آشنايي با مطالعات بريتانيا در آكسفورد

مريم احمدي

مطالعات بريتانيا يكي از با ارزش ترين برنامه هاي تابستاني در آكسفورد است كه در تابستان 2009، چهلمين نشست خود را در كالج سنت جان در آكسفورد (كه در سي سال اخير دانشكده ميزبان بوده است) جشن گرفت. مطالعات بريتانيا در آكسفورد تعمداً يك دانشكده آموزشي با اساتيد پژوهشي بريتانيايي و آمريكايي است كه اين تركيب فرهنگ ذهني باروري را براي دانشجويان و اساتيد راهنما به وجود مي آورد.
--------------------------------------

 مطالعات بريتانيا يكي از با ارزش ترين برنامه هاي تابستاني در آكسفورد است كه در تابستان 2009، چهلمين نشست خود را در كالج سنت جان در آكسفورد (كه در سي سال اخير دانشكده ميزبان بوده است) جشن گرفت. مطالعات بريتانيا در آكسفورد تعمداً يك دانشكده آموزشي با اساتيد پژوهشي بريتانيايي و آمريكايي است كه اين تركيب فرهنگ ذهني باروري را براي دانشجويان و اساتيد راهنما به وجود مي آورد.
برنامه پيشنهادي كالج رادز (Rhodes College)
 با مشاركت كالج­هاي وابسته جنوب (The Associated Colleges of the South)
 برنده جايزه دانشكده آمريكا و بريتانيا(British and American faculty ) 
  برنامه منسجم ميان رشته­ اي از دوره­ ها، سخنراني­ ها و كارگاه­ ها
 سفرهاي مطالعاتي منسجم، شامل تور ميدان جنگ مجازي، جنگ جهاني اول
 سلسله فعاليت­هاي گسترده فرهنگي *
ائتلاف كالج­هاي وابسته جنوب Associated Colleges of the South))، جهت ارتقاء برنامه­هاي آموزشي شكل گرفته است واعضاي آن عبارتند از:
كالج جنوبي بيرمنگام Birmingham-Southern College) )، كالج لوئيزيانا ((College of Louisiana، كالج مركزي ((Centre College، كالج ديويدسون Davidson College))، دانشگاه فورمن (Furman University)، كالج هندريكس (Hendrix College)، كالج ميلساپس (Millsaps College)، كالج مورهوس (Morehouse College)، كالج رادز(Rhodes College)، كالج رولينز(Rollins College)، دانشگاه جنوب غربي Southwestern University))، كالج اسپلمن Spelman College))، دانشگاه ترينتي (Trinity University)، دانشگاه ريچموند (University of Richmond) ، دانشگاه جنوب (The University of the South)و واشينگتن و دانشگاه لي (Washington andLeeUniversity)
مطالعات بريتانيا يكي از با ارزش­ترين برنامه­هاي تابستاني در آكسفورد است كه در تابستان 2009، چهلمين نشست خود را در كالج سنت جان در آكسفورد(كه در سي سال اخير دانشكده ميزبان بوده است) جشن گرفت. مطالعات بريتانيا در آكسفورد تعمداً يك دانشكده آموزشي با اساتيد پژوهشي بريتانيايي و آمريكايي است كه اين تركيب فرهنگ ذهني باروري را براي دانشجويان و اساتيد راهنما به وجود مي­آورد.
علاوه بر سمينار برنامه­ ها شامل: گزارش، سخنراني و كارگاه ها به وسيله مجريان و دانشمندان برجسته بريتانيايي است. بررسي و بازديد از مكان­هاي مهم نيز براي آشنايي با فرهنگ بريتانيا برگزار مي­شود. همه اين موارد در برنامه زندگي دانشگاهي يكي از بزرگترين دانشگاه­هاي جهان قرار دارد.                               
اهداف مطالعه بريتانيا در آكسفورد ساده و شامل اين موارد است:
ارائه بهترين تجربه آموزشي ممكن به دانشجويان در يكي از بزرگترين مراكز يادگيري آموزشي
ارائه يك بينش متفاوت و غني در زمينه هنر و تاريخ بريتانيا                                                                       
هر سال مطالعات بريتانيا در آكسفورد دوره­هاي مختلف فرهنگ بريتانيا را موضوع آموزش خود قرار مي­دهد:
امپراتوري و پس از آن: بريتانيا از سا ل1832 كه موضوع برنامه تابستان 2009 بود.                            
بريتانياي نخستين و قرون ميانه: از بريتانياي كاتوليك تا روي كار آمدن تئودورز(Tudors)(2010) بريتانيا در رنسانس
(2011) و بريتانيا در دوره روشنگري، انقلاب و مكتب رمانتيسم در سال (2012).                                                                
در اين برنامه آموزشي هيچ سخنراني يا سميناري تكرار نمي­شود. گزينش دوره­هاي گذشته مورد علاقه و يا فعلي براي دانشجويان امكان­پذيراست. مطالعه بريتانيا در آكسفورد توسط كالج رادز(Rhodes College) ، با مشاركت كالج­هاي وابسته جنوب  (Associated Colleges of the South) مطرح شد، اگر چه هدف آنها جذب دانشجو از گروه وسيعي از دانشگاه­ها و كالج ها مي­باشد.                                                 
سياست جذب دانشجو در رشته مطالعات بريتانيا در آكسفورد بيشتر ملي است تا بومي و دانشجويان از دويست كالج و دانشگاه و تقريباً از كشورها و ايالت­هاي مختلفي آمده­اند.
