آشنايي با مطالعات بريتانيا در آكسفورد
آشنايي با مطالعات بريتانيا در آكسفورد مريم احمدي مطالعات بريتانيا يكي از با ارزش ترين برنامه هاي تابستاني در
آكسفورد است كه در تابستان 2009، چهلمين نشست خود را در كالج سنت جان در
آكسفورد (كه در سي سال اخير دانشكده ميزبان بوده است) جشن گرفت. مطالعات
بريتانيا در آكسفورد تعمداً يك دانشكده آموزشي با اساتيد پژوهشي بريتانيايي
و آمريكايي است كه اين تركيب فرهنگ ذهني باروري را براي دانشجويان و
اساتيد راهنما به وجود مي آورد.
-------------------------------------- مطالعات بريتانيا يكي از با ارزش ترين برنامه هاي تابستاني در
آكسفورد است كه در تابستان 2009، چهلمين نشست خود را در كالج سنت جان در
آكسفورد (كه در سي سال اخير دانشكده ميزبان بوده است) جشن گرفت. مطالعات
بريتانيا در آكسفورد تعمداً يك دانشكده آموزشي با اساتيد پژوهشي بريتانيايي
و آمريكايي است كه اين تركيب فرهنگ ذهني باروري را براي دانشجويان و
اساتيد راهنما به وجود مي آورد. |
برنامه پيشنهادي كالج رادز (Rhodes College)
با مشاركت كالجهاي وابسته جنوب (The Associated Colleges of the South)
برنده جايزه دانشكده آمريكا و بريتانيا(British and American faculty )
برنامه منسجم ميان رشته اي از دوره ها، سخنراني ها و كارگاه ها
سفرهاي مطالعاتي منسجم، شامل تور ميدان جنگ مجازي، جنگ جهاني اول
سلسله فعاليتهاي گسترده فرهنگي *
ائتلاف كالجهاي وابسته جنوب Associated Colleges of the South))، جهت ارتقاء برنامههاي آموزشي شكل گرفته است واعضاي آن عبارتند از:
كالج جنوبي بيرمنگام Birmingham-Southern College) )، كالج لوئيزيانا ((College of Louisiana، كالج مركزي ((Centre College، كالج ديويدسون Davidson College))، دانشگاه فورمن (Furman University)، كالج هندريكس (Hendrix College)، كالج ميلساپس (Millsaps College)، كالج مورهوس (Morehouse College)، كالج رادز(Rhodes College)، كالج رولينز(Rollins College)، دانشگاه جنوب غربي Southwestern University))، كالج اسپلمن Spelman College))، دانشگاه ترينتي (Trinity University)، دانشگاه ريچموند (University of Richmond) ، دانشگاه جنوب (The University of the South)و واشينگتن و دانشگاه لي (Washington andLeeUniversity)
مطالعات
بريتانيا يكي از با ارزشترين برنامههاي تابستاني در آكسفورد است كه در
تابستان 2009، چهلمين نشست خود را در كالج سنت جان در آكسفورد(كه در سي سال
اخير دانشكده ميزبان بوده است) جشن گرفت. مطالعات بريتانيا در آكسفورد
تعمداً يك دانشكده آموزشي با اساتيد پژوهشي بريتانيايي و آمريكايي است كه
اين تركيب فرهنگ ذهني باروري را براي دانشجويان و اساتيد راهنما به وجود
ميآورد.
علاوه بر سمينار برنامه ها شامل: گزارش،
سخنراني و كارگاه ها به وسيله مجريان و دانشمندان برجسته بريتانيايي است.
بررسي و بازديد از مكانهاي مهم نيز براي آشنايي با فرهنگ بريتانيا برگزار
ميشود. همه اين موارد در برنامه زندگي دانشگاهي يكي از بزرگترين
دانشگاههاي جهان قرار دارد.
اهداف مطالعه بريتانيا در آكسفورد ساده و شامل اين موارد است:
ارائه بهترين تجربه آموزشي ممكن به دانشجويان در يكي از بزرگترين مراكز يادگيري آموزشي
ارائه يك بينش متفاوت و غني در زمينه هنر و تاريخ بريتانيا
هر سال مطالعات بريتانيا در آكسفورد دورههاي مختلف فرهنگ بريتانيا را موضوع آموزش خود قرار ميدهد:
امپراتوري و پس از آن: بريتانيا از سا ل1832 كه موضوع برنامه تابستان 2009 بود.
بريتانياي نخستين و قرون ميانه: از بريتانياي كاتوليك تا روي كار آمدن تئودورز(Tudors)(2010) بريتانيا در رنسانس
(2011)
و بريتانيا در دوره روشنگري، انقلاب و مكتب رمانتيسم در سال
(2012).
در
اين برنامه آموزشي هيچ سخنراني يا سميناري تكرار نميشود. گزينش دورههاي
گذشته مورد علاقه و يا فعلي براي دانشجويان امكانپذيراست. مطالعه بريتانيا
در آكسفورد توسط كالج رادز(Rhodes College) ، با مشاركت كالجهاي وابسته جنوب (Associated Colleges of the South) مطرح شد، اگر چه هدف آنها جذب دانشجو از گروه وسيعي از دانشگاهها و كالج ها ميباشد.
سياست
جذب دانشجو در رشته مطالعات بريتانيا در آكسفورد بيشتر ملي است تا بومي و
دانشجويان از دويست كالج و دانشگاه و تقريباً از كشورها و ايالتهاي مختلفي
آمدهاند.
