آشنايي با مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي
آشنايي با مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي
مريم احمدي
CRCEES چیست؟
دانشگاه گلاسکو مركزي درون سازمانی است كه براساس مطالعات زبان منطقه اي بنا شده است. بودجۀ اولیۀ مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي، چهار و هفت دهم ميليون پوند (براي پنج سال) تعيين و هم اكنون شرکای ملی و بین المللی برجسته اي را گرد هم آورده است.
اين مرکز با ارائه کارشناسی ارشد زبان، سالانه به چهل مورد کارشناسی ارشد آموزش و پژوهش، بيست مورد دکترا و هشت مورد بعد از دکترا کمک هزینۀ تحصیلی اعطا مي نمايد.
فعاليتهاي مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي:
· مدارس تابستاني در منطقه
· سمینارهای پژوهشی منظم
· سیاست عمومی روز برای جامعهاي گسترده
· جشنوارۀ بزرگ زمستاني
حوزه هاي اصلی پژوهشي مورد توجه مرکز:
· جنبههای هویت و فرهنگ و پيامدهاي اجتماعي، سیاسی و اقتصادی آنها
· تحولات اقتصادی و اجتماعی
· تحولات سیاسی و روابط بین الملل
· تحولات ادبی، سینمایی و فرهنگی منطقه
· زبان سیاست
کشورهای تحت پوشش عبارتند از: بوسنی، کرواسی، جمهوری چک، استونی، گرجستان، مجارستان، قزاقستان، قرقیزستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، روسیه، اسلواکی، اسلوونی، صربستان، مونته نگرو، ترکمنستان، اوکراین و ازبکستان
مؤسسات عضو :
كانون فعاليت مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي، دانشکده اسلاوونيك[1] است. اين دانشكده شامل دپارتمان مطالعات اروپاي مرکزی وشرقي و بخش مطالعات اسلاوونيك از دانشکده فرهنگ و زبانهاي معاصر بوده، همچنين داراي اساتيدي در حوزههاي سیاست، تاریخ و تاریخ هنراست.
دانشگاههاي عضو شامل:
· آبردین[2]- دپارتمان سیاست و روابط بین الملل
· ادینبورگ[3]- دانشکده ادبیات، زبانها و فرهنگها
· نیوکاسل[4]- دانشکده جغرافیا، سیاست و جامعه شناسی
· ناتینگهام[5] - دانشکده تاریخ، دانشکده جغرافیا، دپارتمان سیاست و دپارتمان مطالعات روسیه و اسلاوونيك
· اس تي اندروز[6]- دپارتمان روابط بینالملل و مطالعات آسیای مرکزی و خاورمیانه
· استراس كلايد[7]- مرکز تحقیقات سیاست اروپا و دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
· غرب اسکاتلند[8]- مرکز مطالعات اروپاي معاصر
شرکای بین المللی مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي و شركاي بین المللی
· جمهوری چک
مؤسسۀ چک و ادبیات تطبيقي و نظریه ادبی، دانشگاه چارلز[9]، پراگ[10]
دپارتمان مطالعات ادبيات و کتابخانه چک، دانشگاه ماساريك[11]، برنو[12]
دپارتمان مطالعات زیست محیطی، دانشگاه مازاريك، برنو
موسسه مطالعات بوهمیا، دانشگاه بوهمیا جنوبی
· استونی
مرکز مطالعات بالتیک، دانشگاه تارتو[13]، استونیا
· مجارستان
مؤسسه علوم سیاسی، دانشگاه كاوروينوس[14] بوداپست، مجارستان
دانشگاه اسزچني[15] ايستوان[16]،گيور[17]مجارستان
· لهستان
دانشگاه جاجيلونيا[18]، کراکوف[19]، لهستان
· فدراسیون روسیه
مرکز پژوهشهاي تحقیقات منطقهاي، دانشگاه دولتي اوليانوفسكي[20]، فدراسیون روسیه
نهادهای سرمایه گذاری
• شورای پژوهشي اقتصادی و اجتماعی[21]
• شورای پژوهشي هنر و علوم انسانی[22]
• شورایبودجه آموزش عالی انگلستان[23]
• شورای بودجه اسکاتلند[24]
خلاصه اجرایی
شبکه های مجرب و متخصص بین سازمانی مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي، در داخل چارچوبي واحد و منسجم قرار گرفته و راههای جدیدي براي مطالعات منطقهاي ارائه مينمايد. اين مركز با داشتن محققيني جدید و ثابت، رکورد بسیار خوبی درخروجی پژوهشي دارد. علاوه بر اين، مركز ارائه دهنده آموزش تحقيقات مبتني بر زبان و نظارت تخصصی است.
كارشناسان ارشد مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي درک عمیقي از گذشته و حال جمعيت منطقهاي، فرهنگ، اقتصاد و توسعه سیاسی به دست خواهند آورد. اين مركز نيروهاي عالي متخصص تربيت ميكند. كسانيکه مهارتهای خاص و عمومی آنان دراختیار کسب و کار، سیاستگذاران و دانشگاهها قرار داده خواهد شد. آنان ايده " انگلستان در خط مقدم دانش منطقه است" را اطمینان ميبخشند.
آموزش به روشهای مختلف باعث توسعه مهارتها ميشود. درحالیکه آموزش متمركز زبان براي کادر پژوهشگران ما يك امتياز قابل مقايسه است. از نظر ما یادگیری، فرايندي مستمر است. بنابراين پژوهشگران ما قادر به تعمیق و تنوع بخشیدن به علايق خود خواهند بود. اين امر منجر به توسعه سودمندی پژوهشي، برنامههای علمی و درخواستهاي جدید بودجه خواهد شد.
