راهنمای تالیف پایان نامه بخش نخست
راهنمای تالیف پایان نامه
هر پایان نامه به ترتیب دارای بخشهای زیر می باشد
:1-
روی جلد2-
صفحه ی سفید3-
بسم الله4-
صفحه عنوان ( مندرجات روی جلد )5-
تائیدیه اعضای هیات داوران حاضر در جلسه دفاع6-
اظهارنامه دانشجو7-
حق چاپ و تکثیر و مالکیت نتایج Copyright and Ownership8-
تقدیم (dedication) ( در یک صفحه)9-
صفحه سپاسگذاری Acknowledgements10-
چکیده Abstract11-
فهرست مطالب Table of Contents12-
فهرست علائم و نشانهها (Abbreviations) (در صورت نیاز)13-
فهرست جداول (List of Tables) (در صورت نیاز)14-
فهرست نمودارها، عکسها و نقشه ها (List of Figures Pictures and Maps) (درصورت نیاز)15-
متن اصلی پایان نامه که شامل قسمتهای زیر می باشدکه هر یک از اینها در قالب یک فصل آورده می شوند :15-1-
کلیات و مقدمه Introduction15-2-
مروری بر مطالعات انجام شدهLiterature Review15-3-
فصلهای مربوط به کار اصلی تحقیق( تعداد فصول بر حسب نظر استاد راهنما مشخص می شود )15-4-
نتایج (Results)، بحث(Discussion) و پیشنهاداتsuggestions16-
فهرست منابع و مأخذ References17-
پیوستها ( درصورت نیاز)18-
چکیده به انگلیسی (الزامی است): چکیده انگلیسی باید تا حد امکان ترجمه چکیده فارسی و شامل کلمات کلیدی باشد.19-
صفحه عنوان انگلیسی (الزامی است - طبق فرم پیوست)20-
پشت جلد. (الزامی است- طبق فرم پیوست)21-
عطف جلد ( الزامی است).تدوین طرح های تحقیقاتی پایان نامه و رساله در رشته های مختلف حقوق شامل
:1-
حقوق کیفری و جرم شناسی :شامل ایده های بکر در شاخه های جرم شناسی، بزه دیده شناسی، کیفرشناسی، سیاست جنایی، پیشگیری، حقوق کیفری عمومی، حقوق کیفری اختصاصی، فلسفۀ کیفری و حقوق کیفری بین المللی و آئین دادرسی جنایی و مباحث میان رشته ای این گرایش با سایر گرایش های حقوقی (لازم به ذکر است که در هر جزء از شاخه های حقوق کیفری مباحث تطبیقی ایران و سایر کشورها از جمله فرانسه، انگلیس، آمریکا و ... نیز انجام می گردد
.)2-
حقوق بین الملل :موضوعات جدید و غیرتکراری و مبتلا به در شاخه های مختلف این گرایش شامل : مباحث حقوق بین الملل بشر و بشردوستانه، حقوق بین الملل اقتصادی، نهادهای بین المللی، دادگاه کیفری بین المللی و حقوق جنگ و جنایات علیه بشریت و مبانی جرم انگاری جرایم بین المللی و نهادهای قضایی و بسته قضایی بین المللی با استفاده از زبان فرانسه و انگلیسی انجام می گیرد
.3-
حقوق خصوصی :موضوعات مدرن و نوپای این گرایش شامل مباحث مربوط به سازمان های تجارت بین المللی، قانون گذاری های بین المللی در ارتباط با حقوق بدنی و تجارت، نهادهای داوری بین المللی و مباحث پیچیده و پس از ابهام قوانین داخلی در تطبیق با سایر سیستم های حقوقی دنیا اعم انگلوساکسون و روی ژرفی و ... است
.4-
حقوق عمومی :موضوعات و زیرشاخه هایی که در این شاخه مطرح می گردند اعم از موارد ذیل هستند: مباحث حقوق اداری، حقوق اساسی داخلی و تطبیقی، اسناد حقوق سبزی و دادگاه های جهانی حقوق بشری، دیوان عدالت اداری و زیر شاخه های آن در ایران و تطبیق با فرانسه و انگلستان، حقوق گمرکی و حقوق مالی و مالیاتی و نهادهای بیمه و تأمین اجتماعی و
... .5-
