عبور از سد تافل (TOEFL) و ای التس ( IELTS )

http://www.els.edu.my/wp-content/uploads/ielts_toefl_logo.thumbnail.JPG

برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری یا ادامه تحصیل در خارج از کشور یا پیشرفت و توسعه فعالیت های علمیتان و ... یا اگر کسی هستید که به نوعی مشتاق یادگیری زبان هستید باید به هر حال زبان انگلیسی را بیاموزید . اما در این میان یادگیری کافی نیست ، مدرک هم اهمیت دارد. اگر شما سوادی در سطح کارشناس ارشد روابط بین الملل داشته باشید ولی فقد مدرک معتبر باشید مطمئن باشید دستیابی به موفقیت برای شما خیلی دشوار و تقریباً محال است زیرا اگرچه مدرک گرایی امری مذموم است ولی لاجرم هر سازمان یا نهادی برای اطمینان از صلاحیت علمی شما به مدرک معتبر شما رجوع می کند . در این میان زبان انگلیسی هم از این قاعده مستثنی نیست و شما که پا به وادی علم نهاده اید باید از این سد بگذرید . با توجه به سولات مطرح شده از سوی دوستان ، پایگاه سیاست بین الملل ( اینپا ) در بخش آمادگی برای آزمون دکتری مقالاتی را برای راهنمایی علاقه مندان به موفقیت در آزمون هآی تافل (TOEFL) و ای التس ( IELTS ) قرار داده است . اولین مقاله توسط دکتر سیروس فیضی نگاشته شده است . 

TOEFL (Test Of English as a Foreign Language) 

IELTS (International English Language Testing System)


دکتر سیروس فیضی

تافل[1]، یا به تلفظ صحیح، توفل، آزمونی است که از سوی موسسه ای تی اس[2] پژوهش، طراحی، و برگزار می­شود. ای تی اس، یک موسسه غیرانتفاعی و غیردولتی است که دفتر مرکزی آن در پرینستون، نیوجرسی، استقرار دارد. توفل، مشهورترین و پذیرفته­ترین آزمون زبان انگلیسی برای کسب پذیرش تحصیلی در میان دانشگاه­های معتبر جهان است. افراد غیرانگلیسی­زبان باید این آزمون را با نمره مورد نظر دانشگاه مقصد پشت سر گذارند. این آزمون، در حقیقت، معیار مهمی برای سنجش توانایی­های زبان انگلیسی در جهت برقراری ارتباط و تحصیل در دانشگاه است. آزمون توفل شامل چهار مهارت زبانی خواندن و درک مطلب[3]، نوشتن[4]، شنیدن[5] و صحبت کردن[6] است. تا سال 1998، به صورت کاغذی و از این سال به صورت کامپیوتری برگزار می­شود. در الگوی تازه توفل که اینترنتی است و از سال 2005 رواج یافته، گرامر حذف شده است و همانند آزمون رقیبش، آیلتس[7]، به رعایت آن در بخش­های دیگر همچون نوشتن و صحبت کردن توجه می­شود. این الگوی تازه از توفل به «توفل آی بی تی»[8] موسوم است. در این الگو که نسبتاً دشوار­تر هم هست، نمره­گذاری هم تغییر کرده است و به قول برگزارکنندگان آن در مسیر استانداردتری قرار گرفته است. همچنین، منظور از توانایی برقراری ارتباط، بر خلاف گذشته که مبتنی بر ارتباطات عمومی بود، در جهت ارتباطات دانشگاهی گرایش و توازن یافته است. با این حال، تمام شیوه­های کاغذی[9]، کامپیوتری[10] و اینترنتی هنوز معتبرند و در جاهای مختلف به تناسب امکانات برگزار می­شوند. در ایران، هر سه شیوه از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و دیگر نهادهای دانشگاهی برگزار می­شود.