شرکای تجاری منطقه در طیف وسیعی از فعالیتها شامل: برگزاری کارگاههای روش تحقیق سالانه، جلسه توجیهی و شاید مهمتر، مدارس تابستاني نقش داشته و بدين صورت به ترویج رویکرد فرهنگی و همکاری در میان نسل جدید محققان كمك ميكنند.
شرکای مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي متعهد به تعالی در امر آموزش و پژوهش بوده، در تقويت تخصص پژوهشي، انجام و خروجی پژوهشی فعاليت بسيار دارند. شرکای مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي بدنۀ منحصر به فردي از تخصص علمی با گستره جغرافیایی وسيعي ( شامل: کشورهای عضو اتحادیه اروپا جدید "جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی، اسلوونی"از ميان بالکان"بوسنی، کرواسی، صربستان و مونتهنگرو" و کشورهای مستقل مشترکالمنافع در آسیای میانه "روسیه، اوکراین، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان") را تشكيل داده است.
مركز مطالعات اروپاي مرکزی و شرقي و دانشگاه گلاسکو، كانون فعاليت دانشکدهاسلاونيك[25] است که شكل منحصر به فردي در زبان مبتنی بر مطالعات شرق اروپا دارد و از سال 1949، یکی از سه مرکز اصلی بریتانیا برای مطالعات منطقهاي است.
هدف کلیدی
هدف اصلی مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي، تولید کادري متخصص و جهانی است که روش تحقیق کمی و کیفی عمومی (از جمله مهارتهای فناوری اطلاعات) را با تخصصهای رشتهاي و دانش خاص منطقهاي تركيب نمايد. همۀ دانش آموزان اطلاعات گستردهاي از زبان و فرهنگ حداقل یک کشور منطقه را به دست ميآورند. این کار آنها را به تجزیه و تحلیل اصولي گفتمان عمومی منطقهاي برای انجام تحقیقات دقیق و اصلی در حوزه تعاملات محلي و زباني قادرميكند.
گروه پژوهشي فعال مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي شامل بسیاری از دانشمندان برجسته انگليسي در حوزه علوم اجتماعی و انسانی و با تخصص درزبان است. اين گروه، پژوهشگران جوان و قديمي را گرد هم آورده است.
یکی از اهداف کلیدی مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي برطرفكردن تفاوت بين رشته ها و اولويت يك يا چند مجموعه از مهارتها و دانشها در آموزش محققان جدید است.انعطاف پذیری برنامههای آموزشی ما، برای کسانی که در یک حوزه از آموزش، مهارت و دانش به دست آوردهاند، قلمروي مقايسهاي اين حوزه با ديگري را فراهم ميكند.
اين مرکز تاکید زيادي بر تعامل با کاربر دارد. نهادها و افرادهمکار با مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي، ارتباطات محكمي با کاربران غیرعلمی دارند. آنان داراي تجربه قابل توجهی از تعامل فعال با سیاستگذاران، نهادهای دولتی، سازمانهای غیردولتی و جامعه کسب و کار ميباشند.
بخش مهمی از فعالیتهاي اين مركزشامل: سرمايهگذاري در تجارب به دست آمده، توسعه روشهای جدید آموزش زبان و يادگيري، موارد بورسيه، جلسه توجیهی و کار مشاوره با تمرکز خاص بر توسعه و به اشتراک گذاری تجربه و تخصص با کاربران غیرعلمی است.
برای رسیدن به اهدافمان، ما تعدادی از کمیتهها به عنوان مثال: کمیته مشاوران بینالمللی، کمیته زبان، کمیته مشورتي كاربران غیرعلمی، کمیته سیاست عمومی و کمیته تحقيق را تاسيس كردهايم.
موضوع پژوهش
مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي در طیف گسترده حوزههاي پژوهشي علوم اجتماعی؛ هنر و علوم انسانی، متخصص آگاه به چارچوب نظری حوزه و داراي دانش لازم در درک میراث و مشکلات جهان پس از کمونیسم تربيت ميكند.
موضوعات زیر حوزههاي برتر پژوهشي مركز و تمركز آنان بر کار را نشان ميدهد:
· جنبه های هویت و فرهنگ و پيامدهاي اجتماعي، سیاسی و اقتصادی آنها
شامل: "دیدگاههای تاریخی و معاصر در مورد جنسیت"، "قومیت، ناسیونالیسم و حقوق اقلیتها"، "مهاجرت و آوارگي"، "هويت سیاسي"، "اثر جهانی شدن زبان و فرهنگ"، "اهمیت سنتهاي فرهنگی و تاريخي" است.
· تحولات اقتصادی و اجتماعی
تمرکز بر: توسعه اقتصاد بازار، نقش در حال تغییر دولت، سیاست عمومی و حکومت، از جمله: مسائل منطقهای و تحول ساختارهای اجتماعی شامل: "جنبههای اجتماعی و اقتصادی به حاشیه رانده شدن" و "توسعه نخبگان جدید".
· تحولات سیاسی و روابط بین الملل
شامل: پیامدهای گسترش اتحادیه اروپا، امنیت و سیاست خارجی، توسعه جامعه مدنی و توسعه گفتمان فرهنگی و سیاسی
· تحولات ادبی، سینمایی و فرهنگی منطقه
شامل: "نقش رسانههای جمعی در توسعه یک جامعه دموکراتیک" و" ساخت و ساز فرهنگها و ملتها پس از کمونیست"؛ "نمایندگی تحول در ادبیات معاصر"، "گفتمان رسانهای"، "فیلمبرداری و هنر"،" پرداختن به سانسور در کمونیست و بعد از کمونیست".