حقوق بشر :مباحث این گرایش نسبت به سایر گرایش ها می تواند بیشتر جنبۀ بین المللی داشته باشد از جمله : جرایم علیه حقوق بشر، دادگاه های حقوق بشری و نهادهای بسته قضایی، نسل های مختلف حقوق بشری و تحولات تاریخی آن، بنیادهای فلسفی حقوق بشر، تضمینات حقوق بشری دادرسی ها و
... .6-
حقوق محیط زیست :این گرایش جدید حقوق طبیعتاً ایده های بکر بیشتری در آن قابل مطرح است و بیشتر ایده های آن مربوط به حقوق خارجی می گردد از جمله : دادگاه بین المللی محیط زیست و ساز و کارهای آن، دادگاه های داخلی محیط زیستی در کشورهای مختلف، سیاست قضایی و تضمینی و اجرایی در خصوص مسایل زیست محیطی و
... .7-
حقوق تجارت بین الملل و حقوق اقتصادی:این گرایش از شاخه های حقوق خصوصی انشعاب گرفته و مباحث و ایده های جدیدی اکثراً دارای جنبۀ بین المللی در آن قابل طرح هستند : اقسام قراردادهای بین المللی و تجارت الکترونیک و مسایل ورود و صدور کالا میان کشورها و موانع و مقتضات الحاق ایران به آن کنوانسیون ها و
... . + متغیرها در پایان نامه های کارشناسی ارشدمتغیر یک مفهوم است که بیش ازدویاچندارزش یا عدد به ان اختصاص داده می شود. ویژگیهایی را که پژوهشگرمشاهده یا اندازه گیری می کند، متغیرنامیده می شود. به عبارت دیگر،متغیربه ویژگیهایی اطلاق می شود که می توان دویا چند ارزش یا عدد برای ان جایگزین کرد
.عدد یا ارزشی که به یک متغیرنسبت داده می شود نشان دهنده ی تغییر از فردی به فرد دیگر یا از حالتی به حالت دیگر است
.گاهی اوقات ، ویژگیهایی که دریک پژوهش اندازه گیری می شود ممکن است درپژوهش دیگرثابت نگهداشته شود. متغیردرمقابل ثابت قراردارد
.ثابت به ویژگیهایی اطلاق می شود که دارای ارزش مساوی ویکسان است ومیزان ان درهمه ی افراد،اشیا یا حوادث به یک اندازه است
.انواع متغیر
متغیربراساس نقشی که درتحقیق به عهده دارد به دو دسته تقسیم می شود
:الف- متغیرمستقل ب- متغیروابسته
الف-متغیرمستقل
به متغیری گفته می شود که ازطریق ان متغیروابسته تبیین یا پیش بینی می شود. به این متغیر،متغیرمحرک یا درون داد گفته می شود ومتغیری است که توسط پژوهشگراندازه گیری ،دستکاری یا انتخاب می شود تا تاثیریا رابطه ی ان با متغیردیگراندازه گیری شود
.متغیرمستقل،متغیرپیش فرض است به این معنی که این متغیرمقدمه ومتغیروابسته نتیجه ی ان است
.درتحقیق ازمایشی،متغیرمستقل متغیری است که توسط ازمایش کننده دستکاری شود تا تاثیرتغییرات ان برمتغیردیگرکه وابسته فرض شده است،مشاهده واندازه گیری شود
.دریک تحقیق غیرازمایشی متغیرمستقل توسط محقق دستکاری نمی شود، ولی متغیری است که ازپیش وجود دارد وفرض شده است که برمتغیر وابسته تاثیردارد
.ب-متغیروابسته
متغیروابسته،متغیرپاسخ،برون داد یا ملاک است وعبارت است ازوجه یا جنبه ای ازرفتاریک ارگانیزم که تحریک شده است
.متغیروابسته،متغیری است که مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تاثیر متغیرمستقل بران معلوم ومشخص شود. درتحقیق ازمایشی متغیروابسته به متغیری اطلاق میشود که دراثراجرا،حذف یا تغییرمتغیرمستقل،اشکار، پنهان یا تغییرمی کند
.متغیروابسته برعکس متغیرمستقل دراختیارمحقق نیست واونمی تواند دران تصرف یا دستکاری به عمل اورد
.رابطه ی بین متغیرهای مستقل ووابسته
درغالب پژوهشهای ازمایشی تنها یک متغیرمستقل ویک متغیروابسته مورد ازمایش قرارنمی گیرد.به علاوه،متغیرها ممکن است مستقل و وابسته یا تعدیل وکنترل کننده باشند