امپراتوري و بعد از آن: بريتانيا در قرن ­هاي 19و 20
چهلمين نشست مطالعات بريتانيا در آكسفورد (2009) بر روي دوره­اي از دهه 1830  تا به حال، از پيمان اصلاحات بزرگ تا دوره افول امپراتوري بريتانيا و رشد همگرايي آن با اروپا متمركز بود.
 خلاصه مختصري از اين دوران، از اهميت فوق­العاده آن و تأثيرگذار و تعيين­كننده بودن دنياي مدرن ما بر اين دوران خبر مي­دهد. در تاريخ سياسي، اجتماعي و اقتصادي، اين دوره با ظهور بريتانيا بعنوان قدرت عمده امپراتوري و اولين اقتصاد صنعتي بزرگ شروع مي­شود. قدرت بريتانيا و دارايي آن بطور بي­سابقه­اي رشد مي­كند. اما در طول دوره وقايع و رويدادهاي عمده ديگري همچون: شرايط اجتماعي تيره صنعتي شدن، شوك فراگير علوم دارويني وخصومت­ورزي مردم مستعمرات تأثيرگذار بوده است. اين دوره شامل جنگ جهاني اول و دوم و نيز اعطاي حق رأي انتخاباتي براي كليه جمعيت بزرگسال زن و مرد نيز مي شود. اين تحولات عميق با تحولات ذهني و هنري در زندگي تكميل مي­شود. اين دوره شامل تضاد مشخص بين هنرهاي بصري ويكتوريايي و مدرن، برآوردهاي موازي از وجدان انساني، فهم و تصويرسازي است كه در ادبيات وهر جاي ديگري شامل: مكتب رومانتيسم متأخر، از ميان راسكين، ويليام موريس، هنر و جنبش صنايع دستي، تأثير فرويد و ماركس تا مدرنيسم و پس از آن جلوه­گر است. يك بخش برنامه سفرهاي علمي است كه مطالعات بريتانيا در آكسفورد، اين فرصت را به وجود آورده است. اعضاي نشست مكان­هاي اساسي مرتبط به مطالعات خود را خواهند ديد. برنامه شامل: بازديد از معماري امپراتوري با شكوه لندن، قصرهاي باشكوه تاجران اشرافي، موزه­هاي باشكوه مربوط به جنگ جهاني اول و ديدن خلاقيت­هاي هنري مهار نشدني اين دوران است.
تماشاي رايگان يك ميدان رزم مجازي از جنگ جهاني اول در شمال فرانسه و بلژيك ((Northern France and Belgiumجزء اين برنامه است. همچنين اين برنامه شامل، بازديد از توليدات مهم تئاتري شركت سلطنتي معروف شكسپير در استراتفورد آپن آون (Stratford-upon-Avon ) نيز هست. تئاتر مدرن بازسازي شده گلوب (Globe)در بنكسايد لندن (Bankside in London )نيزمكان ديگر گنجانده شده در اين برنامه است.
آكسفورد، كالج سنت جان(St. John’s College) و محدوده اطراف
برنامه مطالعات بريتانيا از سال 1980 در كالج سنت جان ((St. John’s College بنيانگذاشته شده است؛ كالجي با 450 سال قدمت كه از سال 1437 تاسيس شد و شكل حاضر آن محصول سال 1555 است. اين كالج يكي از زيباترين و برجسته ­ترين كالج­ هاي ساخته شده در دانشگاه آكسفورد است.
مطالعات بريتانيا در آكسفورد تجربه ويژه و بي­نظير زندگي در اين مكان را فراهم مي­كند. دانشجويان و اساتيد با يكديگر زندگي و مطالعه كرده، در عين حال مجموعه متفاوتي از موضوعات را نيز دنبال مي­كنند: ملاقات يكديگر هنگام غذا خوردن همچنين ملاقات در كلاس­ها،سفر به مكان­هاي تاريخي و گالري­هاي برجسته، حضور در بازي­ها يا كنسرت­ها جزء برنامه است. در اين زمينه اسكار وايلد (Oscar Wilde) مي گويد: "مطالعه" در آكسفورد معناي جديدي پيدا مي كند. هيچ جاي ديگري زندگي وهنر تا اين حد آميخته نيست. اين امر را مطالعات بريتانيا در آكسفورد محقق كرده است. اهداف مطالعات بريتانيا در آكسفورد  حفظ  گفتگو ميان اعضاي گروه است كه اين امر جزء اهداف هر دانشگاهي هست.
هم در مركز شهر و هم در دانشگاه ، كالج سنت جان ((St. John’s College اين فرصت عالي را به دانشجويان مي­دهد تا از زيبايي سكوت حياط و باغ معروف آن كه بدون اغراق بسيار متمايز از شهر و دانشكده­هاي ديگر است، بهره ببرند.
محيط آكسفورد يك محيط ايده ال است: در طول تابستان نمايش­ها،كنسرت­ ها در اين شهر تاريخي و در عين حال مدرن انگليس برگزار مي­شود. آكسفورد مركز تعدادي از بزرگترين كتابخانه­ها وكتاب­فروشي­هاست. محوطه اطراف آكسفورد  محوطه زيباي بيرون شهر است، كه با چند دقيقه قدم زدن در طول رودخانه تيمز (River Thames)مي­ توان به آن رسيد.
در نزديكي كالج، قصر بلنهيم palace)Blenheim) اقامتگاه دوك­هاي مارل برو (Dukes of Marlborough) و دركنارآن قصر زيباي ويندزور (Windsor Castle)، استانهنگ (Stonehenge) و شهرهاي زيباي غرب انگلستان قرار دارد. اين مكان تا لندن- همانند استراتفورد آپن آون (Stratford-upon-Avon)- يك ساعت فاصله دارد.