آزمون توفل پس از ورود به عرصه مطالعات آکادمیک در ایالات متحده به عنوان ابزاری برای شناسایی استعدادهای تحصیلی، به مرور، به دانشگاه­های سراسر کانادا، بریتانیا، استرالیا، و نیوزیلند هم گسترش یافت و اکنون چندین دهه است که یک آزمون  جهانی به شمار می­آید. اکثر دانشگاه­های معتبر جهان برای ارزیابی توانایی­های زبان انگلیسی داوطلبان تحصیل، از این آزمون بهره می­گیرند. بیش از شش هزار کالج و دانشگاه در 110 کشور شامل 4 هزار مرکز برگزاری آزمون از این آزمون استقبال نموده­اند و آن را به عنوان معیار اصلی سنجش توانایی­های زبان انگلیسی داوطلبان تحصیل در نظر گرفته­اند.

همان طور که ذکر آن رفت، توفل معیار مهمی برای سنجش توانایی داوطلبان تحصیل در دوره­های تحصیلات تکمیلی به لحاظ برقراری ارتباط با زبان انگلیسی در محیط دانشگاهی است. قاعدتاً پذیرفته­شدگان توفل قادرند سخنرانی گوش کنند، فیلم ببینند، در سمینارها شرکت کنند، منابع درسی را مطالعه کنند، با اساتید و دیگر دانشجویان صحبت کنند، گزارش­های درسی و دانشگاهی و ایمیل بنویسند، و مهارت­های دیگری از این دست. معمولاً تصور بر این است که کسی که در شیوه کاغذی بتواند نمره 550 به دست آورد، توانایی درک حدود 6000 واژه را دارد. چنانچه این نمره 600 باشد دایره واژه­ها به 10 هزار می­رسد.

در ایران هنوز برنامه­ای برای استقبال رسمی از این آزمون وجود ندارد. به بیان بهتر، هیچ دستورالعمل و برنامه اجباری از سوی وزارت علوم یا نهادهای آموزش عالی برای کسب نمره خاصی از این آزمون مطرح نشده است. دانشگاه­های داخلی که برگزاری آزمون زبان انگلیسی را برای پذیرش دانشجویان دکتری در دستور کار خود دارند، صرفاً این آزمون را هم در کنار دیگر آزمون­های داخلی می­پذیرند. به عنوان نمونه، دانشگاه تهران نمره 510 از شیوه کاغذی را مبنایی برای قبول تسلط بر مهارت­های زبان انگلیسی قرار داده است.

آزمونی که زیر عنوان مرسوم «آزمون تافل» در برخی دانشگاه­های معتبر کشور برگزار
می­شود اصطلاحاً به «تافل داخلی»[11] موسوم است. دانشگاه تهران، چنین آزمونی را با عنوان خود برگزار می­نماید.[12] این آزمون در شکل بسیار ساده­­تر آزمون اصلی طراحی می­شود. مهارت­های مورد نظر در آزمون تافل داخلی دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه­ها صرفاً عبارت از خواندن و درک مطلب، گرامر، و دامنه لغات است که معمولاً در 100 گزینه تستی خلاصه می­شود و زمان پاسخگویی آن هم در حد 100 دقیقه پیش بینی شده است. این زمان بسیار بیشتر از زمانی است که برای تست­های توفل در نظر گرفته می­شود. در آزمون توفل، این زمان معمولاً بین 20 تا 40 ثانیه تنظیم می­شود. توانایی­های زبانی در این آزمون چندان بالا در نظر گرفته نمی­شود. تنها مسئله­ای که می­تواند این نوع آزمون­ها را دشوار نشان دهد، استاندارد نبودن آنهاست که گاهی دیده شده که چندین پرسش به اشتباه طراحی شده است. این آزمون عمدتاً بر مبنای تجربه دو آزمون داخلی دیگر ام سی اچ ای[13] و تولیمو[14] تنظیم و طراحی شده که به ترتیب، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می­شود.

