معرفی شبکه سی.بی.اس CBS

مقدمه

در زمان ما که تنوع و قدرت رسانه، یکی از بارزترین مشخصه­های آنست، سخن از تأثیر رسانه­ها بر تمامی جوانب دشوار نیست. امروزه به راحتی می­توان حضور رسانه­ها، اخبار و اطلاعات را در تمامی زمینه­ها از مسائل خصوصی گرفته تا مسائل ملی و بین­المللی حس کرد. تأثیراتی که ما از رسانه­ها می­بینیم موجب شده است تا این نهادهای خبری تبدیل به ابزاری قدرتمند برای دولت­ها شوند به ویژه در جوامع غربی این مسأله بیشتر ملموس می­باشد.

به اعتقاد کارشناسان رسانه، 5 شبکه تلویزیونی اصلی در آمریکا مشغول به فعالیت هستند که تا حد قابل توجهی بر شکل­گیری اذهان عمومی تاثیر می­گذارند. این شبکه­ها عبارتند از: 1-CNN 2-NBC 3-CBS 4-ABC 5-FOX NEWS. نکته قابل توجه درخصوص عملکرد این شبکه­های تلویزیونی این است که با کنکاش در خصوص نظام مدیریت کلانی که بر این شبکه­ها حاکم است در می­یابیم که تفکر واحدی بر این مجموعه حاکم است. این تفکر واحد سبب می­شود که با ظرافت و کیفیتی مثال زدنی مفاهیم مورد نظر برای القا به مخاطب به صورت جزء به جزء در آمده و با شکل­های گوناگون توسط این شبکه­ها بر ذهن مخاطب بنشیند. به نوعی عملکرد این شبکه ها را در این خصوص می­توان به در کنار هم گذاردن قطعه­های یک پازل تشبیه نمود. سوالی که در این خصوص مطرح می­گردد این است که چه مکانیزمی این وحدت را ایجاد کرده و مدیریت می­نماید؟ در مجموعه گزارش­های رسانه­شناسی بر آنیم تا از رسانه­های فوق الذکر آشنایی مجملی ارائه نموده و در جهت پاسخ به پرسش مذکور براییم.

در خصوص کمیسیون ارتباطات فدرال

پیش از اینکه معرفی از شبکه سی.بی.اس ارائه گردد خالی از لطف نیست که آشنایی مختصری در خصوص کمیسیون ارتباطات فدرال عنوان شود.

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده آمریکا یک نهاد کاملاً مستقل است که در سال 1934 تحت حمایت کنگره آمریکا تأسیس شد. این کمیسیون که به اختصار FCC نامیده می­شود، مسئول سازماندهی، بهبود و هدایت تمامی جریان­های مربوط به دنیای ارتباطات و رسانه­ها در سرتاسر آمریکاست. گستردگی دامنه فعالیت­ها و بهره­مندی از پشتیبانی کنگره آمریکا، FCC را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نهادهای آمریکا نموده است. FCC در همسو نمودن و جهت­دهی جریان رسانه­ها در آمریکا نقش اساسی را ایفا می­کند. دامنه فعالیت­های FCC در عرصه ارتباطات شامل رادیو، تلویزیون، ماهواره­ها و به طور کلی تمامی وسایل ارتباطی اهمیت ویژه­ای را به این مرکز بخشیده است.FCCدر واقع جایگزین "کمیسیون رادیویی فدرال"در آمریکا شد و با گذشت اندک زمانی تبدیل به فاکتوری مهم در سیاست­های مخابراتی این کشور شده قدرت FCC تا به آن­جا گسترش یافت که این مرکز مسئول رسیدگی به شکایات و اتهامات حوزه کاری خود شد و دادگاهی نیز به همین منظور دایر نمود. FCC دامنه فعالیت­های خود را تنها محدود به داخل کشور نکرده است بلکه خدمات متنوعی را چون مشاوره، نظارت و سازماندهی نهادهای ارتباطی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای آمریکای شمالی را در برنامه­های خود جای داده است. FCC در حال حاضر 17 دفتر کاری دارد که 7 دفتر مسئول فعالیت­های عملیاتی و 10 دفتر مسئول بخش­های اداری هستند. مسئولیت­های این دفاتر به طور کلی مبتنی بر پردازش برنامه­ها جهت اعطای مجوز، تحلیل شکایات، پیشبرد پروژه­های تحقیقاتی، توسعه و اجرای برنامه­های نظارتی و ارائه خدمات پشتیبانی می­باشد.