تسهيلات و وسايل رفاهي
همه دانشجويان كالج، اتاق انفرادي با محوطه باستاني يا مدرن و امكانات رفاهي منحصر بفرد خود را دارند. حوله و لباس راحت مهياست و خدمتگزاران اتاق­ها و تخت­ها را مرتب مي­كنند. همه وعده­هاي غذايي هفت روز هفته بجز شام شنبه در كالج آماده مي­شود، همچنين صبح­ ها قهوه برقرار است.
سمينارها وسخنراني ­ها
يكي از فوايد زندگي و تحصيل توأمان در كالج سنت جان(St. John’s College)اين است كه آموزش و يادگيري بطور مداوم در برنامه گنجانده شده است كه اين امر نه تنها در كلاس بلكه حتي در هنگام غذا خوردن، در موقعيت­هاي اجتماعي، گردش­ها و ديدارهاي علمي هم اتفاق مي­افتد. آموزش رسمي به روش­هاي مختلف انجام مي­گيرد.
هر روز آموزشي شامل يك سخنراني مهمان براي دانشجويان و آموزش­دهندگان است. از ديگر كارهاي روزانه شركت در بخش ميان رشته­اي است كه در آن اعضاء مطالعات بريتانيا در آكسفورد به بحث­هاي گسترده­تر تشويق مي­شوند. در عصر روزهاي يك­شنبه سرگرمي­هاي ويژه­اي مانند رسيتال و ورك شاپ (recitals and workshops)وجود دارد.
سمينارها
قسمت اصلي برنامه سمينارها هستند كه موضوعات  متفاوتي دارند: تاريخ هنر و معماري،تاريخ حقوق اجتماعي و سياسي، علوم سياسي، مطالعات بين­الملل، مطالعات ديني، ادبيات و تاريخچه علم.
 اساتيد از ميان جمعي از صاحب­نظران برجسته و برگزيده انتخاب شده­اند. مطالعات بريتانيا در آكسفورد، اعضاي هيأت علمي گروه آمريكا و بريتانياي دانشكده را هم گرد هم آورده  تا گروهي با انگيزه و متمايز را ايجاد كرده باشد.
هر سمينار در حدود 18 ساعت در 12 گروه است. اغلب هم دانشجويان، دو واحد از سري اصلي صبح را انتخاب مي­كنند. دانشجويان سمينار ديگري را نيز مي­توانند درخواست كنند:
"شكسپير، صحنه وصفحه" كه يكي از سنت­هاي بزرگ تئاتري بريتانيا است و در واقع بر بحث بر پايه متن و اجراي يك نمايش استوار است، جزء برنامه بوده و با يك اجراي حرفه­اي از متن همراه مي­شود.
مشخصات سمينارها: تكميل فرم درخواست انتخابي چهار سمينار
سمينار اول و دوم ساعت اول (9:30_8:30 ) و سمينار اول و دوم ساعت دوم (12:15_ 11:15 )
براي گرفتن سمينار ويژه و يا شركت در سمينار ديگر، فرم درخواست بايد پر شود.
عناوين اصلي
انتخاب سمينارها
الف. هنر و معماري:
هنر در قرن 19 و اوايل قرن 20 بريتانيا: هنر و طراحي در دوره امپرياليسم Imperialism))بريتانيا به شواهد و قراين تاريخي، فرهنگي و اجتماعي مي نگرد.
اين سمينار نقش هنر در اجتماع آن زمان را از طريق ترسيم توسعه موزه ها، گالري­هاي هنري و نمايش­هاي عمومي بيان مي­كند و علاوه بر آن دوره­هاي هنرمندان و طراحان و سبك­هاي متفاوت آنان را نيز مورد ارزيابي قرار مي­دهد. كريستين رايدينگChristine Riding) )گالري تيت(Tate Gallery)
ب. تاريخ: سياست­ در بريتانيا در قرن بيستم
قرن بيستم شاهد تغييرات مهمي در سياست بريتانياست: از اعطاي حق رأي جهاني براي حزب كارگر تا كاهش حزب آزاديخواه و پيروزي انتخاباتي حزب محافظه ­كار.
 اين سمينار وقايع و پيشرفت­هاي سياسي قرن بيستم بريتانيا را بررسي مي­كند. بنابراين تغيير قوانين كشور، افزايش و كاهش حزب­هاي سياسي، ويژگي رقابت­هاي انتخاباتي، تغيير اصل ايدئولوژي سياسي و تأثير داخلي سياست خارجي را در نظر مي­گيرد.
پ. تاريخ: از ماشين بخار تا انفجار بزرگ - علم ، اختراع و كشف در بريتانيا   (1990-1830)
 هيچ صد و شصت سالي در تاريخ مثل تغييرات، سرعت و عمق سالهاي بعد از1830 را نداشته است واين امرمحصول رشد عقلي مبتني برچگونگي عمل نيروهاي طبيعي و نحوه بكارگيري آن­ها در شرايط زندگي است. اين واحد به كشفيات علمي عمده در فرايندهاي زيستي تكاملي، الكتريسيته، انرژي اتمي و فلسفه و هستي شناسي توجه كرده واستفاده از اصول علمي جهت حل مشكلات را كه منجر به اختراعات بزرگي در دنياي مدرن شد را بررسي مي­كند. اختراعات شامل اين موارد بود:راه­آهن ، طب مدرن، ژنتيك، عكاسي و نجوم راديويي.