.دربرخی از پژوهشهای ازمایشی،متغیرمستقل،گسسته است وبه صورت یکی ازحالات:حضوریا عدم حضورمتغیرازمایشی معینی،درروشی که موردمطالعه یا مقایسه است،نشان داده می شود
.درازمایش دیگر،متغیرمستقل ممکن است پیوسته باشدومشاهده های ازمایش کننده به صورت عددی بیان می شود
.متغیرکمی وکیفی
متغیریک مفهوم است که می تواند مشاهده یا اندازه گیری شود. این اندازه گیری ممکن است به صورت کمی یا کیفی انجام شود
.متغیرکمی به متغیری اطلاق می شود که ازنظر کمی تغییرمی کند و تفاوت های ناشی ازاین تغییرات با استفاده ازعدد ثبت می شود وانها را می توان با هم جمع کرد. متغیرهای کمی متغیرهایی هستند که انسان توانسته است برای انها واحد اندازه گیری ومبدا اندازه گیری معین کند
.متغیرکیفی به متغیری اطلاق می شود که تفاوت های ناشی از تغییرات انها کیفی است وبرای ثبت انها ممکن است از روشهای دیگری غیر از عدد استفاده شود. به عبارت دیگر،متغیرکیفی متغیری است که پژوهشگر توانایی اندازه گیری ان را ندارد وویژگیهای ان را نمی توان به وسیله ی ارقام ریاضی نمایش دهد. برای ثبت مشاهده ها یا اندازه گیریهایی که از این متغیربه عمل می اید ازحروف الفبا یا کد استفاده می شود. این گونه متغیرها را نمی توان جمع وتفریق کرد وبرای انها مبدا اندازه گیری نیز وجود ندارد
.متغیرهای دوارزشی وچندارزشی
متغیرها براساس تعداد ارزش ها یا عددی که به انها اختصاص داده می شود،به دو دسته تقسیم می شوند: الف-دوارزشی. ب-چندارزشی
متغیردوارزشی به متغیری گفته می شود که به ان فقط دوارزش یا دو عدد داده می شود.مثل: جنسیت
متغیرچندارزشی متغیری است که بیش ازدوعدد یا دوارزش به ان اختصاص داده می شود.مثل: سطح تحصیل وهوش
متغیرتعدیل کننده
متغیرتعدیل کننده به منظورتوصیف متغیرمستقل معینی به کار برده می شود ودومین متغیرمستقلی است که به خاطرتعیین تاثیران دررابطه ی بین اولین متغیرمستقل ومتغیروابسته ی انتخاب شده ومورد تجزیه وتحلیل قرارمی گیرد.متغیرتعدیل کننده عاملی است که توسط پژوهشگر،انتخاب، اندازه گیری یا دستکاری می شود تا مشخص شود که تغییران موجب تغییررابطه ی بین متغیرمستقل وپدیده ی مشاهده شده می شود یا خیر
.واژه ی تعدیل کننده به اطلاع ما می رساند که متغیرمستقل ثانوی باید کنارگذاشته شود
.متغیرکنترل
همه ی متغیرهای موجود دریک شرایط پژوهشی یا دریک شخص را نمی توان همزمان مورد مطالعه قرارداد.گاهی اوقات متغیرهایی یافت می شود که تاثیربرخی ازانها،درتعیین رابطه بین متغیرهای مستقل ووابسته، باید خنثی ویا ثابت نگاه داشته شود. این متغیرها که تاثیرانها باید خنثی ویا حذف شود متغیرهای کنترل نامیده می شوند. به عبارت دیگر،متغیرهای کنترل به عواملی گفته می شوند که تاثیرانها برمتغیروابسته توسط پژوهشگرخنثی ویا حذف می شود. درشرایطی که تاثیرمتغیرکنترل خنثی ویا حذف می شود،تاثیرمتغیرتعدیل کننده مورد مطالعه قرارمی گیرد
.برخی ازمتغیرها گرچه گاهی اوقات متغیرتعدیل کننده هستند، در پژوهشهای مختلف غالبا متغیرکنترل اند
.متغیرهای مزاحم
متغیرهای مستقل،وابسته،تعدیل کننده وکنترل که تا به حال مورد بحث قرارگرفته اند عینی وواقعی هستند. پژوهشگرهریک ازاین متغیرها را می تواند مشاهده،اندازه گیری ودستکاری کند تا تاثیرانها را برمتغیر وابسته مورد بررسی قرار دهد