امپراتوري و بعد از آن: بريتانيا در قرن هاي 19و 20
چهلمين
نشست مطالعات بريتانيا در آكسفورد (2009) بر روي دورهاي از دهه 1830 تا
به حال، از پيمان اصلاحات بزرگ تا دوره افول امپراتوري بريتانيا و رشد
همگرايي آن با اروپا متمركز بود.
خلاصه
مختصري از اين دوران، از اهميت فوقالعاده آن و تأثيرگذار و تعيينكننده
بودن دنياي مدرن ما بر اين دوران خبر ميدهد. در تاريخ سياسي، اجتماعي و
اقتصادي، اين دوره با ظهور بريتانيا بعنوان قدرت عمده امپراتوري و اولين
اقتصاد صنعتي بزرگ شروع ميشود. قدرت بريتانيا و دارايي آن بطور
بيسابقهاي رشد ميكند. اما در طول دوره وقايع و رويدادهاي عمده ديگري
همچون: شرايط اجتماعي تيره صنعتي شدن، شوك فراگير علوم دارويني وخصومتورزي
مردم مستعمرات تأثيرگذار بوده است. اين دوره شامل جنگ جهاني اول و دوم و
نيز اعطاي حق رأي انتخاباتي براي كليه جمعيت بزرگسال زن و مرد نيز مي شود.
اين تحولات عميق با تحولات ذهني و هنري در زندگي تكميل ميشود. اين دوره
شامل تضاد مشخص بين هنرهاي بصري ويكتوريايي و مدرن، برآوردهاي موازي از
وجدان انساني، فهم و تصويرسازي است كه در ادبيات وهر جاي ديگري شامل: مكتب
رومانتيسم متأخر، از ميان راسكين، ويليام موريس، هنر و جنبش صنايع دستي،
تأثير فرويد و ماركس تا مدرنيسم و پس از آن جلوهگر است. يك بخش برنامه
سفرهاي علمي است كه مطالعات بريتانيا در آكسفورد، اين فرصت را به وجود
آورده است. اعضاي نشست مكانهاي اساسي مرتبط به مطالعات خود را خواهند ديد.
برنامه شامل: بازديد از معماري امپراتوري با شكوه لندن، قصرهاي باشكوه تاجران اشرافي، موزههاي باشكوه مربوط به جنگ جهاني اول و ديدن خلاقيتهاي هنري مهار نشدني اين دوران است.
تماشاي رايگان يك ميدان رزم مجازي از جنگ جهاني اول در شمال فرانسه و بلژيك ((Northern France and Belgiumجزء اين برنامه است. همچنين اين برنامه شامل، بازديد از توليدات مهم تئاتري شركت سلطنتي معروف شكسپير در استراتفورد آپن آون (Stratford-upon-Avon ) نيز هست. تئاتر مدرن بازسازي شده گلوب (Globe)در بنكسايد لندن (Bankside in London )نيزمكان ديگر گنجانده شده در اين برنامه است.
آكسفورد، كالج سنت جان(St. John’s College) و محدوده اطراف
برنامه مطالعات بريتانيا از سال 1980 در كالج سنت جان ((St. John’s College بنيانگذاشته شده است؛ كالجي با 450 سال قدمت كه از سال 1437 تاسيس شد و شكل حاضر آن محصول سال 1555 است. اين كالج يكي از زيباترين و برجسته ترين كالج هاي ساخته شده در دانشگاه آكسفورد است.
مطالعات
بريتانيا در آكسفورد تجربه ويژه و بينظير زندگي در اين مكان را فراهم
ميكند. دانشجويان و اساتيد با يكديگر زندگي و مطالعه كرده، در عين حال
مجموعه متفاوتي از موضوعات را نيز دنبال ميكنند: ملاقات يكديگر هنگام غذا
خوردن همچنين ملاقات در كلاسها،سفر به مكانهاي تاريخي و گالريهاي برجسته، حضور در بازيها يا كنسرتها جزء برنامه است. در اين زمينه اسكار وايلد (Oscar Wilde) مي گويد:
"مطالعه" در آكسفورد معناي جديدي پيدا مي كند. هيچ جاي ديگري زندگي وهنر
تا اين حد آميخته نيست. اين امر را مطالعات بريتانيا در آكسفورد محقق كرده
است. اهداف مطالعات بريتانيا در آكسفورد حفظ گفتگو ميان اعضاي گروه است
كه اين امر جزء اهداف هر دانشگاهي هست.
هم در مركز شهر و هم در دانشگاه ، كالج سنت جان ((St. John’s College اين فرصت عالي را به دانشجويان ميدهد تا از زيبايي سكوت حياط و باغ معروف آن كه بدون اغراق بسيار متمايز از شهر و دانشكدههاي ديگر است، بهره ببرند.
محيط آكسفورد يك محيط ايده ال است: در طول تابستان نمايشها،كنسرت
ها در اين شهر تاريخي و در عين حال مدرن انگليس برگزار ميشود. آكسفورد
مركز تعدادي از بزرگترين كتابخانهها وكتابفروشيهاست. محوطه اطراف
آكسفورد محوطه زيباي بيرون شهر است، كه با چند دقيقه قدم زدن در طول
رودخانه تيمز (River Thames)مي توان به آن رسيد.
در نزديكي كالج، قصر بلنهيم palace)Blenheim) اقامتگاه دوكهاي مارل برو (Dukes of Marlborough) و دركنارآن قصر زيباي ويندزور (Windsor Castle)، استانهنگ (Stonehenge) و شهرهاي زيباي غرب انگلستان قرار دارد. اين مكان تا لندن- همانند استراتفورد آپن آون (Stratford-upon-Avon)- يك ساعت فاصله دارد.