اين واحد تأثير اين تغييرات را بر روي اجتماع، سياست، باورهاي مذهبي و روش­هاي زندگي مردم بررسي مي­كند. اين دوره نه به زمينه قبلي عملي نياز دارد و نه به رياضيات. آلن چپمن(Allan Chapman)‌‌وادهام كالج، آكسفورد(Wadham College, Oxford)
ت. شهر ويكتوريايي از شاهراه هوشمندانه دهه1830 تا شهر افول­كننده و شيطاني فين دسيكلfin de siècle) )
اين واحد، تغييرات اجتماعي، توپوگرافي، سياسي و فرهنگي شهر در بريتانيا رادر دوران ويكتوريا را بررسي، عنوان­هاي در برگرفته شامل: جنايات و مكافات، فقر، سلامت عمومي، تئاتر و سالن موزيك، هويت شهري و امپرياليسم Imperialism)) بريتانيا مي­باشد. شركت­كنندگان ديدار از مجموعه­اي از مكان­هاي مختلف شامل: گالري­هاي بريتانيايي از عهد ويكتوريا و موزه آلبرت(Albert)، يادبود آلبرت و باغ كنسينگتون (Kensington Gardens) و سالن موزيك ويكتوريا را خواهد داشت. كتي ليتون_جونز( Katy Layton-Jones ) دانشگاه بروكز آكسفورد                                       (Oxford Brookes University)
ث. انگليسي: آمريكايي­ ها از ديدگاه انگليسي­ ها
آثار نويسندگان بريتانيايي را در بازنمايي آمريكا از قرن نوزده به بعد را دنبال مي كنيم. در آغاز سال 1819 واشينگتن ايروينگ 
 (Washington Irving) در موردخصومت ادبي رو به رشد ميان انگليس و آمريكا ابراز نگراني كرد. او ابراز تأسف مي­كند كه نويسندگان بريتانيائي وقتي تجربيات آمريكائي خودشان را بيان مي­كنند صداقت و بي­طرفي خود را فراموش مي­كنند.
 از آن زمان تعداد بسياري از نويسندگان بريتانيايي تصميم گرفتند كه آمريكا و آمريكائي­ها را در كارهايشان به حساب بياورند و به همين منوال تعداد زيادي از آمريكايي­ها نيز مراقب آثاري بوده­اند كه انگليسي­ها از آنها ارائه مي­كرده­اند.
ما نگاه مختصري به متن­هاي ادبي و تاريخي  نويسندگاني همچون چارلز ديكنز (Charls Dickens)، اسكار وايلد ( Oscar wilde )، هنري جيمز ((Henry James ، اولين واگ (Evelyn Waugh) ، و.اج وادن (W. H. Auden)، ديويد لودج (David Lodge)، مارتين آميس(Martin Amis) وزيدي اسميت (Zadie Smith) خواهيم داشت. لوگان برونينگ (Logan Browning) دانشگاه رايس(Rice University)  
ج. انگليسي: ادبيات داستاني نوگراي بريتانيا
اين سمينار تغييرات انقلابي در ادبيات نوگراي بريتانيا در اوايل قرن بيستم را، از طريق مطالعه عميق شاهكارهاي ادبي چهار نويسنده بزرگ نوگرا: جوزف كانراد (Joseph Conrad) ،جيمز جويس (James Joyce) ،ويرجينيا وولف (Woolf (Virginia  وكاترين منسفيلد (Katherine Mansfield) را بررسي مي­كند. اين نويسندگان به شايستگي تجربيات نوگرايانه را هم در فرم و هم در محتواي ادبيات داستاني بوجود آوردند. تجارب نوگرايانه آنها تأثيرات عميقي داشت به طوريكه قرن بعدي را نيز تحت تأثير خود قرارداد. تغييرات بنيادين آنها نه تنها روايت و زاويه ديد، بلكه حتي شكل جملات را نيز تغيير داد.
ما تكنيك­هاي جديد را بررسي و دنبال خواهيم كرد تا دريابيم كه نويسندگان ما چگونه از آنها براي توصيف نقادانه زندگي مدرن استفاده كردند. هيجان جنگ هاي قرن بيستم، شكاف ­هاي نژادي و ملي، منابع اصلي تغيير هويت و تلاشي عظيم در جستجوي معني داشتند. اين اثرها شامل: قلب تاريكي اثر كنراد (Conrad’s Heart of Darkness)،
پرتره هنرمند به مثابه يك مرد جوان اثر جويس(Joyce’s A Portrait of the Artist as young man)
و به سوي فانوس دريايي اثر وولف (Woolf’s To the Lighthouse)  
 و داستانهاي كوتاه از منسفيلد و جويس ((Mansfield and Joyce است. اليزابت اوتكا ((Elizabeth Outka دانشگاه ريچموند (University of Richmond)
چ. انگليسي: بريتانياي نوگرا
نوگرايي برجسته­ترين و پرشور و هيجان­ترين انقلاب از زمان رمانتيسم (آرمان گرايي) بوده است كه در اوايل قرن بيستم به سرعت در سراسر اروپا و ايالات متحده گسترده شده و ميثاق­ها و فرضيه­هاي نويسندگان، نقاشان، معماران و هنرهاي نمايشي را به چالش طلبيده است. اين سمينار تأثير انقلاب مدرنيسم بر روي نويسندگان جزاير بريتانيا را مورد بررسي قرار داده و از كارهاي مقدماتي تا متن­هاي مدرنيسم را بررسي مي­كند. اين واحد، كار شعر، نقد و نويسندگان را نيز در نظر خواهد گرفت، نويسندگاني كه در تجديد نظركردن در ميثاق­ها وكتاب­هاي معتبر ادبيات در قرن بيستم نقش داشتند.
