اندیشه های حضرت امام خمینی و رهبری و نقش آفرینی جوانان کشورهای اسلامی
برنقش آفرینی جوانان کشورهای اسلامی

مطالعه بيداری اسلامی و بررسی و تجزيه و تحليل آن از مدتها پيش در دستور كار قدرتهايی قرار گرفته كه از آن احساس بيم و هراس داشتهاند و هم اينان برای فهم و شناساسی بيداری اسلامی و يافتن راههای مقابله و انهدام و يا به انزوا كشاندن اين موج، تلاشهای گستردهای را شروع كردهاند. بسياری از صاحب نظران در پديدهی جنبشهای اسلامی معاصر معتقدند كه انقلاب اسلامی ايران، يكی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پيشبرد روند بيداری و آگاهی مسلمانان و ازدياد فعاليتهای مؤثر در جوامع عربی و اسلامی بوده است. در این تحقیق به دنبال تبیین تاثیر انقلاب اسلامی واندیشه های امام خمینی (ره) و رهبری بربیداری اسلامی باتوجه به نقش آفرینی جوانان آن می باشد.
--------------------
چکیده
انقلاب اسلامي با تکيه بر قدرت نرمخود كه بر گرفته از انديشه ، فرهنگ و تفكر اصيل اسلامي است ، تغييرات و تحولات اساسي در ساختار و كاركرد نظام بينالملل و رفتار ملت هاي جهان به وجود آورد ؛ و با به چالش كشيدن نظم بينالملل و قواعد حاكم بر آن ، نشان داد كه ليبراليسم و سوسياليسم هر دو در جهت تسلط بر ملتهاي جهان عملکرده و ماهيت هردوي آنها سلطهجويانه و ماديگرايانه است .
انقلاب اسلامي با ترسيم مرز جديدي كه به قول امام خمینی(ره) مرز بين مستضعفان و مستكبران بود ، جبههاي جديد در برابر غرب و شرق ايجاد و سبب خيزش دوباره جنبش عدم تعهد و ملتهاي مستقل و نقشآفرين آنها در عرصه روابط بينالمل گرديد . مطالعه بيداری اسلامی و بررسی و تجزيه و تحليل آن از مدتها پيش در دستور كار قدرتهايی قرار گرفته كه از آن احساس بيم و هراس داشتهاند و هم اينان برای فهم و شناساسی بيداری اسلامی و يافتن راههای مقابله و انهدام و يا به انزوا كشاندن اين موج، تلاشهای گستردهای را شروع كردهاند. بسياری از صاحب نظران در پديدهی جنبشهای اسلامی معاصر معتقدند كه انقلاب اسلامی ايران، يكی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پيشبرد روند بيداری و آگاهی مسلمانان و ازدياد فعاليتهای مؤثر در جوامع عربی و اسلامی بوده است.
حديث اين ماجرا را رهبر معظم انقلاب ، اين گونه ترسيم كردهاند: «قبل از انقلاب اسلامی در بسياری از كشورها و از جمله كشورهای اسلامی ، گروهها و جوان ها و ناراضیها و آزادیطلب ها يا ايدئولوژیهای چپ وارد ميدان میشدند اما بعد از انقلاب اسلامی ، پايه و مبنای حركتها و نهضتهای آزادیبخش ، اسلام شد. امروز در هر نقطهای از دنيای وسيع اسلام ـكه جمعيت يا گروهی، به انگيزه آزادیخواهی و ضديت با استكبار حركت میكندـ مبنا و قاعده كار و اميد و ركنشان تفكر اسلامی است.»
در این تحقیق به دنبال تبیین تاثیر انقلاب اسلامی واندیشه های امام خمینی (ره) و رهبری بربیداری اسلامی باتوجه به نقش آفرینی جوانان آن می باشد.
کلید واژه: بیداری اسلامی ، انقلاب اسلامی ، امام خمینی(ره) ، امام خامنه ای(مدظله) ، جوانان
مقدمه
بيداری اسلامی در دهههای اخير در كشورهای اسلامی و در بين مسلمانان ساير كشورها پديدهای است كه شگفتی آفريده است. مطالعه اين پديده و بررسی و تجزيه و تحليل آن از مدت ها پيش در دستور كار قدرتهايی قرار گرفته كه از آن احساس بيم و هراس داشتهاند و هم اينان برای فهم و شناسايی بيداری اسلامی و يافتن راههای مقابله و انهدام و يا به انزوا كشاندن اين موج ؛ تلاشهای گستردهای را شروع كردهاند.