· زبان سیاست
بررسی تاثیر بین المللی/ جهانی شدن بر زبانهای نوشته و صحبت شده منطقه و پیامدهای مسائل ترجمه برای درک متقابل از احداث منطقه در جهان انگلیسی زبان. اعضای مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي آثار جديد و پيشرفتهاي را در رابطه با اين موضوعات توليد ميكنند.
برنامه فعالیت ها
اين مركز علاوه بر فعالیتهای آموزشي اصلي، طیف وسیعی از فعالیتها شامل: تقويت مطبوعات انتقادي، پرورش و توسعه برنامههای تحقیقاتي جدید و پروژههاي مشترك را نيز در بردارد. این فعالیتهاي سازماندهی شده، سالانه یکی از موضوعات کلیدی اين مركز را اولویتبندی ميكند. این فعالیتها به منظور ارتقاء تعامل با گروههای کاربری غیرعلمی به طور خاصي طراحی شدهاند. گلاسکو میزبان اصلی این فعالیتهاست و موقعيت جلسات توجيهي بسيار متفاوت و بر اساس ماهیت موضوع و خواستههای خاصی از کسب و کار منطقهای و جوامع سیاست گذار ميباشد.
دارندگان مدرك فوق دکترا
سالانه هشت مورد کمک هزینۀ تحصیلی یک ساله در مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي و يك مورد در موسسات شریک (در مقطع فوق دکترا) به دانشجويان اعطاء ميشود. هدف اصلی کمک هزینۀ تحصیلی، ایجاد و حفظ ظرفیت پژوهشي ماندگار در حوزه مربوطه و حمایت از محققان براي مطالعه در مقطع دکترا و انجام پژوهشهاي موفق است.
دارندگان مدركفوق دکترايي كه به تازگي فارغ التحصيل شدهاند، با توزيع و انتشار یافتههای پژوهشي در ميان دانشگاهیان و غیر دانشگاهیان معرف خود هستند. آنان در برگزاری کارگاههای روشتحقیق، جلسات توجیهی و مدارس تابستاني مشارکت فعال داشته و بدين صورت در انتشار يافتههاي پژوهشي، تسهیل آموزش روشتحقيق و تبادل نظر با محققان ديگر تجربه كسب ميكنند.
آنان از امکانات پژوهشی شامل: آموزش زبان، آموزش روشتحقيق و ... برخوردار ميباشند. كليه موسسات همکار علاوه بر دارندگان مدرك فوق دکترا، داراي شبکه گستردهاي از همكاران پژوهشي ملی و بینالمللی نيز (جهت بهرهمندی بيشتر مرکز) ميباشند. گاهي اوقات آنان در بیش از یک موسسه فعاليت كرده، به فعالیتهای ديگر موسسات شریک نيز دسترسي دارند.
کارگاه پژوهشي
اين کارگاه پژوهشي دو روز در سال دانشجویان کارشناسیارشد، دارندگان مدرك فوق دکترا و هیات علمی مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي انگلستان و موسسات بینالمللی را گرد هم میآورد. کارگاههای آموزشی فرمت باز و نشست موضوعي داشته، بر اساس گزارشات کوتاه است.اين كارگاهها حداکثر فرصت بحث و مناظره را داراست.
جلسات کارگاههای آموزشی شامل بحث و مناظره و نشستهاي متمركز بر گفتگو در باب موضوعات تخصصي بين بخشي و علايق پژوهشي ميباشد.
این مسئله به منظور تسهیل تبادلات بینرشتهای و ترویج حمایت مشترك و متقابل (در محیط پژوهشي و مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي)ميباشد. تسهيلات کنفرانس اين مركز شامل: كمك هزينه سفر (بریتانیايي و بین المللی) و كمك هزينه مسکن برای بیش از 80 نفر ميباشد.
مدارس تابستاني
در پنج سال اول تاسيس مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي؛ مدرسۀ تابستانی منطقهاي (كه طول مدت برگزاري آن دو هفته است) سازمان یافت. این امر جهت تسهيل تبادلات بين رشتهاي با مؤسسات همکار در روسیه، لهستان، جمهوری چک، استونی و مجارستان بود.
مدرسۀ تابستانی2011
اين مدرسۀ تابستانی در جمهوری چک برگزار میشود.
اهداف مدارس تابستاني شامل:
• شركت دانش آموزان در محیط تحقیقاتی بینرشتهای و میان فرهنگی
• توسعه تسهیلات نظری دانشجویان، دانشتجربی و روش شناختي
• ايجاد فرصت برای بحث و بررسی گستردهتر و كاربرد عملی چشماندازهاي نظري- تجربي و روششناختي
• مهارت آموزي دانش آموزان در بحث، کار گروهی و اجرا
• توسعه تسهیلات براي شبکههای پژوهشي دانشجویی و رویکردهای مشارکتی در پژوهش
• گسترش اطلاعات دانشجويان از زبان محلی (با قرار گرفتن در محیطهاي بومي)
جشنوارۀ زمستاني
براساس تجربه ها از جشنوارههاي فرهنگي كشورشناسي در گذشته شامل: روزهاي چک ( مارس 1997)؛ جشنواره سحر و جادوي مجارستان(2002 و 2004)؛ روزهاي استونیایی، نوامبر( 2005) تعداد زيادي از جشنوارههاي زمستاني (2008 تا 2009) به منظور ارائه دستاوردهای مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي و بالا بردن آگاهی عمومی از اين دستاوردها بود.