.متغیرمزاحم به متغیری گفته می شود که به صورت فرضی برپدیده ی مشاهده شده تاثیرمی گذارد ولی قابل مشاهده،اندازه گیری ودستکاری نیست وتاثیران باید ازطریق تاثیرمتغیرهای مستقل وتعدیل کننده بر رویدادهای قابل مشاهده مشخص شود
.پژوهشگربه منظورمطالعه ی متغیرها باید انها راعملیاتی وبرای تعمیم یافته ها انها را به مفهوم تبدیل کند. پژوهشگران غالباعناوین مستقل، وابسته،تعدیل کننده وکنترل را برای توصیف عملیاتی متغیرها به کارمی برند. متغیرمزاحم به یک متغیرمفهومی اطلاق می شود که تحت تاثیر متغیرهای مستقل،تعدیل کننده وکنترل قراردارد و برمتغیروابسته تاثیر می گذارد.متغیرمزاحم موجب کاهش یافتن قابلیت تعمیم پذیری یافته ی پژوهشی می شود. این متغیررا می توان ازطریق صورت بندی فرضیه یا طرح یک سوال پژوهشی کشف کرد
. + تعریف عملیاتی مساله پایان نامه کارشناسی ارشدتعریف عملیاتی مساله تحقیق در پایان نامه
متغیرهایی نظیرهوش و اضطراب که درنزد افراد مختلف دارای تعاریف متفاوت است باید با توجه به شیوه ای که مورد اندازه گیری قرارمی گیرند تعریف شوند . چنین تعریفی را عملیاتی یا کاربردی می نامند. بنابراین، تعاریف کاربردی به تعاریفی گفته می شوند که ازطریق ان، فعالیت های لازم واساسی برای اندازه گیری یک متغیرمعین مشخص می شود. به عبارت دیگر ، دریک تعریف کاربردی ، پژوهشگر مجموعه فعالیتهایی را که برای اندازه گیری ویا دستکاری متغیر انجام می دهد، مشخص می سازد
.اگر چه تعریف عملیاتی برای کلیه ی متغیرهای مورد پژوهش الزامی است ، ولی انجام این عمل برای متغیرها ومفاهیمی که تعریف یکسانی از انها دردسترس نیست ، دارای اهمیت بیشتری است
.(
کرلینجر ) تعریف عملیاتی را به دو دسته تقسیم می کند:(
الف) سنجشی ، (ب) ازمایشیتعریف عملیاتی ازنوع سنجشی به تعریفی اطلاق میشود که از طریق ان شیوه ی اندازه گیری متغیر معلوم ومشخص می شود
.درتعریف عملیاتی ازمایشی نحوه ی دستکاری متغیرها ویا شیوه ی دخل وتصرف در ان مشخص می شود
.به طورکلی، تعریف عملیاتی به تعریفی اطلاق می شود که ازطریق ان به یک مفهوم یا سازه، با مشخص کردن عملیاتی که برای اندازه گیری ان لازم است ، معنی داده می شود.این نوع تعریف درپژوهش ضروری است؛ زیرا داده ها باید براساس رویدادهای قابل مشاهده جمع اوری شوند
.از طرف دیگر، با کمک این تعریف می توان مفاهیم وسازه های مجرد را اندازه گیری کرد وپژوهشگربه کمک این تعریف ازسطوح مختلف سازه ها ونظریه ها به سطوح مختلف مشاهده می رسد
.کرلینجرمعتقد است تعاریف کاربردی علی رغم اهمیتی که دارند ، موجب محدود ساختن معانی مفاهیم می شوند. به این معنی که هیچ تعریفی را نمی توان یافت که تمام جنبه های متغیرمورد
پژوهش را دربرگیرد
. + نمونه پروپوزال پایان نامه های کارشناسی ارشدچگونه یک پروپوزال بنویسیم؟
اولین قدم برای نوشتن یک پروپوزال انتخاب موضوع است و موضوع باید دارای معیارهایی باشد که خلاصه آنها به شرح زیر میباشد.
معیارهای انتخاب یک موضوع تحقیقاتی چیست؟
1- موضوع باید مناسبت داشته باشد: یعنی جزء اولویتهای بهداشتی و درمانی منطقه بوده و هرچه رنج موجودات مبتلا و عوارض اقتصادی و بهداشتی بالاتر باشد موضوع در اولویت بالاتری قرار میگیرد مثلاً کیست هیداتیک که انتشارش وسیع بوده و تعداد زیادی از موجودات و انسانها به آن مبتلا هستند و در سال خسارات اقتصادی را وارد کرده و روش درمانی برای فرد مبتلا، جراحی است که هزینه بسیار بالایی دارد.