پیشتر، آزمون تافل داخلی دو سطح از امتیاز را داشت: نخست، امتیاز قبولی قطعی بود که شامل کسب حداقل امتیاز 14 از 20 یا 70 از 100 بود. دو دیگر، امتیاز قبولی مشروط بود که بین 10 تا 80/13 یا 50 تا 69 بود. کسانی که امتیاز قبولی مشروط کسب می­کردند، مجاز به شرکت در آزمون تخصصی دکتری شناخته می­شدند و می­توانستند ادامه تحصیل دهند اما در صورت قبولی و ادامه تحصیل موظف بودند در اولین فرصت تا پیش از آزمون جامع، امتیاز قبولی قطعی را به دست آورند؛ در غیر این صورت، صلاحیت شرکت در آزمون جامع  را نداشتند و از تحصیل معاف
می­شدند. در حال حاضر، این نظام نمره­گذاری تغییر کرده و نمره 12 از 20 یا 60 از 100 به عنوان حد نصاب قبولی قطعی در نظر گرفته شده است و به این ترتیب، امتیاز قبولی مشروطی هم دیگر مطرح نیست.

برای کسانی که در نظر دارند در این آزمون شرکت نمایند، شاید مناسب باشد که توصیه نمود که تافل داخلی دیگر چندان مشکل نیست و در قیاس با آزمون اصلی توفل، بسیار پیش پا افتاده و فوق­العاده ساده است. اما در هر صورت، برای کسانی که آشنایی کمتری با زبان انگلیسی دارند، داشتن برنامه مطالعاتی جدی پیشنهاد می­شود. هر برنامه­ای به ناچار باید در بر دارنده مواد مورد نظر در این آزمون باشد که در سطور  پیشین گفته شد. توصیه می­شود با فاصله مناسب از زمان آزمون مطالعات آغاز شود و تلاش شود به طور اصولی مطالب مورد نظر مطالعه شود. این توصیه به واسطه آن است که یادگیری دقیق زبان ارتباط تنگاتنگی هم با مطالعه منابع انگلیسی دوره دکتری دارد. هر چه مهارت­های خواندن و درک مطلب، لغت، و گرامر بیشتر باشد، متون انگلیسی دوره دکتری هم با دقت بیشتر، فهم قویتر، و سرعت بیشتری مطالعه می­شود. نکته پایانی اینکه منابع بیشماری برای مطالعه پیشنهاد می­شود و در غالب اوقات همه آنها مفید و مناسب­اند اما من در اینجا ترجیح می­دهم که منابع مفصل­تر و جامع­تری معرفی نمایم که خوانندگان این سطور از آشنایی با آنها احساس رضایت نمایند؛ هر چند که خیلی از دانشجویان ترجیح می­دهند صرفاً یک کتاب گرامر انگلیسی به فارسی را مطالعه کنند.

 
1) عباس فرزام، گرامر انگلیسی از دبیرستان دانشگاه.

2) ابراهیم نظری تیموری، تافل رهنما.

3) محمود رمضانی نوری، مجموعه سئوالات تافل آزمون دکترا برای کلیه رشته­ها: همراه با ترجمه و پاسخ­های تشریحی


4) Deborah Phillips, Longman Complete Course for the TOEFL Test.


5) Pamela J. Sharpe, Baron''s How to Prepare for the TOEFL.

6)ETS, The Official Guide to the New TOEFL iBT.

7) Milada Broukal, TOEFL Grammar Flash: The Quick Way to Build Grammar Power.

 8) Steven J. Matthiesen, Essential Words for the TOFEL.

9) Murray Bromberg, Julius Liebb, and Arthur Traiger, 504 Absolutely Essential Words.

10) Murray Bromberg and Julius Liebb, 601 Words You Need to Know to Pass Your Exam.

11) Milada Broukal, TOEFL Word Flash: The Quick Way to Build Vocabulary Power.

 12) Milada Broukal, TOEFL Reading Flash.

13) Ruth Schoenbach, Reading for Understanding.

14) Cambridge English Readers series.