جشنواره با کنفرانسهای آکادمیک (با استاندارد بالا) شروع و به پایان ميرسد. تمرکز اين كنفرانسها در حوزههاي هنر، علوم انسانی و يا علوم اجتماعی ميباشد. در این کنفرانسها مقالههاي دانشجویان برجسته کارشناسی ارشد، پژوهشگران فوق دکترا و همكاران پژوهشي مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي گنجانیده شده است. مقالههايي از محققان بینالمللی برتر انگلستان و منطقه نيز وجود دارد.
جشنواره طیف وسیعی از رویدادهای برجسته فرهنگی در گلاسکو، ادینبورگ،نیوکاسل (در صورت توسعه)، ناتینگهام، اس تي اندروز و آبردین را در خود گنجانیده است.
این جشنواره شامل هنر اجرا، نمایش فیلم، وقایع موسیقی، خوانشکتاب و جلسات بحث و گفتگو در کتابفروشیهای بزرگ است. یکی از مهمترین ویژگیهای این جشنواره معرفی "اسلاوی چلپ چلوپ" به جشنوارۀ معروف جهاني "شب سال نو ادینبورگ" است که معمولا شامل موضوعات فرهنگی نيز ميباشد.
اطلاعات پذیرش:
هدفمركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي گردآوري پژوهشگران سراسر جهان جهت بالابردن درک انگلستان از اروپاي مرکزی و شرقي و اتحاد جماهیر شوروی سابق است. اين مؤسسه شبکههای تحقیقي و آموزشي همکار را با هشت مؤسسه عضو آشنا نموده، همكاريهاي بينابين را گسترش ميدهد. اين مركز در پنج سال آینده (2010-2006) براي 19 بورسيه دکترا، 40 بورسيه مدرك عالي کارشناسی ارشد و هشت کمک هزینۀ تحصیلی دکترا سرمایه گذاری كرده، ایجاد فرصت های شغلی و تشویق نسل جديد پژوهشگران ماهر در مطالعات منطقه اي به زبان اصلي را جزو وظايف خود مي داند.
موضوعات پژوهشي
· جنبه های هویت و فرهنگ و پيامدهاي اجتماعي، سیاسی و اقتصادی آنها
شامل: "دیدگاههای تاریخی و معاصر در مورد جنسیت"، "قومیت، ناسیونالیسم و حقوق اقلیتها"، "مهاجرت و آوارگي"، "هويت سیاسي"، "اثر جهانی شدن زبان و فرهنگ"، "اهمیت سنتهاي فرهنگی و تاريخي" است.
· تحولات اقتصادی و اجتماعی
تمرکز بر: توسعه اقتصاد بازار، نقش در حال تغییر دولت، سیاست عمومی و حکومت، از جمله: مسائل منطقهای و تحول ساختارهای اجتماعی شامل: "جنبههای اجتماعی و اقتصادی به حاشیه رانده شدن" و "توسعه نخبگان جدید".
· تحولات سیاسی و روابط بین الملل
شامل: پیامدهای گسترش اتحادیه اروپا، امنیت و سیاست خارجی، توسعه جامعه مدنی و توسعه گفتمان فرهنگی و سیاسی
· تحولات ادبی، سینمایی و فرهنگی منطقه
شامل: "نقش رسانههای جمعی در توسعه یک جامعه دموکراتیک" و" ساخت و ساز فرهنگها و ملتها پس از کمونیست"؛ "نمایندگی تحول در ادبیات معاصر"، "گفتمان رسانهای"، "فیلمبرداری و هنر"،" پرداختن به سانسور در کمونیست و بعد از کمونیست".
· زبان سیاست
بررسی تاثیر بین المللی/ جهانی شدن بر زبانهای نوشته و صحبت شده منطقه و پیامدهای مسائل ترجمه برای درک متقابل از احداث منطقه در جهان انگلیسی زبان. اعضای مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي آثار جديد و پيشرفتهاي را در رابطه با اين موضوعات توليد ميكنند.
بیش از 50 محقق بینالمللی با تحقیق در حوزههاي ذكر شده در مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي گرد هم آمدهاند. ترتيبات سرپرستي متناسب با ملاقات برجستهترين دانشجويان است. طرفهاي تماس مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي آماده ارائه مشاوره به متقاضیان و واجدين شرایط کارشناسی ارشد پژوهش و يا ارجاع به همکاران مربوطه ميباشند.
فرصت هاي آموزشي و پژوهشي
بورسيه دکترا شامل: 5 سال کمک مالی،3 سال سرپرستي دکترا به همراه آموزش روش تحقیق و زبان ميباشد. اين بورسيه كه در هر یک از موسسات عضو نيز اجرا ميشود شامل کمک هزینههای درسی به علاوه دستمزد سالانه است (در سال7-2006 به ميزان 300/12 پوند). دانشآموزان ميتوانند برای دکترا در یک موسسه عضو ثبت نام نموده درحاليكه روشتحقیق و یا آموزش زبان آن در مؤسسه دیگري است.
روش تحقیق:
شوراي پژوهشي هنر و علوم انساني[26]و شوراي پژوهشي اقتصادي اجتماعي[27] آموزش روشتحقيق برای كليه دانش آموزان (بهجز مدرک معادلها)را رسمی كرده است. این آموزش برای بسیاری از دانشآموزان در دانشگاه گلاسکو[28] برگزار ميشود. آنها در اين دانشگاه مدرك كارشناسي ارشد پژوهشي[29] را (كه شوراي پژوهشي هنر و علوم انساني و شوراي پژوهشي اقتصادي اجتماعي آنرا به رسميت ميشناسد) با عنوان مطالعات روسیه و اروپاي مرکزی و شرقي دريافت ميكنند. اينجا دانشآموزان برنامه معتبر آموزش روشتحقيق (شوراي پژوهشي هنر و علوم انساني و شوراي پژوهشي اقتصادي اجتماعي) را در ديگر موسسات عضو دنبال ميکنند.