2- اجتناب از دوبارهکاری در موضوع طرح: برای اینکه بدانیم موضوع مورد تحقیق ما تکراری است یا خیر و آیا ارزش تحقیق دارد یا خیر باید یک بررسی متون داشته باشیم که با توجه به امکانات موجود و در دسترس کار بسیار ساده است ما میتوانیم با مراجعه به مقالات داخلی و خارجی، خلاصه کنگرهها تماس با سایر محققینی که درخصوص موضوع پژوهش یا موضوعات مشابه کار کردهاند، نظری اجمالی به کارهای سایر محققین داشته باشیم البته ذکر این نکته لازم است که زمانی میگوئیم یک موضوع تکراری که تمام ابعاد و موضوع مثل هم باشند. ولی اگر از نظر زمانی یا مکانی با هم متفاوت باشند (بخصوص در مطالعات اپیدمیولوژیک) دیگر موضوع تکراری نخواهد بود.
3- موضوع قابلیت اجراء را داشته باشد: یعنی آیا تمام امکانات و شرایط لازم جهت انجام تحقیق درخصوص موضوع مذبور در آن مکان فراهم است یا خیر؟ و یک موضوع حتی اگر تمام ویژگیهای لازم را داشته باشد اما قابل انجام نباشد موضوع خوبی نخواهد بود.
4- کاربردی و مناسب با زمان و مقرون به صرفه باشد: عملاً مطالعاتی در اولویت پژوهشی قرار دارند که با حداقل هزینه جنبه کاربردی داشته و نتیجه آن برای برنامهریزان و مدیران در جهت تأمین سلامت جامعه در زمان حال یا آیندة نزدیک مفید واقع شود.
5- نداشتن موانع اخلاقی: در مطالعاتی که در آن جامعة مورد مطالعه انسان بوده و مداخلهای بر سوژههای انسانی صورت میگیرد، رضایتمندی و حفظ حرمت انسانی و محرمانه نگاه داشتن اطلاعات بسیار ضروری است.
6- مقبولیت سیاسی و فرهنگی: موضوع مورد مطالعه باید مورد پذیرش فرهنگ و عرف جامعه بوده و هیچگونه تضادی با سیاست کشور نداشته باشد.
نکات مهم در نوشتن عنوان موضوع
:عنوان موضوع از همة قسمتهای کار بیشتر خواننده دارد پس در انتخاب عنوان باید دقت کرده و به نکات زیر توجه کرد.
1- عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.
2- دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.
3- از به کار بردن مخففها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند اجتناب شود.
4- به صورت خبری نوشته شده و از عناوین اختصاری استفاده نشود.
5- سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.
بیان مسئله یا مشکل (ضروری اجرای پژوهش)
بیان مسئله باید مختصر و دقیق (حداکثر 1 صفحه) و با ذکر منابع نوشته شده و در نگارش آن به نکات زیر توجه کرد.
1ـ مسئله و مشکل چیست؟ با جملاتی کوتاه و شیوا ماهیت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله را ذکر کنید
2ـ به پیامدهای مسئله و خطرات ناشی از آن اشاره کنید؟
3ـ چرا انجام پژوهش مورد نظر لازم است و با توضیح و ارائه راه حل، اهمیت موضوع طرح و ضرورت آن را توجیه نمائید.
نکته: بلافاصله پس از بیان مسئله باید تمام مخففها و اصطلاحات و منابع مورداستفاده در پائین بیان مسئله توضیح و نوشته شوند.
بررسی متون (منابع)
در بررسی متون با مراجعه به کتب، مجلات داخلی و خارجی، تماس با سایر محققین و استفاده از بانکهای الکترونیک داخلی و خارجی میتوان مروری بر مطالعات سایر محققین در زمینه کار خود یا مشابه آن داشت و با مطالعه آنها از تجربیات و نتایج بدست آمده استفاده کرده و از متدولوژی طرح، روشهای نمونهگیری و آتالیزهای آماری آنها در جهت تحقق انجام یک تحقیق مفید و درست بهره برد.
نکته: در پایان این قسمت نیز ذکر منابع ضروری میباشد (حداقل 3 منبع)
اهداف، سئوالات، فرضیات (با توجه به موضوع پژوهش)
اهداف یک پروژه تحقیقاتی خلاصه آنچه که باید با انجام مطالعه به آن برسیم را بیان میکند.
1ـ هدف کلی:
آنچه که مطالعه به طور کلی به آن دست خواهد یافت را هدف کلی میگویند و هدف کلی در واقع همان عنوان مطالعه است با این تفاوت که با لغتهای قابل اندازهگیری مثل «تعیین یا شناخت» که معنی و کاربرد دقیق و واضحتری دارند شروع میشود.