تسهيلات و وسايل رفاهي
همه
دانشجويان كالج، اتاق انفرادي با محوطه باستاني يا مدرن و امكانات رفاهي
منحصر بفرد خود را دارند. حوله و لباس راحت مهياست و خدمتگزاران اتاقها و
تختها را مرتب ميكنند. همه وعدههاي غذايي هفت روز هفته بجز شام شنبه در
كالج آماده ميشود، همچنين صبح ها قهوه برقرار است.
سمينارها وسخنراني ها
يكي از فوايد زندگي و تحصيل توأمان در كالج سنت جان(St. John’s College)اين است كه آموزش و يادگيري بطور
مداوم در برنامه گنجانده شده است كه اين امر نه تنها در كلاس بلكه حتي در
هنگام غذا خوردن، در موقعيتهاي اجتماعي، گردشها و ديدارهاي علمي هم اتفاق
ميافتد. آموزش رسمي به روشهاي مختلف انجام ميگيرد.
هر
روز آموزشي شامل يك سخنراني مهمان براي دانشجويان و آموزشدهندگان است. از
ديگر كارهاي روزانه شركت در بخش ميان رشتهاي است كه در آن اعضاء مطالعات
بريتانيا در آكسفورد به بحثهاي گستردهتر تشويق ميشوند. در عصر
روزهاي يكشنبه سرگرميهاي ويژهاي مانند رسيتال و ورك شاپ (recitals and workshops)وجود دارد.
سمينارها
قسمت اصلي برنامه سمينارها هستند كه موضوعات متفاوتي دارند: تاريخ هنر و معماري،تاريخ حقوق اجتماعي و سياسي، علوم سياسي، مطالعات بينالملل، مطالعات ديني، ادبيات و تاريخچه علم.
اساتيد
از ميان جمعي از صاحبنظران برجسته و برگزيده انتخاب شدهاند. مطالعات
بريتانيا در آكسفورد، اعضاي هيأت علمي گروه آمريكا و بريتانياي دانشكده را
هم گرد هم آورده تا گروهي با انگيزه و متمايز را ايجاد كرده باشد.
هر سمينار در حدود 18 ساعت در 12 گروه است. اغلب هم دانشجويان، دو واحد از سري اصلي صبح را انتخاب ميكنند. دانشجويان سمينار ديگري را نيز ميتوانند درخواست كنند:
"شكسپير،
صحنه وصفحه" كه يكي از سنتهاي بزرگ تئاتري بريتانيا است و در واقع بر بحث
بر پايه متن و اجراي يك نمايش استوار است، جزء برنامه بوده و با يك اجراي
حرفهاي از متن همراه ميشود.
مشخصات سمينارها: تكميل فرم درخواست انتخابي چهار سمينار
سمينار اول و دوم ساعت اول (9:30_8:30 ) و سمينار اول و دوم ساعت دوم (12:15_ 11:15 )
براي گرفتن سمينار ويژه و يا شركت در سمينار ديگر، فرم درخواست بايد پر شود.
عناوين اصلي
انتخاب سمينارها
الف. هنر و معماري:
هنر در قرن 19 و اوايل قرن 20 بريتانيا: هنر و طراحي در دوره امپرياليسم Imperialism))بريتانيا به شواهد و قراين تاريخي، فرهنگي و اجتماعي مي نگرد.
اين
سمينار نقش هنر در اجتماع آن زمان را از طريق ترسيم توسعه موزه ها،
گالريهاي هنري و نمايشهاي عمومي بيان ميكند و علاوه بر آن دورههاي
هنرمندان و طراحان و سبكهاي متفاوت آنان را نيز مورد ارزيابي قرار ميدهد.
كريستين رايدينگChristine Riding) )گالري تيت(Tate Gallery)
ب. تاريخ: سياست در بريتانيا در قرن بيستم
قرن بيستم شاهد تغييرات مهمي در سياست بريتانياست: از اعطاي حق رأي جهاني براي حزب كارگر تا كاهش حزب آزاديخواه و پيروزي انتخاباتي حزب محافظه كار.
اين
سمينار وقايع و پيشرفتهاي سياسي قرن بيستم بريتانيا را بررسي ميكند.
بنابراين تغيير قوانين كشور، افزايش و كاهش حزبهاي سياسي، ويژگي رقابتهاي
انتخاباتي، تغيير اصل ايدئولوژي سياسي و تأثير داخلي سياست خارجي را در نظر ميگيرد.
پ. تاريخ: از ماشين بخار تا انفجار بزرگ - علم ، اختراع و كشف در بريتانيا (1990-1830)
هيچ صد و شصت سالي در تاريخ مثل تغييرات، سرعت و عمق سالهاي بعد از1830 را نداشته است واين امرمحصول رشد عقلي مبتني برچگونگي عمل نيروهاي طبيعي و نحوه بكارگيري آنها در شرايط زندگي است. اين واحد به كشفيات علمي عمده در فرايندهاي زيستي تكاملي، الكتريسيته، انرژي اتمي و فلسفه و هستي شناسي توجه كرده واستفاده از اصول علمي جهت حل مشكلات را كه منجر به اختراعات بزرگي در دنياي مدرن شد را بررسي ميكند. اختراعات شامل اين موارد بود:راهآهن ، طب مدرن، ژنتيك، عكاسي و نجوم راديويي.