برنامه های عبارتند از :
• کارشناسی ارشد پژوهشي جغرافیاي انسانی (دانشگاه نیوکاسل)
• کارشناسی ارشد پژوهشي توسعه منطقهای (دانشگاه نیوکاسل)
• کارشناسی ارشد تاریخ در گرايش پژوهشي تاریخ جنسیت و معاصر (دانشگاه ناتینگهام)
• كارشناسي ارشد پژوهشي انسانشناسی اجتماعی، مردم شناسی و تاریخ فرهنگی (دانشگاه آبردین)
• كارشناسي ارشد پژوهشي سیاست بینالملل (دانشگاه آبردین)
مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي قادر به ارائه دورههای آموزش زبان در موسسات عضو است:
گلاسکو: روسی، لهستانی، چک، اسلواکی، مجارستان، استونی، لتونی
ناتینگهام: اسلووني، صرب / کروات و روسی (فقط با حمايت مالي)
اس تي آندروز: ازبک، اوکراینی، لیتوانیایی (فقط با حمايت مالي) و روسی (فقط با حمايت مالي)
رشتههاي آموزش زبان در هر موسسه بر اساس مدل مدرك عالي روسي (كه درحال حاضر نيز در دانشگاه گلاسکو ارائه ميشود) گسترش يافته است. اينجا همچنين آموزش كمكي زبان دوم و ابقاء رشتهها برای افرادي با دانش زباني خوب تمهيد شده است.
برنامه آموزشي دانشجویان کارشناسیارشد
شوراي پژوهشي هنر و علوم انساني و شوراي پژوهشي اقتصادي اجتماعي آموزش روشتحقيق برای كليه دانش آموزان (بهجز مدرک معادلها)را رسمی كرده است. این آموزش برای بسیاری از دانشآموزان در دانشگاه گلاسکو برگزار ميشود. آنها در اين دانشگاه مدرك كارشناسي ارشد پژوهشي[30] را (كه شوراي پژوهشي هنر و علوم انساني و شوراي پژوهشي اقتصادي اجتماعي آنرا به رسميت ميشناسد) با عنوان مطالعات روسیه، اروپاي مرکزی و شرقي دريافت ميكنند. اينجا دانشآموزان برنامه معتبر آموزش روشتحقيق (شوراي پژوهشي هنر و علوم انساني و شوراي پژوهشي اقتصادي اجتماعي) را در ديگر موسسات عضو دنبال ميکنند.
هر یک از برنامههای آموزشی زیر برای دانش آموزان پاره وقت طرح ريزي شده است:
• كارشناسي ارشد پژوهشي مطالعات روسیه، اروپاي مرکزی و شرقي
• کارشناسی ارشد پژوهشي جغرافیاي انسانی
• کارشناسی ارشد پژوهشي توسعه منطقهای
• کارشناسی ارشد تاریخ در گرايش پژوهشي تاریخ جنسیت و معاصر
• كارشناسي ارشد پژوهشي انسان شناسی اجتماعی، قوم شناسی و تاریخ فرهنگی
• كارشناسي ارشد پژوهشي در سیاست بین المللی
دانشجویان دکترا
مركز مطالعات روسیه، اروپاي مرکزی و شرقي کادري از ناظران باتجربه و فعالان پژوهشي در هر یک از موضوعات کلیدی منطقهاي زير را گرد هم آورده است. آنان طبق درخواست براي بورسيه دکترا دعوت شدهاند. افراد مذكور ناظر پنج موضوع منطقهاي زیر ميباشند:
• جنبه های هویت، فرهنگ و پيامدهاي اجتماعي، سیاسی و اقتصادی آن
گلاسکو: دکتر ربکاکی[31]، دکتر فلین مویا[32]، دکتر دیوید اسمیت[33]، دکتر الويرا گروسمن[34] ، خانم هنا کلمن[35]، دکتر ژولیت کينچين
ناتینگهام[36]: دکتر بارون نیک[37]، دکتر هاروی الیزابت[38]، دکتر دیوید نوریس[39]، دکتر سارا بدکاک[40]، دکتر ولادیمیر زوريک[41] دکتر فرانک میکنه [42]
ادينبورگ: دکتر الا چيمل اوسکا [43]
نیوکاسل: دکتر نیک مگوران[44]، دکتر آنسلما گالينات[45]
• تحولات اقتصادی و اجتماعی
گلاسکو: استاد تری کاکس[46]، استاد جف سوئين[47]، آقای ریچارد بری[48]، استاد چارلز ولفسان[49]
ناتینگهام: دکتر آدام سوئين [50]، استاد سارا اوهارا[51]
نیوکاسل: دکتر آلیسون استنينگ[52]
غرب اسکاتلند: استاد مارتین ميانت[53]
• تحولات سیاسی و روابط بین المللی
گلاسکو : دکتر مک مانوس کلر[54] - چوبينسكي، استاد استفان وايت[55]، استاد ویلیام میلر [56]
ناتینگهام : دکتر ونسا پاپاواک[57]، دکتر الکس جفری[58]
اس تي آندروز[59]: استاد جان اندرسون[60] ، دکتر ریک فان[61] ، دکتر سالی کامینگز[62]
استراليا: استاد جان بچتلر[63]، دکترمک مسترایرن[64]، دکتر مارتین فري[65]، دکتر فیونا ويشلد[66]، دکتر ویت ناوتني[67]، استاد يولي داگلاس[68]
آبردین[69] : دکتر دیوید کالبريس[70]
• تحولات ادبی، سینمایی و فرهنگی منطقه
ادینبورگ: دکتر الکساندرا اسمیت[71]
گلاسکو: دکتر مارگارت تجريزو[72]، دکتر جان کوليک[73]، دکترجان بیتس[74] ، دکتر آندری روگات چوسکي[75]، دکتر سارا اوتس[76]
ناتینگهام : استاد سینتیا مارش[77] ، استاد لسلی ميلن[78] ، دکتر مکميکاييل پولی[79] ، دکتر ولادیمیر زوريک[80] ، دکتر رولف هله باست[81]، دکتر مونیکا وايت[82]، دکتر سيگي فرانک[83]
• زبان سیاست
گلاسکو: دکتر شمیل خايرو[84]
ادینبورگ: دکتر لارا ريازانووا کلارک [85]
اس تي آندروز: پروفسور ایان پرس[86]، دکتر استفان پوق[87]
اکثریت قریب به اتفاق دانشگاهیان تجربه گسترده و موفقیتآمیز نظارتي (ناظرشوراي پژوهشي اقتصادي اجتماعي و شوراي پژوهشي هنر و علوم انساني بر بودجه دانشجویان) را دارند. زمانيكه پروپوزال تحقيقي دانشجویان دکترا در دست اعضاء هيات علمي كم تجربه مركز مطالعات روسیه و اروپاي مرکزی و شرقي بيافتد، با كمك همکاران با تجربه، نظارتي مشترک ترتیب داده ميشود.