مثال: عنوان موضوع: بررسی میزان شیوع کیست هیداتیک در جمعیت روستایی استان کردستان در سال 1385
هدف کلی:
تعیین میزان شیوع کیست هیداتیک در جمعیت روستایی استان کردستان در سال 1385
2ـ اهداف اختصاصی (یا ویژه یا جزیی): این اهداف باید واقعبینانه مطرح شده و به آنچه که مطالعه برای حل آن طرحریزی شده متمرکز باشند.
اهداف جزئی در واقع جزئی از هدف کلی بوده و اگر به خوبی تنظیم شوند ما را هم چنین به طراحی روش تحقیق و نحوه گردآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها هدایت خواهند نمود.
هدف جزئی:
نباید از قالب هدف کلی خارج بوده و باید به جنبههای اساسی مطالعه محدود باشد.
در اهداف جزئی هم باید از افعالی نظیر تعیین کردن، مقایسهکردن، اثباتکردن، محاسبهکردن و برقرارکردن استفاده کرد و از به کارگیری افعال مبهم نظیر فهمیدن، مطالعه کردن و اذعان کردن دوری نمود.
مثال: در مورد مطالعه کیست هیداتیک که در هدف کلی مطرح شد، تعدادی از اهداف جزئی (اختصاصی) را میتوان چنین بیان کرد
1ـ تعیین میزان شیوع کیست هیداتیک در جمعیت روستایی استان کردستان بر حسب جنس
2ـ تعیین میزان شیوع کیست هیداتیک در جمعیت روستایی استان کردستان بر حسب میزان تحصیلات نکته: در اهداف جزئی (اختصاصی) معمولاً 2 نوع هدف با توجه به نوع مطالعه مطرح میشوند
1ـ اهداف توصیفی: این اهداف معمولاً میزان شیوع و تعیین میانگین را میسنجد ونتیجه آن معمولاً به صورت اعداد بیان میشود
2ـ اهداف تحلیلی: این اهداف معمولاً تعیین ارتباط و یا مقایسه 2 موضوع را میسنجد و نتیجه آنها به صورت بلی یا خیر بیان میشوند. مثال: ـ تعیین میانگین شیوع کیست هیداتیک در جمعیت روستایی استان کردستان در سال 85 (هدف توصیفی) ـ تعیین ارتباط بین شیوع کیست هیداتیک و میزان تحصیلات در جمعیت روستایی استان کردستان در سال 85 (هدف تحلیلی)
3ـ اهداف کاربردی: معمولاً در بعضی مطالعات هدف دیگری تحت عنوان هدف کاربردی وجود دارد که نحوه بکارگیری نتایج حاصله از بررسی تحقیقات را مشخص میکند و ساختار مشخصی ندارد.
نکته: ذکر این نکته لازم است که اهداف باید تمام قسمتهای مسئله را آنچنان که تحت عنوان بیان مسئله آورده شده است را در برگیرد. اگر مسئله تحقیق با دقت کافی بیان شده باشد تنظیم اهداف آسانتر خواهد بود.
ذکر سئوالات تحقیق و فرضیات:
در یک مطالعه توصیفی اهداف توصیفی به سئوالات توصیفی تبدیل میشوند که معمولاً جواب آنها عدد میباشد.
مثال: میزان شیوع کیست هیداتیک در جمعیت روستایی استان کردستان در سال 85 بر حسب جنس چقدر است؟ در یک مطالعه تحلیلی اهداف تحلیلی به فرضیات تبدیل میشوند و یک فرضیه توضیح یا پیشگوئی این مسئله است که چرا یک یا چند عامل، عوامل دیگر را تحت تأثیر قرار میدهند.
مثال: کیست هیداتیک در جمعیت روستایی استان کردستان در افراد بیسواد بیشتر از افراد تحصیل کرده است.