اين
واحد تأثير اين تغييرات را بر روي اجتماع، سياست، باورهاي مذهبي و روشهاي
زندگي مردم بررسي ميكند. اين دوره نه به زمينه قبلي عملي نياز دارد و نه به رياضيات. آلن چپمن(Allan Chapman)وادهام كالج، آكسفورد(Wadham College, Oxford)
ت. شهر ويكتوريايي از شاهراه هوشمندانه دهه1830 تا شهر افولكننده و شيطاني فين دسيكلfin de siècle) )
اين
واحد، تغييرات اجتماعي، توپوگرافي، سياسي و فرهنگي شهر در بريتانيا رادر
دوران ويكتوريا را بررسي، عنوانهاي در برگرفته شامل: جنايات و مكافات،
فقر، سلامت عمومي، تئاتر و سالن موزيك، هويت شهري و امپرياليسم Imperialism)) بريتانيا ميباشد. شركتكنندگان ديدار از مجموعهاي از مكانهاي مختلف شامل: گالريهاي بريتانيايي از عهد ويكتوريا و موزه آلبرت(Albert)، يادبود آلبرت و باغ كنسينگتون (Kensington Gardens) و سالن موزيك ويكتوريا را خواهد داشت. كتي ليتون_جونز( Katy Layton-Jones ) دانشگاه بروكز آكسفورد (Oxford Brookes University)
ث. انگليسي: آمريكايي ها از ديدگاه انگليسي ها
آثار نويسندگان بريتانيايي را در بازنمايي آمريكا از قرن نوزده به بعد را دنبال مي كنيم. در آغاز سال 1819 واشينگتن ايروينگ
(Washington Irving) در موردخصومت ادبي رو به رشد ميان انگليس و آمريكا ابراز نگراني كرد. او ابراز تأسف ميكند كه نويسندگان بريتانيائي وقتي تجربيات آمريكائي خودشان را بيان ميكنند صداقت و بيطرفي خود را فراموش ميكنند.
از
آن زمان تعداد بسياري از نويسندگان بريتانيايي تصميم گرفتند كه آمريكا و
آمريكائيها را در كارهايشان به حساب بياورند و به همين منوال تعداد زيادي از آمريكاييها نيز مراقب آثاري بودهاند كه انگليسيها از آنها ارائه ميكردهاند.
ما نگاه مختصري به متنهاي ادبي و تاريخي نويسندگاني همچون چارلز ديكنز (Charls Dickens)، اسكار وايلد ( Oscar wilde )، هنري جيمز ((Henry James ، اولين واگ (Evelyn Waugh) ، و.اج وادن (W. H. Auden)، ديويد لودج (David Lodge)، مارتين آميس(Martin Amis) وزيدي اسميت (Zadie Smith) خواهيم داشت. لوگان برونينگ (Logan Browning) دانشگاه رايس(Rice University)
ج. انگليسي: ادبيات داستاني نوگراي بريتانيا
اين سمينار تغييرات انقلابي در ادبيات نوگراي بريتانيا در اوايل قرن بيستم را، از طريق مطالعه عميق شاهكارهاي ادبي چهار نويسنده بزرگ نوگرا: جوزف كانراد (Joseph Conrad) ،جيمز جويس (James Joyce) ،ويرجينيا وولف (Woolf (Virginia وكاترين منسفيلد (Katherine Mansfield) را بررسي
ميكند. اين نويسندگان به شايستگي تجربيات نوگرايانه را هم در فرم و هم در
محتواي ادبيات داستاني بوجود آوردند. تجارب نوگرايانه آنها تأثيرات عميقي
داشت به طوريكه قرن بعدي را نيز تحت تأثير خود قرارداد. تغييرات بنيادين
آنها نه تنها روايت و زاويه ديد، بلكه حتي شكل جملات را نيز تغيير داد.
ما
تكنيكهاي جديد را بررسي و دنبال خواهيم كرد تا دريابيم كه نويسندگان ما
چگونه از آنها براي توصيف نقادانه زندگي مدرن استفاده كردند. هيجان جنگ هاي
قرن بيستم، شكاف هاي نژادي و ملي، منابع اصلي تغيير هويت و تلاشي عظيم در
جستجوي معني داشتند. اين اثرها شامل: قلب تاريكي اثر كنراد (Conrad’s Heart of Darkness)،
پرتره هنرمند به مثابه يك مرد جوان اثر جويس(Joyce’s A Portrait of the Artist as young man)
و به سوي فانوس دريايي اثر وولف (Woolf’s To the Lighthouse)
و داستانهاي كوتاه از منسفيلد و جويس ((Mansfield and Joyce است. اليزابت اوتكا ((Elizabeth Outka دانشگاه ريچموند (University of Richmond)
چ. انگليسي: بريتانياي نوگرا
نوگرايي
برجستهترين و پرشور و هيجانترين انقلاب از زمان رمانتيسم (آرمان گرايي)
بوده است كه در اوايل قرن بيستم به سرعت در سراسر اروپا و ايالات متحده
گسترده شده و ميثاقها و فرضيههاي نويسندگان، نقاشان، معماران و هنرهاي
نمايشي را به چالش طلبيده است. اين سمينار تأثير انقلاب مدرنيسم بر روي
نويسندگان جزاير بريتانيا را مورد بررسي قرار داده و از كارهاي مقدماتي تا
متنهاي مدرنيسم را بررسي ميكند. اين واحد، كار شعر، نقد و نويسندگان را
نيز در نظر خواهد گرفت، نويسندگاني كه در تجديد نظركردن در ميثاقها
وكتابهاي معتبر ادبيات در قرن بيستم نقش داشتند.