رشته هاي کارشناسی ارشد
كارشناس ارشد پژوهشي روسیه[88]، مرکز مطالعات اروپاي مركزي و شرقي (دانشگاه گلاسکو)
هدف اصلی برنامه شناخت کموکیف انواع روشتحقيق است. اين شناخت براي درک بیشتر تاریخ، فرهنگ و پیچیدگی فرایندهای معاصر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی منطقهاست.
تجزیه و تحلیل دقیق رویکردهای روششناختی و نظری مطالعات منطقهاي اين امر را محقق ميسازد. این برنامه همچنين دانشآموزان را با مهارتهای فکری و عملی لازم برای ارزیابی مطالعات موجود آشنا كرده، روشهای مناسب پژوهشي و بكارگيري موفق آن را ميشناساند.
• رشتههاي ارائه شده در دانشکده حقوق، اقتصاد و علوم اجتماعی دانشجويان را با دانش لازمه و مهارتهای عملی در روش تحقيق كمي و كيفي آشنا ميكند. این دورهها شامل: آموزش تجزیه و تحلیل دادهها (داده های کمی و کیفی) با کمک برنامههای کامپیوتر ميباشد.
• روش تحقیق اداري كه چالشهای خاص و فرصتهای پژوهشي در فضاي بعد از سوسياليست را مشخص مينمايد، دانشجويان را با دانشها و مهارتهای لازم برای توسعه، تطبیق و اعمال روش مناسب آشنا میکند.
• اخلاق پژوهشي که در دورههای عمومی و تخصصي اداري ارائه ميشود. لذا پيامدهاي اخلاقی ناشي از پژوهش در فضاي بعد از سوسياليست مطرح و جزئیات آن مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد.
• آموزش زبان كه دسترسي دانشآموزان به منابع اصلی نوشتهها را امكانپذير نموده، بستر مناسبي براي توسعه درک شفاهي، شنیداري و نوشتاري زبان ايجاد ميكند.
این برنامه ها دارای ارزيابي (3+1) بوده، مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي و شورای پژوهشي هنر و علوم انسانی آنرا به رسمیت ميشناسد.
کارشناسی ارشد پژوهشي جغرافیای انسانی و کارشناسی ارشد پژوهشي توسعه منطقهای (دانشگاه نیوکاسل)
بر اساس نياز مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي،اصول اين رشته بر تربيت كارشناسان ارشد با مهارتهای پژوهشی مناسب جهت استخدام آنان است. اين رشته همچنين بستر مناسبي برای مطالعه بیشتر آنان فراهم ميكند.
برنامهها شامل آموزش عمومي علوم اجتماعی از طریق مهارتهای مختلف پژوهشی است. برنامهها و روشها بر اساس نظریه خاص دانش و عمل در جغرافیای انسانی است.دانشجویان بهایجاد بستر مناسب پژوهشي براساس علاقه پژوهشي خود، ارزیابی موقعيتها، ارتباط با اعضای هيات علمي، طرحهاي پژوهشی و ارائه پایان نامه ها تشويق ميشوند. بر اساس چهار چوب دانش آموزي مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي دانش آموز به دنبال مسیر آموزشي است كه به طور نزدیکي با کارکنان و متخصصان منطقه همكاري كند.
(استنينگ[89] مگوران[90]، جفری[91]).
کارشناسی ارشد توسعه منطقه ای (پژوهش)
هدف از اين رشته ايجاد فرصتهای آموزشی براي فارغ التحصیلان جهت به دستآوردن دانش، فهم، مهارت و استعداد لازم برای تحقیقات پیشرفته در علوم اجتماعی به طور عام و در توسعه منطقهای به طور خاص است. اجزاء عمومي از طريق دانشكدههاي بينرشتهاي ارائه و آموزش روششناسي با گرايش اصلي به عنوان پيش نيازي براي ساير درسها است.
