روش وپژوهش در روابط بین الملل

http://www.rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1/1388/001%20tir%2089/14/12559.jpg
تقریر کلاس دکتر توحید فام

جلسه اول تا چهارم

اصول لازم در کار تحقیقاتی:

فرمت تحقیق

1.صفحه عنوان

2.صفحه تقدیم

3.سپاسگذاری

4.فهرست مطالب

5.فهرست جداول ونمودارها

6.چکیده

7.مقدمه

8.فصل اول:1.طرح مسئله وتعریف واهمیت موضوع

9.فصل دوم:مبانی نظری

10.فصل سوم:تاریخچه

11.فصل چهارم:جامعه آماری

12.فصل پنجم:تجزیه وتحلیل

13.نتیجه گیری

14.فهرست منابع

15.ضمائم

16.نمایه


فرمت مقاله

1.عنوان مقاله

2.چکیده درحد یک پاراگراف

3.مقدمه،سوال وفرضیه

4.متن شامل بحث نظری وبحث عملی











تعریف تحقیق:تلاش منظم جهت تولید دانش جدید

واژه تحقیق:









تعریف روش تحقیق:کاربرد روشهای علمی برای حل مسئله وپاسخگویی به سوالات

هدف نهایی تحقیق:دستیابی به روابط نا پیدای موجود درهستی وکشف این روابط و رسیدن به قوانین وتئوری های عملی

اهداف تحقیق(معرفت عملی)

1.ایجاد شرایطی که به تدریج تئوریها با واقعیت تطبیق کند

2.قادر ساختن انسان به ایجاد رویدادهای مطلوب وجلوگیری از حوادث نامطلوب

3.پیدایش یک جهان بینی جدید


ویژگیهای جهان بینی علمی

1.جهان یک کل منظم است

2.این کل دارای اجزایی است

3.این اجزا باهم در ارتباطند

4.این ارتباطات بر روی هم تاثیرگذارند

5.هرآنچه در جهان روی می دهد نتیجه تاثیروتاثرمتقابل اجزا هستی می باشد


مراحل درک

1.حسی(دریافت ارتعاشات محیطی)

2.رده بندی(کنارهمقراردادن تصاویر)

3.تمیز(مقایسه عناصرگرداوری شده)

4.یادآوری(یافتن تصاویر گذشته)

5.تعقل(ایجاد ارتباط بین تصاویر)

6.تخیل(مونتاژ تصاویروایجاد تصاویرجدید)

مراحل تحقیق

1.انتخاب وگرداوری اطلاعات

2.رده بندی اطلاعات

3.گزینش وطراحی وتشریح(مقایسه رده ها با هم)

4.طبقه بندی(یافتن وجوه تفارق وتشابه)

5.تجزیه وتحلیل(ارتباط بین پدیده ها)

6.ارائه راحلها


علم



2.شناخت پدیده ها













نکته:نظریه یک تصورنمادین از یک کلیت انسجام یافته است.

متدولوژی(روش)

موضوع شناخت(B) +------------------------------------+ ((Aعامل شناخت

انتولوژی اپیستولوژی

ابژه سوژه

عین ذهن

انسان(عامل شناخت):





هستی(موضوع شناخت):






ظاهر:درک مستقیم حسی(شناخت ماهیت)

باطن: درک غیرمستقیم حسی

متدولوژی(روش):

باطن






ظاهر:سوفسطائیان

ظاهر+باطن:علمی

تعریف پدیده:هر چیزی که ازاعضا هستی محسوب شود وموجب شناخت دیگر اجزای هستی گردد.

پدیده:















نکته: پدیده همیشه درحال تغییر است.

قانون علمی:اصولی که رابطه حتمی و قطعی ودائمی بین پدیده ها را بیان می کنند.


ویژگیهای قانون علمی:







تعریف نظریه:بررسی اثبات شده رابطه بین پدیده ها

نکته:نظریه عملی ترین بخش زندگی ما را تشکیل می دهد

ویژگی :












هستی واقعیاتی است در ذهن---------------انسان دنبال شناخت است. A B

آنچه که باعث تفاوت مراتب شناخت می شود در روش می باشد.

در فلسفه علم موضوعات مربوط به شناخت را اپیستولوژی می گویند ومربوط به موضوع را انتولوژی می گویند.

روش بحث اجزایی است و بحث متدولوژی بحث فلسفه علم است.

برای رسیدن با شناخت هستی انسان چند روش اصلی را پشت سر گذاشته است.

انواع تبیین:









فلاسفه به دنبال شناخت عقلی هستد،عرفا از طریق ریاضت کشیدن وکشف شهود به حقیقت می رسند،دین وادیان نقش اساسی در شناخت از طریق وحی ایفا کرداند.

از دیدگاه دین این شناخت ظاهری و سطحی است و به درد نمی خورد و اولویت با شناخت باطن است.

در بحث عامل شناخت،دو نوع شناخت می یابیم:





1.نطری:انسان به عنوان عامل شناخت چیز جدیدی یاد نمی گیرد وفطرتاً همه چیز را می شناسد و انسان باید فطرت خود را بشناسد.


2.اکتسابی:انسان به مرور دارای شناخت می شود ونیاز به تلاش دارد انسان به مرور دارای شناخت می شود.باید به مرور دارای شناخت پیدا کند.

تعریف پدیده شناسی:یعنی ما نمی توانیم ذات را بشناسیم و همه چیز را باید به صورت یک پدیده بشناسیم.

نکته:پدیده شناسی به معنای نفی جوهر شناسی نیست اما وقتی جوهر شناسی می کنیم به معنای نفی پدیده شناسی است.