حضرت امام خميني (ره) براي نخستين بار توانست گفتمان بيداري اسلامي را تبديل به « عمل سياسي » کرده و نه تنها آن را وارد حوزه عمل همه توده هاي مسلمان، بلکه وارد خاطر جمعي همه مستضعفان جهان کند. ایشان می فرمایند: از جانب من و همه ملت ايران به همه مسلمانان اطمينان بدهيد که جمهوری اسلامی ايران پشتيبان شما و حامى مبارزات و برنامه هاى اسلامى شماست و در هر سنگرى عليه متجاوزان در كنار شما ايستاده است و از حقوق گذشته و امروز و آينده شما انشاءا... دفاع خواهد كرد و به آنان بگوئيد كه اقتدار و اعتبار جمهورى اسلامى ايران متعلق به همه ملت هاى اسلامى است و دفاع از ملت قهرمان و دلاور ايران در حقيقت دفاع از همه ملت هاى تحت ستم است و ما با خواست خدا ، دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در كشورهاى اسلامى مىشكنيم و با صدور انقلابمان كه در حقيقت صدور انقلاب راستين و بيان احكام محمدى (ص) است . به سيطره و سلطه و ظلم جهان خواران خاتمه مى دهيم و به يارى خدا راه را براى ظهور منجى مصلح كل و امامت مطلق حق ، امام زمان (ارواحنا فداه) هموار مىكنيم. بسیاری از حوادث بزرگ تاریخی،نه در ابعاد جغرافیایی و نقطه تولد خود میایستند و نه از نظر زمان در ظرف زمانی محدودی متوقف میشوند . برخی از وقایع و حوادث از یك مكان شروع میشوند اما دامنه اثرگذاری و پیامدها و بازتابهای آنها جهانی است .
انقلاب اسلامی یكی از این حوادث است ؛ حالا پس از گذشت سی و دو سال از انقلاب اسلامی شاهد حركت هایی اعتراض آمیز در خاورمیانه هستیم كه نشان میدهد انقلاب اسلامی ایران برای بسیاری از مردم جهان به عنوان منبعی الهام بخش تلقی شده است كه موجب تجدید توان نهضتها و جنبشهای مردمی و اسلامی در این كشورها شده است .
تأثیر انقلاب اسلامی در بيداری اسلامی
بسياری از صاحب نظران در پديده جنبشهای اسلامی معاصر معتقدند كه انقلاب اسلامی ايران يكی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پيشبرد روند بيداری و آگاهی مسلمانان و ازدياد فعاليتهای مؤثر در جوامع عربی و اسلامی بوده است. نظريه تأثیرپذيری كشورهای اسلامی از انقلاب ، مبتنی بر سخنان رهبران جنبشهای آزادیبخش و الگوبرداری آنان از انقلاب ايران و مطالعهی تحولات و رويدادهايی است كه در كشورهای اسلامی رخ داده است. امام خمينی خود بر اين نكته وا قف بودند و به آن افتخار داشتند.
«آوای انقلاب بزرگ ايران در كشورهای اسلامی و ديگر كشورها طنينانداز و افتخارساز است...» همين نكته را خبرنگاری يك ماه قبل از پيروی انقلاب از امام سؤال میكند: «سوال: آيا فكر میكنيد دامنهی حوادث ايران به تركيه نيز كشيده شود؟جواب: نهضت مقدس ايران نهضتی اسلامی است و از اين جهت بديهی است كه همه مسلمين جهان تحت تأثیر آن قرار میگيرند.»