جدا از مسائل مطروحه یکی از مهمترین وظایف FCC ارائه گزارش­های استراتژیک در راستای ترسیم چشم­انداز­های آینده ـ حوزه ارتباطات ـ به دولت آمریکاست. آخرین شماره گزارش­های تولید شده توسطFCC نیز مربوط به بازه زمانی 2009 ـ 2014 است که FCC در آن به طور کامل به شرح و ارائه رئوس لازم در مورد سیاست­های ایالات متحده در حوزه ارتباطات و اطلاعات پرداخته است.

آشنایی با کمپانی­ سی.بی.اس

 سی­بی­اس  یکی از قدیمی­ترین نام­ها در حوزه رسانه در ایالات متحده به شمار می­رود. اکثراً شناخت ما از سی­بی­اس محدود به یک شبکه خبری تلویزیونی می­شود، در حالی که این برداشت کاملاً نادرست است. سی­بی­اس یک کمپانی فوق­العاده گسترده چند رسانه­ای است. این کمپانی از زیرمجموعه­هایی چون شرکت چند رسانه­ای سی­بی­اس ، شبکه تلویزیونی سی­بی­اس ، ایستگاه­های تلویزیونی سی­بی­اس ، استودیوهای تلویزیونی سی­بی­اس ، استودیوهای بین­المللی سی­بی­اس ، کانال تلویزیونی شو تایم، کمپانی تولید فیلم سی­بی­اس ، رادیوسی­بی­اس و ... تشکیل شده است. همان­طور که می­بینید دامنه فعالیت­های این کمپانی چند رسانه­ای چنان گسترده است که طی یک گزارش نمی­توان به تمامی آن­ها پرداخت. شبکه تلویزیونی سی­بی­اس جزء اولین شبکه­های تلویزیونی در آمریکا بود که اقدام به پخش برنامه­های رنگی نمود. نام سی­بی­اس کنونی برگرفته از Columbia Broadcasting System  است. این کمپانی اولین بار در 18 سپتامبر 1927 برنامه­های رادیویی خود را آغاز کرد و در جولای 1941 شبکه تلویزیونی خود را نیز براه انداخت. سی­بی­اس تحت هدایت­های "ویلیام اس. پالی"ابتدا تبدیل به بزرگ­ترین شبکه رادیویی آمریکا شد و سپس جزء یکی از سه شبکه تلویزیونی بزرگ در آمریکا شد. در سال 1974 بود که اسم طولانی را کنار گذاشت و فقط به عنوان سی­بی­اس شناخته شد. این کمپانی در طول دوران حیات خود، چندین ادغام و انفصال با سایر شرکت­های بزرگ نظیر وستینگ هاوس و ویاکم را تجربه کرده است.

آشنایی با هیئت مدیره سی­بی­اس

در شرکت سی­بی­اس با توجه به گستردگی فعالیت­ها طبیعتاً پست­های بی­شماری نیز تعریف شده است. در این بخش با هیئت مدیره شرکت و همچنین مدیران اجرایی آن آشنا خواهیم شد. "لسلی مونوز" رئیس کنونی و مدیر کل کمپانی چند رسانه­ای سی­بی­اس است. وی بنا به سمت مذکور تمامی فعالیت­های کمپانی شامل شبکه تلویزونی، ایستگاه­های تلویزیونی و رادیویی بخش تولید فیلم و ... را زیر نظر دارد. مونوز در سال 2003 به عنوان رئیس هیئت مدیره سی­بی­اس انتخاب شد. وی برای اولین بار در جولای 1995 به عنوان رئیس بخش تولید و پخش برنامه­های سرگرم­کننده از قبیل مسابقات، سریال­ها، شوهای تلویزونی و ... در سی­بی­اس مشغول به فعالیت شد. در آن زمان وی نقش مهمی در افزایش شمارگان بیننده­های شبکه تلویزیونی سی­بی­اس داشت و به خاطر همین پیشرفت­ها در مارچ 2003 موفق به کسب مدال طلا از International Radio & TV  شد که در حوزه رسانه جایزه بسیار سطح بالایی تلقی می­شود. گفتنی است که فعالیت­های مونوز مورد توجه جامعه یهودیان آمریکا نیز بوده است، به طوری که وی یکی از آخرین دریافت­کنندگان جایزه "شریل کرووین" بوده است.