آموزش خاص موضوعي از طریق بخشهاي فرعي رشتهاي كه به وسيله كادر هيات علمي در سطح دانشکده و در مركز مطالعات توسعه شهري و منطقهاي انجام ميشود. برنامهریزی دقیق برای اطمینان از پیوستگی بین سطح آموزش دانشکده، بين آموزش در سطح دانشكده و مدرسه و بيان جامع نتايج یادگیری موضوعات خاص و عام صورت گرفته است (همچنانكه در دستورالعمل شورای پژوهشي اقتصادی و اجتماعی شرح داده شده است). توسعه منطقهای با ديدگاه خاص نظری از ارتباط ويژه با اهداف مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي و هدف کلی این طرح بحث ميكند.
این خدمات عبارتند از :
· مسائل زمان، فضا و مقیاس؛
· فرآیندهای توسعهای نامنظم؛
· جهانی شدن، ملی و محلی؛
· نظارت، حکومت و ميزان؛
· توسعه، پایداری و رفاه؛
· انسجام اجتماعی، ورود و منع ورود؛
هر دو برنامه داراي ارزيابي (3+1) از شورای پژوهشي اقتصادی و اجتماعی است.
کارشناسی ارشد پژوهشي تاریخ با گرايش در تاریخ جنسیت و معاصر (دانشگاه ناتینگهام)
هر دو گرايش پژوهشهاي کارشناسیارشد تاريخ كه تركيبي از آموزش عمومی مهارتهاي پژوهشي علوم انسانی و اجتماعی، آموزش پژوهشهاي اصلي در تحقیقات تاریخی، تئوري و شواهد خاص گرايش تاريخ جنسيت و موضوعات و رويكردهاي تاريخ معاصر است، ارائه ميشود.علاوه بر اين به دانش آموزانواحدهاي اختیاری مربوط به جنسیت و تاریخ و يا مطالعات منطقهاي روسیه/ شوروی و شرق اروپا نيز ارائه ميشود. سالانه در دانشكده تاريخ حداقل انتخاب دو واحد درسي از موارد ذكر شده در دسترس است. هر دوي اين گرايشها شروط لازم شوراي پژوهشي هنر و علوم انساني را (همچنانكه در چهارچوب آموزش تحقیقات شوراي پژوهشي هنر و علوم انساني خلاصه شده است) داراست.
كارشناسي ارشد انسان شناسی اجتماعی، مردم شناسی و تاریخ فرهنگی و كارشناسي ارشد سیاست بین المللی (دانشگاه آبردین)
كارشناسي ارشد انسان شناسی اجتماعی، مردم شناسی و تاریخ فرهنگی
این برنامه ترکیبی از دورهها و سمینارهاي ارائه آموزش روشتحقیق عمومی اجتماعی و مهارتهاست كه توسط کارشناسان ارشد رشتههاي دانشکده علوم اجتماعی ارائه ميشود. اين دورهها و سمینارها نظم و انضباط خاصي در آموزش فلسفه، روش تحقیق انسان شناسی اجتماعی، مردم شناسی و تاریخ فرهنگی ارائه ميدهد.
این برنامه روش رايج پژوهش در انسانشناسی اجتماعی، مردم شناسی و تاریخ فرهنگی را به دانش آموزان معرفی ميكند و ترویج آگاهی و تأمل انتقادی در مسائل معرفت شناختی، مفهومی و اخلاقی را مستلزم انجام پژوهش در این زمینهها ميداند. هدف آن راهنمای دانشآموزان در نحوه دسترسی و استفاده از منابع تحقیقاتي (آرشیوی، تجسمی، موزيكال و موزه شناسي) و آموزش کار عملي قومشناسی و روش تحقیق مرتبط (مصاحبه، ضبط صدا، فیلمبرداری و بازديد) ميباشد. برتري پژوهشي دپارتمان در انسانشناسی مقایسهای دوران پس از شوروی است كه در موضوعات خاص آموزشي ارائه ميشود. برنامه آموزش روشتحقیق توسط "شوراي پژوهشي هنر و علوم انساني" و "شوراي پژوهشي اقتصادي اجتماعي" به رسميت شناخته شده است.
كارشناسي ارشد سیاست بین المللی
هيچ توضیحي در این زمان قابل دسترس نيست، لطفا به وب سایت دانشگاه آبردین، به آدرس زير برای اطلاعات بیشترمراجعه نماييد.
http://abdn.ac.uk
Centre for Russian, Central & East European Studies (CRCEES)
University of Glasgow
8-9 Lilybank Gardens
Glasgow
G12 8RZ.
فعالیتهای پژوهشی
انتشارات مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي
مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي برای انتشار فعالیتهای پژوهشی خود کار مجموعه مقالات را بنا نهاده است. هدفکار مجموعه مقالات مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي، حمایت پژوهشگران از طریق انتشار گزارشات پژوهشي در حال پيشرفت آنان است. مباحث منتشره در دستور کار اصلی پژوهشي مرکز است.
دستورکار مجموعه مقالات كه توسط انجمن پژوهشي مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي انجام ميشود بررسی الحاق اروپاي مرکزی و شرقي در اتحادیه اروپاست.
که نشان دهنده فعالیتهای پژوهشی اعضای مرکزي، شرکا و انجمن پژوهشي پشتیبان است. همه مقالات توسط دو داور ناشناس جهت انتشار ارزيابي ميشود. مقالات باید بین 8000-6000 کلمه باشد(منابع را شامل نميشود). همچنین نویسنده باید بداند که حق كپي-رايت آنها محفوظ است. در نهايت مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي نویسندگان را به چاپ و نشر مقاله در مجلههای علمی معتبر تشويق میکند.