از ميان نويسندگان اين دوره ما در مورد جيمز جويس (James Joyce) كه اوليسس(Ulysses)،داستان اصلي مدرنيسم
Modernism)) را نوشت و دبليو بي. يتس(W.B. Yeats) كه خودش را پيروزمندانه همچون يك شاعر مدرنيست باز آفريد و تي. اس. اليوت(T. S Eliot) كه مهمترين شعر مدرنيسم را با اثر سرزمين بيهوده (The Waste Land) نوشت و انتقادات او دستور جلسه بحثهاي آكادميك جنبش
مدرنيسم شد، بحث خواهيم كرد. ديويد گولدي (David Goldie) استراس كلايد (University of Strathclyde)
ح. انگليسي: آقاي پاپيولر سنتي منت ((Mr. Popular Sentiment:
چارلز ديكنز (Charles Dickens) درچاپ و تكني كالر(Technicolour)
شايد چارلز ديكنز تعيينكننده
ترين نويسنده قرن نوزدهم بود؛ اما آقاي پاپيولر سنتي منت كه در واقع نقيضه
ترولوپ براي او بود يك رماننويس حيرت انگيز و منحصر به فرد بود. اين واحد
سه مورد از بزرگترين رمانهاي دوره او را مورد بررسي قرار ميدهد.
رمانهايي كه شامل: اوليور تويست(Oliver Twist)،
آرزوهاي بزرگ و دوست مشترك ما ميباشد. علاوه بر نگاه نزديك به اين
رمانها، اين واحد درسي به بحث و بررسي شهرت انتقادي ديكنز ميپردازد و
نگاه ويژهاي دارد به اقتباسهاي سينمائي و تلويزيوني برگرفته از شاهكارهاي
او كه فرهنگ جامع شكوفا شدن قرن نوزده كلان شهر لندن الهام بخش آن است.
جان مي (John Mee) دانشگاه وارويك (University of Warwick)
خ. سياست و حكومت: دولت مبتني بر قانوناساسي در بريتانياي كبير و ايالات متحده
بريتانيا
در طول قرنهاي نوزده و بيست، عنوان بزرگترين امپراتوري جهان را كسب و سپس
از دست داد و ايالات متحده ابرقدرت جهان شد. در اين دوره تأثير رويدادهاي
دراماتيك در سيستم سياسي هر كشور با تمركز ويژه بر روي قومگرايي و دين،
ويژگيهاي رهبري سياسي،رابطه دين و حكومت مركزي بررسي ميشود. گايلمككين ((Gayle McKeen سواني- دانشگاه جنوب(Sewanee - The University of the South)
د. مطالعات مذهبي: مرگ بريتانياي مسيحي؟
سكولار
شدن و استحاله ديني در بريتانياي كبير- علاوه بر توجه به فرضيههاي
بحثانگيز كالومن جي براون در مرگ بريتانياي مسيحيت و درك فرايند غير مذهبي
شدن سالهاي2000-1800، اين سمينارفرهنگ
غير مذهبي شدن، فرهنگ و تغييرات مذهبي در بريتانيا را درگذشته دو كشور
بررسي ميكند. يك تمركز ويژه نيز بر روي تنوع تبلور مذاهب در بريتانياي
معاصر وتأثير آن هم بر روي مذهبيون سنت گرا و هم غيرمذهبيها، وجود دارد.استفن هاينز(Stephen Haynes )رادز كالج(Rhodes College )
انتخاب سمينارها
ذ. هنر و معماري:تصوير بريتانيا:چشمانداز بريتانيا در نقاشيهاي قرون نوزده و بيست
هنر
بريتانيا و ايده خود" بريتانيا" به شدت مرتبط با منظرههاي مورد بحث است.
اين سمينار هنر منظره را از ميان سبك مضاميني نظير: صنعتي شدن، جنگ و صلح بررسي خواهد كرد.
اين سمينار جنبه هايي از هنر، فرهنگ، تاريخ اجتماعي بريتانيا وبحثهاي ساختاري را در نظر ميگيرد. سمينار با تمركز بر روي چشماندازهاي ناحيهاي، تصاويرصلح، چشم انداز محلي انگلستان جنوبي، تا"بهشت و دوزخ" كانون صنعتي بريتانيا، تا اسكاتلند رمانتيك دنبال ميشود. كريستين رايدينگ((Christine Riding گالري تِيت (Tate Gallery)
ر. تاريخ: بريتانيا و"جنگهاي جهاني"
يك بررسي از درگيري بريتانيا در جنگ جهاني اول (1918-1914)
اين دوره دلايلي را مبني بر اين كه چرا بريتانيا به جنگ رفت،
استراتژي نظامي، تأثير جنگ بر روي افراد پشت جبهه خانگي و نقش بريتانيا در
مذاكرات صلح را بررسي خواهد كرد. همچنين به ادبيات جنگي و يادبودهاي جنگ
نيز پرداخته ميشود. مارخام لستر(Markham Lester )كالج جنوبي بيرمنگام (Birmingham Southern College)
ز. تاريخ: از ماشين بخار تا انفجار بزرگ: علم، اختراع و اكتشاف در بريتانيا1990-1830
هيچ
تاريخي در تلاشهاي انساني به اندازه صد و شصت سال پس از 1830 اين
تغييرات، سرعت و عمق نداشته است. بخش عمده اين تغييرات مديون رشد عقلي ودرك
چگونگي عمل نيروهاي طبيعي ونحوه بكارگيري آن در زندگي واقعي بوده است. اين واحد به كشفيات علمي عمدهاي نظير زيست شناسي تكاملي، الكتريسيته، انرژي اتمي و جهانشناسي مي پردازد واستفاده از اصول علمي براي حل مشكلات عملي را كه منجربه اختراعات بزرگي در دنياي مدرن شد، بررسي ميكند. اختراعاتي شامل:راه
آهن، طب مدرن، ژنتيك، عكاسي و ستاره شناسي راديويي. علم و اختراعات در خلأ
وجود ندارند و به همين دليل است كه اين واحد تأثير اين تغييرات را بر روي
جامعه، سياست، باورهاي مذهبي و روشهاي زندگي مردم بررسي ميكند.براي اين دوره نه زمينه قبلي و نه رياضيات مورد نياز است. آلن چپمن (Allan Chapman)- و ادهام كالج آكسفورد(Wadham College, Oxford)
ژ. تاريخ: بريتانيا در عصر تصوير: عكاسي، چاپ و انتشارات انبوه
بريتانيا
در طول قرن نوزدهم، با انواع تصويربرداريهاي بصري جالب و نقادانه مورد
چالش قرار گرفت. پيشرفتها شامل اين موارد بود: اختراع عكاسي ،توسعه
مطبوعات تصويري، پديدههاي زودگذر، پيدايش راهنماهاي مسافرتي تصويري، توسعه
چاپ مبتني بر ليتوگرافي و پديده خارقالعاده تصاوير پانورامايي (Panoramania).
