص: عبدالمجید طاهری آکردی

هالیوود نام یک صنعت سمعی بصری و در واقع نام یک منطقه کوچک در شمال غربی لس‌آنجلس کالیفرنیاست و محصولات فرهنگی آن در جهان سرآمد است. از دهه دوم قرن بیستم‏، این منطقه کوچک فیلم‌سازی برای صنعت در سراسر جهان سلطه یافت و در پایان قرن بیستم به بزرگترین مرکز تولیدات فرهنگی جهان اعم از فیلم، تلویزیون، رادیو، موسیقی، سرگرمی و... تبدیل گشت.

ادامه نوشته

نقـش رسانه هـای غـرب در شکل گیری اسلام هراسی

نقـش رسانه هـای غـرب در شکل گیری اسلام هراسی


در طول تاریخ ارتباط مستقیم بین روند گسترش اسلام و اقدامات اسلام ستیزانه و اسلام هراسانه وجود داشته است. هرگاه روند گسترش اسلام به ویژه در سرزمین¬های غرب شدت گرفت در واکنش به آن تلاش¬ها برای مخدوش کردن چهره اسلام و مسلمانان نیز تشدید شده است.

ادامه نوشته

رسانه از دیدگاه امام خمینی (ره)

رسانه از دیدگاه امام خمینی (ره)

مصطفی انصافی

رسانه یکی از پدیده های دنیای مدرن است که به رغم کارکردهایی همچون سرگرمی و تبلیغات واجد کارکرد فرهنگ سازی و آموزشی نیز هست. رسانه ها دیگر جزیی از زیست جهان امروز ما است و برای کسی که دغدغه معاصرت دارد عبور از کنار این پدیده به راحتی میسر نیست. امام خمینی (ره) نیز به واسطه هوش و درایتی که داشتند همواره رسانه یکی از دغدغه های اساسی شان بود.

ادامه نوشته

معرفی کتاب تخصصی: انحصار نوین رسانه‌ای

معرفی کتاب تخصصی: انحصار نوین رسانه‌ای



بن اچ. باگدیکیان

در قسمتی از پیشگفتار این کتاب آمده : "... هر فردی در زمانه ما در دو جهان زندگی می‌کند؛ یکی دنیای طبیعی که از گوشت و خون و محیط است و انسان‌ها از زمان پیدایش در آن زندگی می‌کنند. دنیایی که مردان و زنان و کودکانش در خانواده، مدرسه و جامعه رشد می‌کنند و بالغ می‌شوند و با سایر انسان‌ها در موقعیت‌های مختلف و پیچیده روبه‌رو می‌شوند.
ادامه نوشته