خودآگاهی مسلمانان به ويژه در كشورهای اسلامی از قدرت خويش، بازگشت به قرآن، تكيه به فرهنگ غنی اسلامی و الهامگيری از انقلاب ايران مسألهای نبود كه هضم آن برای صاحبان قدرت آسان باشد. الكساندر هيك میگويد: «به نظر من خطرناكتر از اين (مشكلات بينالمللی) عواقب گسترش بنيادگرايی اسلامی است كه در ايران پا گرفته و اكنون عراق و ثبات تمام رژيمهای عرب ميانهرو را در منطقه تهديد میكند. اين پديده اگر از كنترل خارج شود منافع ابرقدرتها را به خطرناكترين وجه به مخاطره خواهد انداخت.» الهامگيری مسلمانان از ايران همچنان در تدوين كتابها و تيراژ و حجم فروش اين دست از كتابها، و نيز در رسانهها و مطبوعات چشمگير بوده است.
مجيبالرحمان شامی ـ روزنامهنگار
«هيچ كس باور نداشت كه در عصر حاضر اصول اسلام، عملی باشد... انقلاب ايران جان تازهای به انديشه اسلامی بخشيد و ثابت كرد كه اصول اسلامی كماكان كاربرد دارد و میتواند مبنای جامعه امروزی قرار گيرد....». «مهمترين اثر و كار امام اين بود كه ديكتاتوری در اسلام مجاز نمیباشد. مردم حق انتخاب دارند و نمیتوان حقوق ايشان را رعايت نكرد.»
حسن سليمان ـ امام مسجد كيپ تاون آفريقای جنوبی
«الهام و الگو گرفتن از ايران به ويژه دركيپ تاون نقش بسزايی در براندازی رژيم آپارتاید ايفا نمود...»
وی تأثیرگذاری امام را بر كشورها،ناشی از اسلام میداند: «منشأ تفكرات انقلاب امام دين مبين اسلام بود. بدون شك اين تفكرات و همچنين رهبری امام به مسلمانان خصوصا جوانان انگيزه مبارزه بخشيد...»
دكترفتحی شقاقی در كتاب «امام خمينی راهحل جديد جهان اسلام» روش انقلاب ايران را مؤثر دانسته و برای تداوم مبارزه، انقلاب اسلامی ايران را شايسته پيروی، معرفی میكند. وی در بخشی از كتاب، امام را اينگونه معرفی میكند: «مظهر جريانی نو بود كه اسلام را به عنوان يك ايدئولوژی مطرح میكرد تا از طريق برپايی حكومت اسلامی، همه ابعاد زندگی و مشكلات آن را حل و فصل نمايد . » آنگاه كه روشنفكران و مبارزين برای تداوم كار خود و توجيه پيروان خويش به ناسيوناليسم و مكاتب فكری چپگرايانه روی میآوردند،انقلاب اسلامی را نمونهای جديد از تمدن بشری دانسته كه: «پايان كار انديشههای لائيك و همه ديگر انواع انديشههايی را كه میخواستند جايگزين اسلام شوند اعلام كرد.»
حديث اين ماجرا را رهبر معظم انقلاب اينگونه ترسيم كردهاند: «قبل از انقلاب اسلامی در بسياری از كشورها و از جمله كشورهای اسلامی، گروهها و جوان ها و ناراضیها و آزادیطلبها با ايدئولوژیهای چپ وارد ميدان میشدند، اما بعد از انقلاب اسلامی پايه و مبنای حركتها و نهضتیهای آزادیبخش اسلام شد. امروز درهر نقطهای از دنيای وسيع اسلام كه جمعيت يا گروهی به انگيزه آزادیخواهی و ضديت با استكبار حركت میكنند، مبنا و قاعده كار و اميد و ركنشان، تفكر اسلامی است.»
امام بنيان ارزشهای مادی را در دنیا لرزانيده است. رهبر كمونيست كشوری دور دست، با قدرت مادی بالا و دارای پيشرفتهای زياد، میگويد: خواهش میكنم كتابی درباره اسلام بدهيدتا مطالعه كنم.»