در
اين واحد، پيشرفتهاي تكنولوژيك و زيباشناسي تصاوير را نيز بررسي خواهيم
كرد كه بريتانيا را به كشوري مسلط و معرف بازنماييهاي بصري تبديل كرد.
كلاس از اتاق چاپ و نقاشيهاي دوره ويكتوريا و موزههاي آلبرت براي ديدن
نمونههاي اوليه فتوگرافي بريتانيا بازديد خواهد داشت. ما همچنين از
كتابخانه گيلد هال در لندن براي ديدن تعداد تصاوير پانورامايي نادر و
تماشايي،اثر چاپ هاي كروي ديوراما و تصاوير محبوب خلق شده در عصر ويكتوريا
بازديد خواهيم كرد و دركتابخانه بريتانياي غني نمونههاي اصلي تعدادي از
روزنامههاي مصور معروف مانند پانچ(( Punch و گرافيك (The Graphic) را خواهيد ديد. كتي ليتون-جونز ((Katy Layton-Jones دانشگاه بروكس آكسفورد (Oxford Brookes University)
س. تاريخ: بينش هاي عصر ميانه: زندگي قرون وسطايي، انديشه و هنر در فرهنگ بريتانيا (1914-1830)
اين
واحد بر روي احياء قرون وسطايي و شور و شوق براي مطالعه و قدرداني از
قرون وسطايي ها از جنبش رمانتيك تا جنگ جهاني اول در بريتانيا تمركز خواهد
كرد. يك علاقه عمومي مشترك وگستردهاي نسبت به ادبيات قرون وسطايي و هنر
وجود دارد كه يك تأثير بالايي در ميان هنرمندان خلاق و نويسندگان و رويكرد عالمانه رو به افزايش به منابع تاريخ و فرهنگ قرون وسطايي دارد. ما بايد نگرشهاي قرن نوزدهمي در عرصههاي سلحشوري،
عشق و تمدن مسيحي قرون وسطايي را دنبال كنيم. اين امر با توجه به افزايش
مطالعه علمي اين دوره كه تحت تأثير نمونه هاي آلماني و فرانسوي انجام
گرفته، دنبال ميشود. اين دوره با مدارك بصري و ادبي دنبال خواهد شد. در
اين واحد نقد و نقيضههاي قرون وسطايي وجود دارد، تغييرات عكسالعملي نسبت
به تاريخ و فرهنگ قرون وسطايي همزمان با فاجعه سال 1914 نيز دنبال ميشود.
مالكولم ويلMalcolm Vale))- كالج سنت جان آكسفورد (St. John’s College, Oxford)
ش. سرمايهگذاري مجدد در قبال ميراث ادبي:
منتقدين و تعدادي از خوانندگان آماتور ادبيات،
اغلب خواندهها و نوشته هايشان را به صورت ترجمه و يا تبديل متنهاي خلاق
مطالعه شده دنبال ميكنند. اما در عين حال نويسندگان خلاق هم در همين روند
به وجود ميآيند.
ما مثالهاي برجستهاي ازسرمايهگذاري مجدد خلاقانه، درمتنهاي قبل از جنگ جهاني اول را بررسي خواهيم كرد. ابتدا متون اوليه و سپسظهور مجدد همان متون را در قالب تغيير يافته و گاهي با استفاده از ژانرهاي متفاوت بررسي خواهيم كرد.
اين متون جفتي شامل: اِما (Emma) اثر جين آستن (Jane Austen)، فيلم كلولسClueless اثر اِمي هكرلينگ
(Amy Heckerling)، آرزوهاي بزرگ چارلز ديكنز ((Charles Dickens، مستر پيپ Mister Pip)) اثر لييويد جونز
(Lloyd Jones)،اسكار وحشي ((Oscar Wilde، اي.ايي. هاوسمن (A. E. Housman) ، نوشتههاي گوناگون و نمايشنامه تام استاپرد (TomStoppard)، اختراع عشق و اِي.اِم. فورستر(E. M. Forster)، هووارد اِند ( (Howards Endو بر روي زيبايي زيدي اسميت ZadieSmith
ما
راههاي متعدد براي نمايش اين نكته كه چگونه اين آثار به پيشينيان خود
وامدار هستند را بررسي ميكنيم و نيز راههايي را كه كارهاي بعدي آنها، آن
را تصديق و يا رد ميكند و در زماني هم،
گنگ و نامعلوم ميپندارد. ما همزمان سعي ميكنيم ميراث ادبي را كه
تلاشهاي بعدي، آنها را براي خوانندگان و بينندگان تدارك ديده است را نيز
ارزيابي نمائيم. لوگان براوينگ (Logan Browning) دانشگاه رايس (Rice University) .