از ميان نويسندگان اين دوره ما در مورد جيمز جويس (James Joyce) كه اوليسس(Ulysses)،داستان اصلي مدرنيسم
Modernism)) را نوشت و دبليو بي. يتس(W.B. Yeats) كه خودش را پيروزمندانه همچون يك شاعر مدرنيست باز آفريد و تي. اس. اليوت(T. S Eliot) كه مهم­ترين شعر مدرنيسم را با اثر سرزمين بيهوده (The Waste Land) نوشت و انتقادات او دستور جلسه بحث­هاي آكادميك جنبش
مدرنيسم شد، بحث خواهيم كرد. ديويد گولدي   (David Goldie) استراس كلايد  (University of Strathclyde)
ح. انگليسي: آقاي پاپيولر سنتي منت ((Mr. Popular Sentiment:
چارلز ديكنز (Charles Dickens) درچاپ و تكني كالر(Technicolour) 
شايد چارلز ديكنز تعيين­كننده ترين نويسنده قرن نوزدهم بود؛ اما آقاي پاپيولر سنتي منت كه در واقع نقيضه ترولوپ براي او بود يك رمان­نويس حيرت انگيز و منحصر به فرد بود. اين واحد سه مورد از بزرگترين رمان­هاي دوره او را مورد بررسي قرار مي­دهد. رمانهايي كه شامل: اوليور تويست(Oliver Twist)، آرزوهاي بزرگ و دوست مشترك ما مي­باشد. علاوه بر نگاه نزديك به اين رمان­ها، اين واحد درسي به بحث و بررسي شهرت انتقادي ديكنز مي­پردازد و نگاه ويژه­اي دارد به اقتباس­هاي سينمائي و تلويزيوني برگرفته از شاهكارهاي او كه فرهنگ جامع شكوفا شدن قرن نوزده كلان شهر لندن الهام بخش آن است. جان مي (John Mee) دانشگاه وارويك   (University of Warwick) 
 
خ. سياست و حكومت: دولت مبتني بر قانوناساسي در بريتانياي كبير و ايالات متحده
بريتانيا در طول قرن­هاي نوزده و بيست، عنوان بزرگترين امپراتوري جهان را كسب و سپس از دست داد و ايالات متحده ابرقدرت جهان شد. در اين دوره تأثير رويدادهاي دراماتيك در سيستم سياسي هر كشور با تمركز ويژه بر روي قوم­گرايي و دين، ويژگي­هاي رهبري سياسي،رابطه دين و حكومت مركزي بررسي مي­شود. گايلمك­كين ((Gayle McKeen  سواني- دانشگاه جنوب(Sewanee - The University of the South) 
د. مطالعات مذهبي: مرگ بريتانياي مسيحي؟
سكولار شدن و استحاله ديني در بريتانياي كبير-  علاوه بر توجه به فرضيه­هاي بحث­انگيز كالومن جي براون در مرگ بريتانياي مسيحيت و درك فرايند غير مذهبي شدن سال­هاي2000-1800، اين سمينارفرهنگ غير مذهبي شدن، فرهنگ و تغييرات مذهبي در بريتانيا را درگذشته دو كشور بررسي مي­كند. يك تمركز ويژه نيز بر روي تنوع تبلور مذاهب در بريتانياي معاصر وتأثير آن هم بر روي مذهبيون سنت گرا و هم غيرمذهبي­ها، وجود دارد.استفن هاينز(Stephen Haynes )رادز كالج(Rhodes College )
انتخاب سمينارها
ذ. هنر و معماري:تصوير بريتانيا:چشم­انداز بريتانيا در نقاشي­هاي قرون نوزده و بيست
هنر بريتانيا و ايده خود" بريتانيا" به شدت مرتبط با منظره­هاي مورد بحث است. اين سمينار هنر منظره را از ميان سبك مضاميني نظير: صنعتي شدن، جنگ و صلح بررسي خواهد كرد.
اين سمينار جنبه هايي از هنر، فرهنگ، تاريخ اجتماعي بريتانيا وبحث­هاي ساختاري را در نظر مي­گيرد. سمينار با تمركز بر روي چشم­اندازهاي ناحيه­اي، تصاويرصلح، چشم انداز محلي انگلستان جنوبي، تا"بهشت و دوزخ" كانون صنعتي بريتانيا، تا اسكاتلند رمانتيك دنبال مي­شود. كريستين رايدينگ((Christine Riding گالري تِيت (Tate Gallery)
ر. تاريخ: بريتانيا و"جنگ­هاي جهاني"
يك بررسي از درگيري بريتانيا در جنگ جهاني اول (1918-1914)
اين دوره دلايلي را مبني بر اين كه چرا بريتانيا به جنگ رفت، استراتژي نظامي، تأثير جنگ بر روي افراد پشت جبهه خانگي و نقش بريتانيا در مذاكرات صلح را بررسي خواهد كرد. همچنين به ادبيات جنگي و يادبودهاي جنگ نيز پرداخته مي­شود. مارخام لستر(Markham Lester )كالج جنوبي بيرمنگام    (Birmingham Southern College)
ز. تاريخ: از ماشين بخار تا انفجار بزرگ: علم، اختراع و اكتشاف در بريتانيا1990-1830
هيچ تاريخي در تلاش­هاي انساني به اندازه صد و شصت سال پس از 1830 اين تغييرات، سرعت و عمق نداشته است. بخش عمده اين تغييرات مديون رشد عقلي ودرك چگونگي عمل نيروهاي طبيعي ونحوه بكارگيري آن در زندگي واقعي بوده است. اين واحد به كشفيات علمي عمده­اي نظير زيست شناسي تكاملي، الكتريسيته، انرژي اتمي و جهان­شناسي مي پردازد واستفاده از اصول علمي براي حل مشكلات عملي را كه منجربه اختراعات بزرگي در دنياي مدرن شد، بررسي مي­كند. اختراعاتي شامل:راه آهن، طب مدرن، ژنتيك، عكاسي و ستاره شناسي راديويي. علم و اختراعات در خلأ وجود ندارند و به همين دليل است كه اين واحد تأثير اين تغييرات را بر روي جامعه، سياست، باورهاي مذهبي و روش­هاي زندگي مردم بررسي مي­كند.براي اين دوره نه زمينه قبلي و نه رياضيات مورد نياز است. آلن چپمن (Allan Chapman)- و ادهام كالج آكسفورد(Wadham College, Oxford)
ژ. تاريخ: بريتانيا در عصر تصوير: عكاسي، چاپ و انتشارات انبوه
بريتانيا در طول قرن نوزدهم، با انواع تصويربرداري­هاي بصري جالب و نقادانه مورد چالش قرار گرفت. پيشرفت­ها شامل اين موارد بود: اختراع عكاسي ،توسعه مطبوعات تصويري، پديده­هاي زودگذر، پيدايش راهنماهاي مسافرتي تصويري، توسعه چاپ مبتني بر ليتوگرافي و پديده خارق­العاده تصاوير پانورامايي (Panoramania).