"سامنر رداستون"تا پیش از جدایی ویاکوم و سی­بی­اس در هیئت مدیره دو شرکت حضور داشت و پس از آن نیز کنترل امور سهام­داران دو شرکت را بر عهده دارد. وی جزء بنیان­گذاران و اشخاصی که موجب ترقی سی­بی­اس شده­اند، محسوب می­گردد. وی فعالیت­های اجتماعی متنوعی نیز دارد. او از اعضای شورای فرهنگستان هنر تلویزیون و علوم پایه در آمریکاست و همچنین در هیئت امنا موزه رادیو و تلویزیون آمریکا نیز عضویت دارد. علاوه بر این وی در چندین نهاد حمایت از کودکان سرطانی نیز فعالیت می­کند. گفتنی است که وی یکی از اعضای هیئت مدیره تشکل یهودیان در بوستون نیز می­باشد.

"شری رداستون"از سال 1994 در هیئت مدیره سی­بی­اس و ویاکوم حضور داشته و قائم مقام سی­بی­اس نیز محسوب می­شود. وی نیز همچون پدرش سامنر رداستون در هیئت مدیره تشکل یهودیان بوستون عضویت دارد. "دیوید ـ آر ـ آندلمان" از سال 2000 به هیئت مدیره سی­بی­اس پیوست. وی یک وکیل برجسته است که سوابق فعالیت­های اقتصادی را نیز در کارنامه خود دارد. "جوزف ـ آ ـ کالیفانو" از سال 2003 وارد هیئت مدیره سی­بی­اس شده است. وی همچنین بنیانگذار و رئیس مرکز ملی مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در دانشگاه کلمبیا است. کالیفانو تا کنون 11 کتاب را نیز به رشته تحریر درآورده است. گفتنی است که وی سابقه وزارت بهداشت دولت آمریکا را نیز در کارنامه کاری خود دارد. "ویلام ـ اس ـ کوهن" از سال 2003 به هیئت مدیره کمپانی سی­بی­اس پیوسته است. وی جزء سرشناس­ترین چهره­های سی­بی­اس است، چرا که از سال 1997 تا 2001 به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده مشغول به کار بوده است و علاوه بر آن، از سال 1979 تا 1997 نیز به عنوان یک سناتور فعالیت داشته است. ناگفته نماند که کوهن از سال 1973 تا 1979 نیز در مجلس نمایندگان آمریکا عضویت داشته است. کوهن در حال حاضر علاوه بر عضویت در سی­بی­اس یک شرکت مشاوره در حوزه بازرگانی نیز دارد. "کری ـ ال ـ کانتری­من"جزء اعضای جدید در هیئت مدیره سی­بی­اس محسوب می­شود. وی که از سال 2007 به سی­بی­اس پیوسته است، ریاست مرکز حمایت از کودکان سرطانی دانا ـ فاربر را بر عهده دارد. وی همچنین مدیر بانک آمریکا است.

"چارلز ـ کی ـ جیفورد"از سال 2006 وارد هیئت مدیره کمپانی سی­بی­اس شد. وی ریاست بانک آمریکا، عضویت در هیئت مدیره بانک آمریکا، ریاست بانک بوستون و بسیاری فعالیت­های اقتصادی دیگر را در سوابق کاری خود دارد. "لئونارد گلدبرگ"که از سال 2007 به سی­بی­اس پیوسته است، مالک دو کمپانی فیلم­سازی و تولید برنامه­های تلویزیونی به نام­های مندی و پاندا است. وی همچنین به مدت دو سال از سال 1987 تا 1989 رئیس کمپانی فیلم­سازی معروف فاکس قرن بیستم بوده است. علاوه بر این­ها، وی سابقه حضور در کمپانی کلمبیا نوپیکچرز و ABS را نیز دارد.