جوهر شناسی:یعنی ذات یک چیز را شناسایی کردن،در نزد عرفا و فلاسفه و ادیان ،باطن مهم است و ظاهر مهم نیست.

علم:

در لغت:یقیین،معرفت،دانش

در مفهوم:مجموعه دانسته ها

در اصطلاح:کردار اجتماعی قاعده مند

تعاریف:






ویژگیهای مهم:









وظایف علم:





هدف علم:ایجاد تئوری،پیش بینی و آینده نگری

اهداف اولیه پژوهش:







شناخت علمی:کسب معرفت از فرایند روابط بین پدیده ها

معرفت علمی:معرفتی ناقص و نسبی

معرفت غیر علمی:معرفتی کامل و مطلق

نکته: با مقایسه فرایند درک پژوهشی و فرایند درک انسانی فرایند درک انسانی مادر است و فرایند درک پژوهشی فرزند آن است.

علم به معنی تمام دانسته های بشر از واژه knowledge برداشت شده به معنی تمام داشته های بشر است و در گذشته به عنوان فلسفه شناخته می شد و سپس تغییر کرد.علم به معنای امروزی آن بحث science و به معنی تمام داشته های بشرنیست.

نکته: منظور از کردار اجتماعی هر فعل واصول قاعده مند است.مثل پزشکی ،فیزیک و...

نکته: نظریه:علمی ترین بخش حوزه مفاهیم انسانی است و بر خلاف ایدئولوژی و مفاهیم فلسفی هستند،چون به بررسی اثبات شده پدیده ها می پردازند و طبقه بندی خاص خودشان را دارند.

نظریه تجویزی:به دنبال تجویز آنچه باید باشد هست.

نظریه تبیینی:به دنبال آنچه است هست و آن را به صورت نظریه ارائه می دهند و به دنبال واقعیت هستند.

نظریات رهیافتی:هنجاری-گفتمان-عقلایی-نهادی

نظریات تجویزی:لیبرالیسم کلاسیک ،لیبرالیسم نو،محافظه کاری،راست نو،چپ نو،کمونیست،فاشیسم.

نظریات تبیینی: کثرت گرایی،کارکرد گرایی،نخبه گرایی،کورپراتسیم

انواع تئوری(نظریه):









نکته: نظریات رهیافتی بخاطر نظریه های روشی یک پله جلوتر از نظریات تجویزی و تبینی است.

نظریات روابط بین الملل بیشتر تجویزی است. 2.اهداف پژوهش،عللوضرورتهای آن 3.پیشینه وسوابق پژوهش 4.سوالات وفرضیات پژوهشگر 5.تعریف مفاهیم ومتغیرهای پژوهش 6.ابعادوقلمروپژوهش 7.جنبه های نوآوری وبدیع بودن موضوع 8.موانع،مشکلاتومحدودیتهای پژوهش 9.روش پژوهش وروش گرداوری اطلاعات 10.سازمان پژوهش 1.معرفی موضوع 2.تحولات واندیشه های تاثیرگذاربرموضوع 3.تاثیر موضوع برتحولات ومسائل عصرخود(اندیشه های موجود) 4.انتقادات بر موضوع 5.ارتباط نظری وعملی 1.کوشش برای رسیدن به پاسخ سوالات 2.تولید دانش جدید 3.کسب شناخت ازطریق پدیده ها 4.چه گونه به مطلب رسیدن 1.همه دانستنیهای بشرknowledge) ) 1.تجزیه پذیروقابل مشاهده 2.کاوش تجربی به دنبال فرضیات ذهنی 3. به دنبال جهان بینی علمی 4.تفسیرهای علمی درسایه قوانین وتئوریهای عملی 5.کشف روابط علی ومعلولی 6.گزینشی بودن پدیده شناسی 1.شناخت اکتسابی-----نظریات مکانیکی 2.شناخت فطری------نظریات ارگانیکی 1.پدیده شناسی 2.جوهر شناسی 1.فلسفی-----------عقل 2.عرفانی---------کشف 3.دینی-----------وحی 1.مادی 2.غیرمادی 1.مورفولوژیک(بیرونی) 2.فیزیولوژیک(درونی) 3.ساختارهای فردی وگروهی: 1.جریانات اجتماعی 2.هیجانات اجتماعی 1.دارای نظمی پایدارو همیشگی است 2.توانایی پیش بینی آینده را دارد 3.اعلام نا ممکن ها 1.صحیح بودن از نظر منطقی 2.توانایی تبیین وپیش بینی داشته باشد 3. کلی و موجز باشد 4.آزمون پذیر باشد 5.ابزار لازم برای سنجش آن موجود باشد 1.فلسفی 2.عرفانی 3.سرفسطائیان 4.روش علمی 1.نظری 2.اکنسابی 1.شکلی:از آگاهی و دانشهای اجتماعی که وظایف آن شناخت منظم قوانین حاکم بر طبیعت،جامعه ،اندیشه و کشف چگونگی کاربرد آنها. 2.کاربردی:کاربرد روشهای منظم پژوهش،تفکر نظری و ارزیابی منطقی است.برای توسعه مجموعه ای ازآگاهی ها درباره موضوعی خاص. 1.معرفتی منظم 2.با روشهایی معین حاصل می شود 3.بیان واقعیات موجود بر اساس قوانین و تئوریها 4.تلاش درمبت روشن ساختن روابط بین پدیده ها 1.تبیین 2.کشف قوانین و تئوریهای علمی 1.بررسی و ارزیابی نظریه ها 2.ارائه نظریه جدید 3.حل مشکل یا مشکلات 1.تجویزی:دنبال تجویز← آنچه باید باشید. 2.تبینی:به دنبال واقعیت←آنچه هست. 3.زهیافتی:دنبال رهیافتهای علمی است. 4.شناختی