در اين واحد، پيشرفت­هاي تكنولوژيك و زيباشناسي تصاوير را نيز بررسي خواهيم كرد كه بريتانيا را به كشوري مسلط و معرف بازنمايي­هاي بصري تبديل كرد. كلاس از اتاق چاپ و نقاشي­هاي دوره ويكتوريا و موزه­هاي آلبرت براي ديدن نمونه­هاي اوليه فتوگرافي بريتانيا بازديد خواهد داشت. ما همچنين از كتابخانه گيلد هال در لندن براي ديدن تعداد تصاوير پانورامايي نادر و تماشايي،اثر چاپ هاي كروي ديوراما و تصاوير محبوب خلق شده در عصر ويكتوريا بازديد خواهيم كرد و دركتابخانه بريتانياي غني نمونه­هاي اصلي تعدادي از روزنامه­هاي مصور معروف مانند پانچ(( Punch و گرافيك (The Graphic) را خواهيد ديد. كتي ليتون-جونز ((Katy Layton-Jones دانشگاه بروكس آكسفورد (Oxford Brookes University)
س. تاريخ: بينش ­هاي عصر ميانه:  زندگي قرون وسطايي، انديشه و هنر در فرهنگ بريتانيا (1914-1830)
اين واحد بر روي احياء قرون وسطايي  و شور و شوق براي مطالعه  و قدرداني از قرون وسطايي ها از جنبش رمانتيك تا جنگ جهاني اول در بريتانيا تمركز خواهد كرد. يك علاقه عمومي مشترك وگسترده­اي نسبت به ادبيات قرون وسطايي و هنر وجود دارد كه يك تأثير بالايي در ميان هنرمندان خلاق و نويسندگان و رويكرد عالمانه رو به افزايش به منابع تاريخ و فرهنگ قرون وسطايي دارد. ما بايد نگرش­هاي قرن نوزدهمي در عرصه­هاي سلحشوري، عشق و تمدن مسيحي قرون وسطايي را دنبال كنيم. اين امر با توجه به  افزايش مطالعه علمي اين دوره كه تحت تأثير نمونه هاي آلماني و فرانسوي انجام گرفته، دنبال مي­شود. اين دوره با مدارك بصري و ادبي دنبال خواهد شد. در اين واحد نقد و نقيضه­هاي قرون وسطايي وجود دارد، تغييرات عكس­العملي نسبت به تاريخ و فرهنگ قرون وسطايي همزمان با فاجعه سال 1914 نيز دنبال مي­شود. مالكولم ويلMalcolm Vale))- كالج سنت جان آكسفورد  (St. John’s College, Oxford)
ش. سرمايه­گذاري مجدد در قبال ميراث ادبي:
منتقدين و تعدادي از خوانندگان آماتور ادبيات، اغلب خوانده­ها و نوشته­ هايشان را به صورت ترجمه و يا تبديل متن­هاي خلاق مطالعه شده دنبال مي­كنند. اما در عين حال نويسندگان خلاق هم در همين روند به وجود مي­آيند.
ما مثالهاي برجسته­اي ازسرمايه­گذاري مجدد خلاقانه، درمتن­هاي قبل از جنگ جهاني اول را بررسي خواهيم كرد. ابتدا متون اوليه و سپسظهور مجدد همان متون را در قالب تغيير يافته و گاهي با استفاده از ژانرهاي متفاوت بررسي خواهيم كرد.
اين متون جفتي شامل: اِما (Emma) اثر جين آستن (Jane Austen)، فيلم كلولسClueless  اثر اِمي هكرلينگ
(Amy Heckerling)، آرزوهاي بزرگ چارلز ديكنز ((Charles Dickens، مستر پيپ Mister Pip)) اثر لييويد جونز
(Lloyd Jones)،اسكار وحشي ((Oscar Wilde، اي.ايي. هاوسمن (A. E. Housman) ، نوشته­هاي گوناگون و نمايشنامه تام استاپرد (TomStoppard)، اختراع عشق و اِي.اِم. فورستر(E. M. Forster)، هووارد اِند (  (Howards Endو بر روي زيبايي زيدي اسميت         ZadieSmith
ما راههاي متعدد براي نمايش اين نكته كه چگونه اين آثار به پيشينيان خود وامدار هستند را بررسي مي­كنيم و نيز راههايي را كه كارهاي بعدي آنها، آن را تصديق و يا رد مي­كند و در زماني هم، گنگ و نامعلوم مي­پندارد. ما همزمان سعي مي­كنيم ميراث ادبي را كه تلاش­هاي بعدي، آنها را براي خوانندگان و بينندگان تدارك ديده است را نيز ارزيابي نمائيم. لوگان براوينگ (Logan Browning)  دانشگاه رايس (Rice University) .