کار مجموعه مقالات مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي
بررسی الحاق اروپاي مرکزی و شرقي در اتحادیه اروپا
کار این مجموعه مقالات که توسط مركز مطالعات روسيه، اروپاي مركزي و شرقي حمایت ميشود براي همه پژوهشگران (كه علاقه ويژهاي به اروپاي مرکزی و شرقی و اتحادیه اروپا دارند) در تمام مراحل زندگی حرفهایشان قابل دسترس است. دانشجویان كارشناسي ارشد و به ویژه پژوهشگران فوق دکترا براي كارهاي در دست اقدامشان تشویق ميشوند.مقالات ارائه شده باید به بررسي موضوع پژوهشي مربوطه پرداختهو گزارشي مستند از یافتههای پژوهشي ارائه دهد. بدين ترتیب، هدف مجموعه بالا بردن اطلاعات عمومی و انتشار تحقیقات افراد مرتبط با شبکه است. در همين حال آنان در هر زماني اجازه به بازخوردهاي انتقادی یافتههایشان دسترسي دارند.
منابع
· مجموعه روسیه و اروپاي شرقي
منابع موجود در مجموعه روسیه و اروپاي شرقي دانشگاه گلاسکو، مجموعه بزرگ اروپايي حوزه را تشكيل ميدهد. براي اطلاعات بيشتر در مورد جزئیات منابع موجود در مجموعه و چگونگي دسترسي به آن به آدرس زير مراجعه نماييد:
http://www.gla.ac.uk/centres/crcees/resources/library.html
· ادبیات مجارستانی در ترجمه زبان انگلیسی: (2007- 1969)
در حال حاضر تاريخچه (فهرست كتب) ادبیات مجارستانی در ترجمه زبان انگلیسی يك منبع آنلاین با ركورد کمتر از 1800 عدد است که اطلاعات گستردهای در مورد ادبیات مجارستانی در ترجمه زبان انگلیسی ارائه میدهد. اين فهرست كتاب با کمکهای مالی بنیاد کتاب مجارستان[92]، بوداپست و همچنین با اعطاء جزئی الیزابت بارکر از صندوق آکادمی انگلستان ايجاد شده است. براي كسب اطلاعات بيشتر به آدرس زير مراجعه نماييد:
http://www.gla.ac.uk/centres/crcees/resources/hungarianlitt.html
تماس:
Centre for Russian, Central and East European Studies
Department of Central and East European Studies
University of Glasgow
8-9 Lilybank Gardens
Glasgow
G12 8RZ
Direct Dial Number: +44 (0)141 330
------------
[1]. Slavonic
[2] . Aberdeen
[3]. Edinburgh
[4]. Newcastle
[5]. Nottingham
[6]. St Andrews
[7]. Strathclyde
[8]. West of Scotland
[9]. Charles University
[10] . Prague
[11]. Masaryk
[12]. Brno
[13]. Tartu
[14]. Corvinus
[15]. Széchenyi
[16]. István
[17]. Győr
[18]. Jagiellonian
[19]. Kraków
[20]. Ul'ianovsk
23.The Economic and Social Research Council[21]
[22]. AHRC: the Arts and Humanities Research Council
[23]. HEFCE: Higher Education Funding Council for England
[24]. SFC: The Scottish Funding Council
27. Slavonic
[26]. AHRC: Art and humanities research council
[27]. ESRC: Economic and Social Research Council
30. Glasgow
[29]. MRes: Master of Research
[30]. MRes: Master of Research
[31]. Dr Rebecca Kay
[32]. Dr Moya Flynn
[33]. Dr David Smith
[34]. Elwira Grossman
[35]. Ilona Klemm
[36] .Dr Juliet Kinchin
[37].Dr Nick Baron
[38].Dr Elizabeth Harvey
[39].Dr David Norris
[40] .Dr Sarah Badcock
[41]. Dr Vladimir Zoric
[42].Dr Siggy Frank
[43].Dr Ella Chimelewska
[44].Dr Ella Chimelewska
[45].Anselma Gallinat
[46].Professor Terry Cox
[47].Professor Geoff Swain
[48] .Mr Richard Berry
[49] .Professor Charles Woolfson
[50]. Dr Adam Swain
[51]. Professor Sarah O'Hara
[52] . Dr Alison Stenning
[53]. Professor Martin Myant
[54].Dr Clare McManus
[55] .Professor Stephen White
[56]. Professor William Miller
[57].Dr Vanessa Pupavac
[58].Dr Alex Jeffrey
[59].St Andrews
[60].Professor John Anderson
[61].Dr Rick Fawn
[62].Dr Sally Cummings
[63].Professor John Bachtler
[64].Dr Irene McMaster
[65].Dr Martin Ferry
[66].Dr Fiona Wishlade
[67].Dr Vit Novotny
[68].Professor Douglas Yuill
[69].Aberdeen
[70].Dr David Galbreath
[71].Dr Alexandra Smith
[72]. Dr Margaret Tejerizo
[73] .Dr Jan Culik
[74].Dr John Bates
[75].Dr Andrei Rogatchevskii
[76].Dr Sarah Oates
[77].Professor Cynthia Marsh
[78].Professor Lesley Milne
[79].Dr Polly McMichael
[80].Dr Vladimir Zoric
[81].Dr Rolf Hellebust
[82].Dr Monica White
[83].Dr Siggy Frank
[84].Dr Shamil Khairov
[85].Dr Lara Ryazanova Clark
[86].Dr Lara Ryazanova Clark
[87].Dr Stefan Pugh
[88].MRes
Stenning . [89]
.Megoran [90]
91]Jeffrey
[92].The Hungarian Book Foundation