بیان متغیرهای تحقیق و تعریف عملیاتی آنها:
متغیرهای یک تحقیق بسیار مهم بوده و در واقع قلب یک تحقیق میباشند. متغیرها در واقع دادههائی هستند که ما میخواهیم آنها را جمعآوری نموده و آنالیز کنیم. به طور کلی متغیرها به دو دسته اصلی کمی و کیفی تقسیم میشوند و مبنای این تقسیمبندی این است که متغیرهای کمی مقادیر مختلف به خود میگیرند و متغیرهای کیفی حالات مختلف به خود میگیرند
مثال: سن یک متغیر کمی است و جنس یک متغیر کیفی
متغیرهای کمی خود به دو دسته تقسیم میشوند
1ـ کمی گسسته: بین دو عدد اعشار نمیگیرد مانند تعداد فرزندان
2ـ کمی پیوسته: بین دو عدد بینهایت عدد و اعشار میتواند قرار گیرد مثل قد بین 175 و 180 سانتیمتر متغیرهای کیفی نیز به 2 دسته تقسیم میشوند
1ـ کیفی اسمی: برتری ترتیبی بین حالات مختلف متغیر وجود ندارد مثل جنس یا شغل
2ـ کیفی رتبهای: برتری ترتیبی بین حالات مختلف متغیر وجود دارد مانند درجه بدخیمیها یا میزان تحصیلات
مقیاسهای اندازهگیری متغیرها:
گاهی در هنگام ثبت متغیرها یا در موقع تحلیل آماری کمی بودن متغیر برای پژوهشگر مطلوب نبوده و او مایل است متغیر مربوطه را به مقیاسی درآورد که تعداد کمتری مقدار یا حالت بپذیرد مثلاً تبدیل متغیر سن به گروههای سنی یک مثال معمول است
به طور کلی برای متغیرها چهارنوع مقیاس مختلف تعریف شده است که عبارتند از:
1ـ مقیاس نسبتی: دارای صفر واقعی هستند و فاصلهها مساویند مثل قد، وزن
2ـ مقیاس فاصلهای: دارای صفر قراردادی هستند و فاصلهها کاملاً قراردادی میشوند مثل درجه حرارت
3ـ مقیاس ترتیبی: در این مقیاس ترتیب مقادیر قابل مشاهده است مثلاً وزن از کم به زیاد
4ـ مقیاس اسمی: در این مقیاس نسبت مقادیر به هم، فواصل مقادیر و ترتیب آنها، هیچکدام مشخص نیست و هیچکدام به هم برتری ندارند و فقط کد یا شمارهای به آنها تعلق یافته است مثل کد 5
نکته: فقط2 مقیاس رتبهای و اسمی در ثبت متغیرهای کیفی استفاده میشوند
در مطالعات تحلیلی یک جنبه دیگر متغیرها نیز باید در نظر گرفته شود و آن مستقل یا وابسته بودن آنهاست.
متغیر مستقل یا علت: تغییرات آن تابع تغییرات متغیر دیگر نمیباشد
متغیر وابسته یا معلول: تغییرات آن تابع تغییرات متغیر دیگری است
مثال: «بررسی ارتباط استعمال دخانیات و ابتلا به سرطان ریه» در این عنوان استعمال دخانیات متغیر مستقل و سرطان ریه متغیر وابسته است.
متغیرهای مخدوشکننده: متغیرهایی هستند که با علت و معلول هر دو در ارتباط هستند و بر روی هریک از آنها تأثیر میگذارند مثلاً فرض کنیم که محققی میخواهد نقش سیگار را بر روی بیماریهای قلبی و عروقی مطالعه کند یکی از متغیرهای مخدوشکننده در این میان استرس میباشد که هم میتواند باعث بیماری قلبی شود و هم بر روی مصرف بیشتر سیگار اثر بگذارد.
در مطالعات تحلیلی شناخت تمام متغیرهای مخدوشکننده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا اگر اثر این متغیرها بر نتیجه مطالعه در مرحله نمونهگیری یا تحلیل آماری خنثی نشود نتایج حاصله قابل اطمینان نخواهد بود.
متغیرهای زمینهای: متغیرهای مربوطه به خصوصیات فردی جمعیت نمونه را متغیر زمینهای میگویند این متغیرها معمولاً در تمام مطالعات ثبت میشوند مانند سن، جنس، شغل، تحصیلات و وضعیت تأهل در برخی مطالعات این متغیرها نقش متغیر مستقل را بازی میکنند.
متدولوژی تحقیق:
در این بخش نوع مطالعه (توصیفی یا تحلیلی)، جامعه موردنظر که تحقیق بر روی آنها صورت میگیرد را ذکر میکنیم در این مرحله بهتر است با کمک مشاور آمار یا مشاور روش تحقیق آگاه به تجزیه و تحلیل دادهها حجم نمونه و آنالیزهای آماری را مشخص کنیم و لازم نیست فرد مهارت لازم در این زمینه را داشته باشد.
مدت زمان لازم برای اجرای طرح:
در این قسمت زمان لازم برای اجرای طرح باید ذکر شده و نوع و تاریخ فعالیتهای انجام شده را در خصوص انجام طرح در جدولی زمانی به نام جدول گانت که در فرمهای پروپوزال وجود دارد مشخص خواهیم کرد.
-
جلد پایان نامه: حاوی مطالب زیر باشد.الف)آرم دانشگاه که در بالاترین قسمت قرار می گیرد.