ص. انگليسي: خيال­پردازي­هاي بچه­هاي انگليسي از آليس تا هّري
كرده است. در اين واحد ادبيات سنتي تخيل كودكان كه با آليس در سرزمين عجايب ملهم از دختر رئيس كليساي مسيحيت آكسفورد شروع مي­شود و با هري پاتر (Harry Potter) و ليرا بلاكو (Lyra Belaqua ) قهرمان آكسفورد نشين، فيليپ پولمن در سه گانه"مواد تاريكي" دنبال مي شود، بررسي مي­گردد.
چرا خيال­پردازي كودكانه در انگلستان به عنوان يك سنت ماندگار محقق شده است؟
آيا حقيقتأ چيزهاي متفاوتي در مورد ادبيات كودكان وجود دارد؟ در اين واحد علاوه بر مطالعه دقيق رمان­ها به جنبه­هاي
فلسفه، فرهنگ و الهيات موجود در آنان نيزخواهيم پرداخت. اليزابت گرونر((Elisabeth Gruner دانشگاه ريچموند - (University of Richmond)
ض. انگليسي: ادبيات بريتانيا در دوره جنگ جهاني اوّل
جنگ جهاني اوّل يكي از جنگ­هايي بود كه در دور­اي رخ داد كه سواد نسبتاً فراگير شده بود، اما براي آخرين كساني كه اكنون در زمان پيدايش راديو تلوزيون مي­جنگيدند. اين مسئله به ادبيات و زبان نوشتاري  قدرت ويژه اي بخشيد و بدين سان بود كه نظاميان و غيرنظاميان براي معنا بخشيدن به تجربيات بي­سابقه جنگ مكانيزه مدرن، چشم به داستان و شعر دوختند. اين واحد، آثار چندين سرباز بزرگ شاعر شامل: ويلفِرداُوِن (Wilfred Owen)، ايزاك روسنبرگ (Isaac Rosenberg)، سيگ فِرد ساسون (Siegfried Sassoon)و يادآوري نثر جنگ همچون خداحافظي با همه‌‌‌ آنها اثر رابرت گريوز((Robert Graves را بررسي خواهد كرد.
موضوع سمينارها خوانش دقيق اين آثار است اما در كنار آن پرسش­هاي مرتبط درباره اهميت ادبيات در زمان جنگ نيز به بحث گذاشته مي­شود. از جمله رابطه آن جنگ با سنت­هاي ادبي ملي، جايگاه آن به عنوان تبليغات سياسي و اهميت آن در آيين­هاي سوگواري و بزرگداشت.
ع. انگليسي: جهان زمين ميانه: اثرجي. آر. آر. تولكين
توماس شيپي (Thomas Shippey)  تولكين (Tolkien)را " نويسنده قرن بيستم" ناميده است. چرا؟ چه چيزي خيال­پردازي او را اصيل و غني مي­سازد؟
به دنبال اين سؤال، ما نوشته­هاي تخيلي بزرگ تولكين را بررسي خواهيم كرد. اين كار با پيوند زدن سه جزء از تحقيق شامل:
1.        تئوري خود تولكين (Tolkien ) درباره خيال­پردازي كه در" داستانهاي پريان" آمده وارتباط بين اين تئوري و پيشينه خود تولكين به عنوان يك آنگلوساكسونيست (Anglo-Saxonist) و لغت­شناس.
2.        كاربرد و اهميت زبان چرا كه سبك خالق حقيقت در خيال­پردازي است.
3.        و بالاخره با پيوند زدن زمينه­هاي ادبي و منابع فانتزي و حس اخلاقي خود تولكين و زمانه او. جوديس فيشر ( Judith Fisher) دانشگاه ترينيتي (Trinity University)
غ. مطالعات بين­المللي: حكمراني بريتانيايي
نيال فرگوسن تاريخ نويس مي­نويسد: روزگاري يك امپراتوري كه بر يك چهارم جمعيت جهان حكومت مي­كرد، به همين ميزان از سطح زمين را و تقريباٌ بر همه اقيانوس ­ها حاكم بود.
بي ترديد، امپراتوري بريتانيا بزرگترين امپراتوري بوده است. رشد و توسعه اين امپراتوري در همان زماني صورت گرفت كه عقايد سياسي آزاديخواه در خود بريتانيا بوجود آمد و شامل: اعتقاد به برابري سياسي، حق رأي  و استقلال فردي مي­شد.
پس چگونه بنيان­گذاران امپراتوري پروژه خود را مي­ديدند؟ انگيزه آنان چه بود؟ممكن است بپرسيد: چرا  اين مطلب به ما مربوط است؟امپراتوري بريتانيا حدود50 سال پيش از بين رفت. اما هنوز به عنوان يك مدل مهم حكومت جهاني باقي مانده است كه از آن مي توانيم در مورد عصرمان و جهاني شدن دنيا و هم فوايد (به عنوان مثال: افزايش ثروت و يكپارچگي ) و هم خسارات آن (نابرابري جهاني) بيشتر بياموزيم.
اين واحد با يك پرسش شروع مي شود: امپرياليسم چيست؟
ارزيابي ما از امپراتوري بريتانيا بر روي رويدادهاي ذيل تمركز خواهد داشت:
گسترش درگيري بريتانيا در هند، در پي از دست دادن مستعمرات آمريكا
مهاجرت گسترده از سرزمين بريتانيا،"تقلا براي آفريقا"، افزايش احساسات ضد امپرياليستي بدنبال جنگ بوئر و استعمار زدايي.