ص. انگليسي: خيالپردازيهاي بچههاي انگليسي از آليس تا هّري
كرده است. در اين واحد ادبيات سنتي تخيل كودكان كه با آليس در سرزمين عجايب ملهم از دختر رئيس كليساي مسيحيت آكسفورد شروع ميشود و با هري پاتر (Harry Potter) و ليرا بلاكو (Lyra Belaqua ) قهرمان آكسفورد نشين، فيليپ پولمن در سه گانه"مواد تاريكي" دنبال مي شود، بررسي ميگردد.
چرا خيالپردازي كودكانه در انگلستان به عنوان يك سنت ماندگار محقق شده است؟
آيا حقيقتأ چيزهاي متفاوتي در مورد ادبيات كودكان وجود دارد؟ در اين واحد علاوه بر مطالعه دقيق رمانها به جنبههاي
فلسفه، فرهنگ و الهيات موجود در آنان نيزخواهيم پرداخت. اليزابت گرونر((Elisabeth Gruner دانشگاه ريچموند - (University of Richmond)
ض. انگليسي: ادبيات بريتانيا در دوره جنگ جهاني اوّل
جنگ
جهاني اوّل يكي از جنگهايي بود كه در دوراي رخ داد كه سواد نسبتاً
فراگير شده بود، اما براي آخرين كساني كه اكنون در زمان پيدايش راديو
تلوزيون ميجنگيدند. اين مسئله به ادبيات و زبان نوشتاري قدرت ويژه اي
بخشيد و بدين سان بود كه نظاميان و غيرنظاميان براي معنا بخشيدن به تجربيات
بيسابقه جنگ مكانيزه مدرن، چشم به داستان و شعر دوختند. اين واحد، آثار چندين سرباز بزرگ شاعر شامل: ويلفِرداُوِن (Wilfred Owen)، ايزاك روسنبرگ (Isaac Rosenberg)، سيگ فِرد ساسون (Siegfried Sassoon)و يادآوري نثر جنگ همچون خداحافظي با همه آنها اثر رابرت گريوز((Robert Graves را بررسي خواهد كرد.
موضوع
سمينارها خوانش دقيق اين آثار است اما در كنار آن پرسشهاي مرتبط درباره
اهميت ادبيات در زمان جنگ نيز به بحث گذاشته ميشود. از جمله رابطه آن جنگ
با سنتهاي ادبي ملي، جايگاه آن به عنوان تبليغات سياسي و اهميت آن در
آيينهاي سوگواري و بزرگداشت.
ع. انگليسي: جهان زمين ميانه: اثرجي. آر. آر. تولكين
توماس شيپي (Thomas Shippey) تولكين (Tolkien)را " نويسنده قرن بيستم" ناميده است. چرا؟ چه چيزي خيالپردازي او را اصيل و غني ميسازد؟
به دنبال اين سؤال، ما نوشتههاي تخيلي بزرگ تولكين را بررسي خواهيم كرد. اين كار با پيوند زدن سه جزء از تحقيق شامل:
1. تئوري خود تولكين (Tolkien ) درباره خيالپردازي كه در" داستانهاي پريان" آمده وارتباط بين اين تئوري و پيشينه خود تولكين به عنوان يك آنگلوساكسونيست (Anglo-Saxonist) و لغتشناس.
2. كاربرد و اهميت زبان چرا كه سبك خالق حقيقت در خيالپردازي است.
3. و بالاخره با پيوند زدن زمينههاي ادبي و منابع فانتزي و حس اخلاقي خود تولكين و زمانه او. جوديس فيشر ( Judith Fisher) دانشگاه ترينيتي (Trinity University)
غ. مطالعات بينالمللي: حكمراني بريتانيايي
نيال
فرگوسن تاريخ نويس مينويسد: روزگاري يك امپراتوري كه بر يك چهارم جمعيت
جهان حكومت ميكرد، به همين ميزان از سطح زمين را و تقريباٌ بر همه اقيانوس
ها حاكم بود.
بي
ترديد، امپراتوري بريتانيا بزرگترين امپراتوري بوده است. رشد و توسعه اين
امپراتوري در همان زماني صورت گرفت كه عقايد سياسي آزاديخواه در خود
بريتانيا بوجود آمد و شامل: اعتقاد به برابري سياسي، حق رأي و استقلال
فردي ميشد.
پس
چگونه بنيانگذاران امپراتوري پروژه خود را ميديدند؟ انگيزه آنان چه
بود؟ممكن است بپرسيد: چرا اين مطلب به ما مربوط است؟امپراتوري بريتانيا
حدود50 سال پيش از بين رفت. اما هنوز به عنوان يك مدل مهم حكومت جهاني باقي
مانده است كه از آن مي توانيم در مورد عصرمان و جهاني شدن دنيا و هم فوايد
(به عنوان مثال: افزايش ثروت و يكپارچگي ) و هم خسارات آن (نابرابري
جهاني) بيشتر بياموزيم.
اين واحد با يك پرسش شروع مي شود: امپرياليسم چيست؟
ارزيابي ما از امپراتوري بريتانيا بر روي رويدادهاي ذيل تمركز خواهد داشت:
گسترش درگيري بريتانيا در هند، در پي از دست دادن مستعمرات آمريكا
مهاجرت گسترده از سرزمين بريتانيا،"تقلا براي آفريقا"، افزايش احساسات ضد امپرياليستي بدنبال جنگ بوئر و استعمار زدايي.