15) Penguin Readers.

16) Milada Broukal, TOEFL Reading Flash: The Quick Way to Build Reading Power.


 
برخی توصیه­ های مفید:

• شب پیش از امتحان دستپاچگی نکنید. از شب پیش از امتحان برای مرور آنچه در چند هفته یا چند ماه پیش یاد گرفته­اید بهره گیرید. راحت باشید. به خاطر داشته باشید که شما به خوبی
آماده­اید. از صحبت کردن بیش از حد در مورد امتحان با دیگران بپرهیزید.

 
• روز امتحان صبحانه میل کنید. آخرین چیزی که نیاز دارید آن است که در وسط امتحان از انرژی تخلیه شوید. نخست به پرسش­های ساده پاسخ دهید. پاسخ سریع به پرسش­های ساده به شما فرصت می­دهد که وقت بیشتری صرف پرسش­های سخت­تر کنید. پیش از انتخاب بهترین پاسخ­ها همه آنها را بخوانید. اگر بر این باورید که یک پاسخی نادرست است، آن را تغییر دهید. توصیه شده که چنانچه پاسخ پرسش یا پرسش­هایی را نمی­دانید یکی از گزینه­های «بی» یا «سی» را انتخاب کنید؛ چرا که تجربه نشان می­دهد که این دو گزینه محتمل­ترین شانس درست بودن را دارند. هنگام خواندن درک مطلب، چنانچه با کمبود وقت مواجه­اید، می­توانید ابتدا واژه­هایی که به صورت «بولد» و سیاه­تر نوشته شده توجه کنید و خیلی سریع معانی آنها را حدس بزنید؛ چرا که در این موارد پرسش می­شود که مثلاً واژه . . . در سطر . . . به چه معناست. متن­های درک مطلب­ها را سریعاً مرور کنید و از نظر سادگی اولویت­بندی کنید. معمولاً متون از درجه­ای از سادگی به سختی تنظیم می­شوند.

 
دیگر توصیه­های مفید:

• در طول روز، خود را در حال و هوای انگلیسی قرار دهید و سعی کنید با خود صحبت کنید.

• برنامه­ریزی کنید که انگلیسی را به طور مداوم و روزمره اما در یک دوره طولانی یاد بگیرید.

• فیلم و دیگر کمک­آموزشی­های شنیداری را زیاد استفاده کنید.

• اگر امکان­پذیر است، سعی کنید با انگلیسی­زبان ارتباط برقرار کنید و وارد گفتگو شوید.

• استفاده از چت روم­ها و دیگر دوستان نوشتاری[15] در سایت­های مختلف اینترنتی مناسب است.

• تا می­توانید به انگلیسی بخوانید. برای شروع، مطالعه مجلات، روزنامه­ها و مقالات کوتاه مناسب است. هنگام مطالعه به انگلیسی فراموش نکنید که از دیکشنری مدام استفاده کنید و استفاده فراوان از دیکشنری در این زمینه یک حسن به شمار می­آید.

• تا جایی که می­توانید به انگلیسی بنویسید.

• می­توانید در آزمون­های مختلف مانند تافل دانشگاه تهران و دانشگاه­های دیگر، و تولیمو شرکت نمود که به پیشرفت انگلیسی شما کمک می­کند.



[1]. Test of English as a Foreign Language (TOEFL)

[2]. Educational Testing Service (ETS)

[3]. reading and comprehension

[4]. writing

[5]. listening

[6]. speaking

[7]. International English Language Testing System (IELTS)

[8]. TOEFL Internet-based Test (TOEFL iBT)

[9]. TOEFL paper-based Test (TOEFL pBT)

[10]. TOEFL computer-based Test (TOEFL cBT)

[11]. internal TOEFL

[12]. University of Tehran English Proficiency Test (UTEPT)

[13]. Ministry of Culture and Higher Education (MCHE)

[14]. Test of Language by the Iranian Measurement Organization (TOLIMO)

[15]. pen pals