موضوعاتي همچون هويت بريتانيا، فرهنگ عام، نقش­هاي جنسيتي و نقد پسا استعماري، به مطالعه ما از امپراتوري بريتانيا در ميان منابع اوليه، تحقيق­هاي تاريخي، افسانه و فيلم شكل مي­دهد.
ف. مطالعات مذهبي: مذهب و فرهنگ در بريتانيا از سال1800
اين سمينار تأثير متقابل فرهنگ و مذهب در بريتانيا را در طول قرن­هاي 19و20 بررسي خواهدكرد. رمان­هاي ادبي، شعر، مقاله و ساير نمودهاي ارزش­هاي فرهنگي، پايه بررسي اين تأثيرات متقابل را شكل خواهد داد.
نويسندگاني كه كارهاي آنان مطالعه خواهدشد:جورج اليوت (George Eliot) ، ساموئل تيلوركالريج(Samuel Taylor Coleridge)، آلفرد )Alfred)،لرد تنيسون (Lord Tennyson)، توماس هاردي (Thomas Hardy) ، تي.اس. اليوت
((T. S. Eliot، سي.اس. لوئيس ((C. S. Lewis،و ديگران. استفن هانيز (Stephen Haynes) رادزكالج  (Rhodes College)
سمينارهاي ديگر
انگليسي:  شكسپير: صفحه و صحنه
يك مطالعه بر روي كارهاي شكسپير شامل:بحث همگرايانه بر پايه متن، تماشاي نمايش در استات فورد آپن اوون
Stratford-upon-Avon)) آكسفورد يا لندن (تئاتر نوسازي شده  Globe شكسپير) و بحث­هاي بعدي در باره ارتباط بين متن واجرا. نمايشنامه­هاي مورد مطالعه، وقتي برنامه­هاي تئاتر قطعي مي­شود اعلام مي­شوند. مخارج ديگر براي اين برنامه شامل: شهريه، سفر، بليط براي شركت در اجراهاي ديگر است. ميخائيل لسلي (Michael Leslie) كالج رادز  (Rhodes College)
اعتبار آكادميك
هر سمينار 4 ساعت اعتبار دارد. دانشجويان مي­توانند اعتبار8 ساعته براي دو سمينار از سري­هاي اصلي و اعتبار12 ساعته براي سمينار هاي ديگر بگيرند.
دانشجويان بايد در سراسر برنامه حضور داشته و در تمام سخنراني­ها و سمينارها وگردش­هاي اجباري حضور يابند. آنها بايد در تمرينات و در امتحانات جهت اتمام موفقيت آميز رشته مطالعات حضور موفقيت آميز داشته باشند. نمره ها عبارتند از: نمرهA  (بالاترين نمرهB,C,D ( (با تفاوت +و-) وF.
امتيازات كسب شده توسط دانشجويان مطالعات بريتانياي آكسفورد در اداره آموزش كالج رادز(Rhodes College) ثبت است. دانشجويان كالج و دانشگاههاي ديگر ممكن است امتيازات را بر همان اساس و پايه به كالج و يا دانشگاههاي معتبر ديگر انتقال بدهند. در تعدادي از مؤسسه­هاي وابسته به" كالج­هاي متحد جنوب" (The Associated Colleges of the South)
اين امتيازات عين امتيازاتي قلمداد مي­شوند كه از مؤسسه مادر دريافت شده­اند.
شركت كنندگان مي­تواننداز پيش، از مؤسسات خود درباره نحوه محاسبه امتيازات كسب شده از مطالعات بريتانيا در آكسفورد سؤال كنند.
مخارج
مخارج برنامه 450/7دلار است. اين صورت حساب شامل: اتاق، استاد راهنما و شهريه گردش­هاي علمي است و بيمه درماني را نيز شامل مي­شود كه در بهار جزئيات آن براي دانشجويان مجاز فرستاده مي­شود. سه سمينار با يك سمينار اضافي در حدود200/1 دلار هزينه دارد كه شامل سفر به آكسفورد نمي­شود.
اگر دانشجويان پذيرفته شوند، يك شهريه غير قابل استرداد در حدود 300 دلار بمنظور ثبت نام رسمي، بايد بپر دازند.
مبلغ 450/7 دلار (650/ 8دلار اگر سمينار اضافي نيزداشته باشند) در اول آوريل اخذ مي­شود.
پذيرش
متقاضي­ها بايد هنگامي كه برنامه شروع مي­شود، يك سال كامل كالج را تمام كرده و جايگاه اجتماعي و دانشگاهي معتبري نيز داشته باشند. (ما متأسفيم كه نمي­توانيم متقاضيان قبل از كالج را بپذيريم)
در خواست شركت در مطالعات بريتانيا در آكسفورد شامل بستن قرارداد پذيرش سياست­هاي اجتماعي و تحصيلي برنامه (لطفاً شرايط پذيرش و تعهد نامه، كه قسمتي ازفرم درخواست است را در وب سايت www.britishstudies.net مشاهده كنيد.) همه شركت­كنندگان متمايل و متعهد به سياست­هاي برنامه مي­باشند.
براي اطلاعات بيشتر:
براي اطلاعات بيشتر لطفا با دفتر رئيس مطالعات بريتانيا در آكسفورد در كالج رادز Rhodes College، ممفيس،تنسي
Memphis Tennessee1690-38112 و يا شماره­هاي زير تماس بگيريد:
 8433715 (901)Tel:    
8433717(fax: (901
email: BSA@rhodes.edu