"بروس ـ اس ـ گوردون"از سال 2006 موفق به عضویت در هیئت مدیره سی­بی­اس شد. وی سابقه طولانی در عرصه فعالیت­های اقتصادی دارد و در طول دوران کاری خود نیز ریاست چندین مؤسسه اقتصادی را بر عهده داشت. "لیندا جریگو"در سال 2007 به هیئت مدیره سی­بی­اس پیوست. وی نیز همچون سایر اعضاء هیئت مدیره فعالیت­های اقتصادی متنوعی داشته است. مدیریت کمپانی تجاری جریگو و یک رستوران در لس آنجلس در کنار عضویت در هیئت مدیره چندین نهاد اجتماعی در لس آنجلس سوابق کاری وی را تشکیل داده است.

"آرنولد کاپلسن" نیز جزء اعضاء تازه­وارد در هیئت مدیره سی­بی­اس محسوب می­شود. وی که در سال 2007 به سی­بی­اس پیوست، رئیس و بنیانگذار مرکز کاپلسن است که به تولید فیلم و تیزرهای تبلیغاتی می­پردازد. وی همچنین به عنوان تهیه­کنندگان در عرضه سینما تولیدات موفقی را در کارنامه خود دارد. "داگ مویر"وی که در سال 2007 به سی­بی­اس پیوست، رئیس و مدیر اجرایی گروه جهانی موزیک است و به تهیه و تولید آلبوم­های موسیقی اشتغال دارد. موریس همچنین عضو هیئت مدیره کمپانی معوف بازی­های رایانه­ای بلیزارد است. "فرد سالرنو"در سال 2007 مجدداً به هیئت مدیره سی­بی­اس پیوست. شایان ذکر است که وی پیش از این در فاصله سال­های 1994 تا 2005 نیز عضو هیئت مدیره سی­بی­اس بوده است.

نقد نحوه اطلاع­رسانی پیرامون برخی از حوادث مهم

بخش­های خبری در CBS به عنوان یک شرکت چند رسانه­ای، در مقایسه با سایر فعالیت­های رسانه­ای این کمپانی چندان به چشم نمی­آید. به عبارت دیگر تمرگز کمپانی CBS بیشتر بر فرهنگ­سازی و انتقال فرهنگ آمریکایی از طریق سریال­های جذاب و نمایش­های تلویزیونی متنوع متمرکز است. به طور مثال در پی حوادثی چون 11 سپتامبر، پخش آن دسته از سریال­هایی که مکرراً آمریکا و شهروندانش را قربانی تروریسم نشان می­دهد، رشد صعودی یافته است. سریال­های دنباله­داری نظیر 24 و یا CISنیویورک از CBS که بعضاً چند فصل سال بینندگان را به دنبال خود می­کشانند، مصداقی بارز از هدفمندی جریان پخش برنامه­ها از CBS و سایر شبکه­های مهم آمریکاست. بخش خبری CBS را می­توان تابعی از شبکه CNN دانست. CBSنیوز که مسئولیت پخش اخبار کمپانی CBS را بر عهده دارد، به طور روتین بسته­های خبری پخش­شده در CNN و یا اخباری که منحصراً توسط CNN برای CBS تهیه می­گردد را پخش می­کنند. البته این مسأله چندان جای تعجب نیست، چرا که در سیاست­های رسانه­ای آمریکا با توجه به قدرت بالای رسانه­ها و نقش مهمی که در سال­های اخیر یافته­اند، هر کمپانی مسئولیت­های از پیش تعیین شده­ای داشته و در حوزه مشخص فعالیت می­کند. همین مسأله دلایل کم کاری شبکه CNN در سایر بخش­ها به جز خبر را توجیه می­نماید.

به نقل از موسسه چشم انداز توسعه و امنیت