ب)عبارت زیر آرم
ج)عبارت مربوط به رشته تخصصی
عبارت عنوان پایان نامه با قلم درشت تر از عبارت بالا نوشته می شود. در این قسمت عین عبارت عنوان تصویب شده در پروپوزال همراه با ذکر مکان و زمان مطالعه نوشته می شود
.ه)با مقداری فاصله عبارت نگارش، نام و نام خانوادگی نویسنده بدون ذکر القاب نوشته می شود. در مورد پایان نامه های تخصصی پزشکی ذکر کلمه دکتر قبل از نام مجاز است.
و)با مقداری فاصله عبارت استاد راهنما یا اساتید راهنما نام و نام خانوادگی استاد راهنما و رتبه دانشگاهی ایشان نوشته میشود.
ز)در پایین ترین قسمت روی جلد پایان نامه تاریخ نگارش پایان نامه (ماه و سال) نوشته می شود.
جلد صحافی شده پایان نامه نوشته شود دارای قسمتی به نام نام عطف پایان نامه است که به صورت حاشیه باریکی درحد فاصل بین روی جلد و پشت آن قرار دارد. الزامی است که در عطف پایان نامه عبارت عنوان پایان نامه نوشته شود در این صفحه محل اجرای مطالعه پس از عنوان مشخص می گردد.
2- صحفه عنوان داخل جلد:
یک نسخه از تصویر صفحه روی جلد در این قسمت قرار می گیرد و در صورتی که در پایان نامه اساتید مشاور همکاری داشته اند نامشان در این قسمت نوشته می شود همچنین در این صفحه محل اجرای مطاله پس از عنوان مشخص می گردد.
3-اهدای پایان نامه:
با عبارت ساده ودر یک صفحه نوشته می شود.
4-تقدیر و تشکر:
با عبارت ساده و دریک صفحه نوشته می شود.
5-قید عبارت:
این پایان نامه طی نامه به شماره ... مورخ / / به تصویب رسید.
6-نوع فونت بکار گرفته شده:
در تایپ ترجیحاً از فونت 14برای متن و 16 (برای سرتیتر) و از خط Mitra استفاده شود.
7-خلاصه پایان نامه:
این صفحه که به صورت فارسی نوشته می شود برای پایان نامه های کارورزی و دستیاری 300 کلمه می باشد. این قسمت نماینده کل مطالب مندرج در پایان نامه است که به تفکیک قسمتهای زیر نوشته می شود.
الف)مقدمه( شامل ضرورت انجام و هدف مطالعه).
ب)روش و مواد بکار گرفته شده .
ج)نتایج یا یافته ها.
د)بحث و نتیجه گیری .
ه)کلید واژه ها .
لازم به ذکر است که زمان و نوع مطالعه و تعداد نمونه مطالعه در قسمت روش اجرا نوشته می شود و کلیه نتایج به دست آمده به صورت اعداد و ارقام ذکر می شود.
8-فهرست مطالب:
در تهیه فهرست مطالب کلیه بخشهای پایان نامه با ذکر شماره صحفه در سمت چپ فهرست مشخص میشود. فصل اول نیاز به ذکر عناوین فرعی (Subtitile) دارد.
9-فهرست جداول:
در تهیه جدول اولین جمله عنوان جدول همراه شماره جدول و به ترتیب استفاده در متن نوشته می شود.
10-فهرست اشکال و نمودارها:
در تهیه فهرست اشکال و نمودارها اولین جمله زیرنویس هر شکل یا نمودار به ترتیب استفاده در متن یا ذکر شماره صفحه در سمت چپ نوشته می شود. هر دو فهرست می تواند در یک صفحه نوشته شود. ترتیب تمام صفحاتی که از قبل از فصل اول قرار می گیرد با حروف الفبا مشخص می شود..
11-فصل اول:
بیان مسئلهً اهداف و فرضیات و متغیرها :در این بخش بر اساس موارد مطرح شده در فصل اول، ضرورت انجام این مطالعه توجیه می گردد. پس از نوشتن ضرورت مطالعه با جملات دقیق و گویا به اهداف مطالعه اشاره می شود. این اهداف در دو قسمت جداگانه(هدف کلی و اهداف جزئی) و دقیقاً مطابق با موارد ذکر شده در پروپوزال تصویبی نوشته می شود. پس از آن سئوالات پژوهشی (در صورت توصیفی بودن مطالعه) و فرضیات پژوهش (در صورت داشتن اهداف تحلیلی )نوشته می شوند و سپس متغیرهای پژوهش و تعریف عملیاتی آنها نوشته می شود.