موضوعاتي
همچون هويت بريتانيا، فرهنگ عام، نقشهاي جنسيتي و نقد پسا استعماري، به
مطالعه ما از امپراتوري بريتانيا در ميان منابع اوليه، تحقيقهاي تاريخي، افسانه و فيلم شكل ميدهد.
ف. مطالعات مذهبي: مذهب و فرهنگ در بريتانيا از سال1800
اين
سمينار تأثير متقابل فرهنگ و مذهب در بريتانيا را در طول قرنهاي 19و20
بررسي خواهدكرد. رمانهاي ادبي، شعر، مقاله و ساير نمودهاي ارزشهاي
فرهنگي، پايه بررسي اين تأثيرات متقابل را شكل خواهد داد.
نويسندگاني كه كارهاي آنان مطالعه خواهدشد:جورج اليوت (George Eliot) ، ساموئل تيلوركالريج(Samuel Taylor Coleridge)، آلفرد )Alfred)،لرد تنيسون (Lord Tennyson)، توماس هاردي (Thomas Hardy) ، تي.اس. اليوت
((T. S. Eliot، سي.اس. لوئيس ((C. S. Lewis،و ديگران. استفن هانيز (Stephen Haynes) رادزكالج (Rhodes College)
سمينارهاي ديگر
انگليسي: شكسپير: صفحه و صحنه
يك مطالعه بر روي كارهاي شكسپير شامل:بحث همگرايانه بر پايه متن، تماشاي نمايش در استات فورد آپن اوون
Stratford-upon-Avon)) آكسفورد يا لندن (تئاتر نوسازي شده Globe شكسپير) و بحثهاي بعدي در باره ارتباط بين متن واجرا. نمايشنامههاي مورد مطالعه، وقتي برنامههاي تئاتر قطعي ميشود اعلام ميشوند. مخارج ديگر براي اين برنامه شامل: شهريه، سفر، بليط براي شركت در اجراهاي ديگر است. ميخائيل لسلي (Michael Leslie) كالج رادز (Rhodes College)
اعتبار آكادميك
هر سمينار 4 ساعت اعتبار دارد. دانشجويان ميتوانند اعتبار8 ساعته براي دو سمينار از سريهاي اصلي و اعتبار12 ساعته براي سمينار هاي ديگر بگيرند.
دانشجويان
بايد در سراسر برنامه حضور داشته و در تمام سخنرانيها و سمينارها
وگردشهاي اجباري حضور يابند. آنها بايد در تمرينات و در امتحانات جهت
اتمام موفقيت آميز رشته مطالعات حضور موفقيت آميز داشته باشند. نمره ها
عبارتند از: نمرهA (بالاترين نمرهB,C,D ( (با تفاوت +و-) وF.
امتيازات كسب شده توسط دانشجويان مطالعات بريتانياي آكسفورد در اداره آموزش كالج رادز(Rhodes College)
ثبت است. دانشجويان كالج و دانشگاههاي ديگر ممكن است امتيازات را بر همان
اساس و پايه به كالج و يا دانشگاههاي معتبر ديگر انتقال بدهند. در تعدادي
از مؤسسههاي وابسته به" كالجهاي متحد جنوب" (The Associated Colleges of the South)
اين امتيازات عين امتيازاتي قلمداد ميشوند كه از مؤسسه مادر دريافت شدهاند.
شركت كنندگان ميتواننداز پيش، از مؤسسات خود درباره نحوه محاسبه امتيازات كسب شده از مطالعات بريتانيا در آكسفورد سؤال كنند.
مخارج
مخارج
برنامه 450/7دلار است. اين صورت حساب شامل: اتاق، استاد راهنما و شهريه
گردشهاي علمي است و بيمه درماني را نيز شامل ميشود كه در بهار جزئيات آن
براي دانشجويان مجاز فرستاده ميشود. سه سمينار با يك سمينار اضافي در
حدود200/1 دلار هزينه دارد كه شامل سفر به آكسفورد نميشود.
اگر دانشجويان پذيرفته شوند، يك شهريه غير قابل استرداد در حدود 300 دلار بمنظور ثبت نام رسمي، بايد بپر دازند.
مبلغ 450/7 دلار (650/ 8دلار اگر سمينار اضافي نيزداشته باشند) در اول آوريل اخذ ميشود.
پذيرش
متقاضيها
بايد هنگامي كه برنامه شروع ميشود، يك سال كامل كالج را تمام كرده و
جايگاه اجتماعي و دانشگاهي معتبري نيز داشته باشند. (ما متأسفيم كه
نميتوانيم متقاضيان قبل از كالج را بپذيريم)
در
خواست شركت در مطالعات بريتانيا در آكسفورد شامل بستن قرارداد پذيرش
سياستهاي اجتماعي و تحصيلي برنامه (لطفاً شرايط پذيرش و تعهد نامه، كه
قسمتي ازفرم درخواست است را در وب سايت www.britishstudies.net مشاهده كنيد.) همه شركتكنندگان متمايل و متعهد به سياستهاي برنامه ميباشند.
براي اطلاعات بيشتر:
براي اطلاعات بيشتر لطفا با دفتر رئيس مطالعات بريتانيا در آكسفورد در كالج رادز Rhodes College، ممفيس،تنسي
Memphis Tennessee1690-38112 و يا شمارههاي زير تماس بگيريد:
8433717(fax: (901
email: BSA@rhodes.edu
website: www.britiushstudies.net |
+ نوشته شده در ساعت توسط
|