... امروز نماينده مجلس يك كشور مادی كه هفتاد سال بر مبنای ماترياليسم ديالكتيك اداره شده است به ما میگويد: «به بركت امام شما، در پارلمان كشورم، سخنرانیها با «بسمالله الرحمن الرحيم» شروع میشود.» امام عزم آن داشتند كه تجربههای به دست آمده از انقلاب را به جهان صادر كنند و با اطمينان بر اين عقيده بودند كه اسلام سنگرهای كليدی جهان را فتح خواهد كرد: «ما به تمام جهان تجربههايمان را صادر میكنيم و نتيجه مبارزه و دفاع با ستمگران را بدون كوچكترين چشمداشتی به مبارزان راه حق انتقال میدهيم و مسلماً محصول صدور اين تجربهها جز شكوفههای پيروزی و استقلال و پياده شدن احكام اسلامی برای ملتهای دربند نيست. روشنفكران اسلامی همگی با علم و آگاهی بايد راه پرفراز و نشيب دگرگون كردن جهان سرمايهداری و كمونيزم را بپيمايند و تمام آزاديخواهان بايد با روشنبينی و روشنگری، راه سیلی زدن بر گونه ابرقدرتها خصوصا آمريكا را بر مردم سيلیخورده كشورهای اسلامی و جهان سومی ترسيم كنند. من با اطمينان میگويم اسلام ابرقدرت را به خاك مذلت مینشاند. اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدودهی خود را يكي پس از ديگری برطرف و سنگرهای كليدی جهان را فتح خواهد كرد.»
بيداری اسلامی هر چند پيش از انقلاب در ايران، و در دو سدهی اخير در كشورهای مختلف شكل گرفته بود اما اگر بيداری اسلامی را در يك منحنی رسم كنيم، امام را در طی اين 200 سال در قلهی اين منحنی میتوان ترسيم نمود.با توجه به رهبری بینظير امام در رويارويی با قدرتها و به پيروزی نشاندن يك انقلاب و راهبری موج بيداری اسلامی و مواجهه با مسائل آن، بررسی مشكلات و موانع اين پديده از ديدگاه آن بزرگمرد تاريخ، از اهميت زيادی برخورداراست. تحليل و بررسی اين موانع، مبتنی بر يافتههای امام، بايد دستاوردی گرانسنگ برای اسلامخواهان، صاحبنظران و رهبران جنبشهای اسلامی تلقی شود.
انقلاب اسلامی ایران درسال 1357 ، نقطه عطف تاریخی و سرآغاز دوران جدیدی درتاریخ جهان است این انقلاب پایان دوران فرودستی و تحقیرشرق و دنیای اسلام دربرابراستعمار و سلطه گری غرب و شروع بیداری ،خودباوری و بازگشت به خویشتن اسلامی،مسلمانان بود تا پیش ازانقلاب اسلامی ایران،غرب معیارها و ارزش های خود را جهان شمول و جهانی شده می دانست و هیچ نیروی مخالفی رادربرابرخود نمی دید .
در دوران سی و دوساله که ازعمراین انقلاب می گذرد نه تنها همه تلاش های غرب وهم پیمانان منطقه ای آنها برای شکست و یا تغییر ماهیت و رفتار انقلاب و نظام برخاسته ازآن درایران ،بی نتیجه ماند ،بلکه علاوه برتثبیت و نهادینه شدن آن درداخل کشو،آثارآن به خارج ازمرزها کشیده شد و صدورانقلاب به معنای واقعی یعنی صدور مبانی فکری آن به واقعیت پیوسته است .
بررسی پیامدها و تاثیرات انقلاب اسلامی ایران در مناطق و کشورهای مختلف درآفریقا، خاورمیانه ودیگر نقاط جهان در پیدایش جنبش های اسلامی و انقلاب و نظام های حکومتی جدید نیازمند تحقیق گسترده میدانی است اما آنچه نمی شود انکار نمود تاثیر انقلاب اسلامی و پیام های الهام بخش آن در تحولات اخیر جهان اسلام در خاور میانه و شمال آفریقا در چند ماه اخیر است .
موفقیت های چند ساله اخیر در فلسطین،سودان،شمال افریقا و ناکامی آمریکا در عراق و افغانستان و شکست رژیم غاصب صهیونیستی در جنگ با حزب الله و حماس،جلوه هایی از نفوذ معنوی انقلاب اسلامی ایران برمردم و بخصوص جوانان را نمایان می سازد .
در ماه های اخیر جنبش های سیاسی – اجتماعی مردم درتونس و مصر، تظاهرات میلیونی مردم در یمن ،مقاومت هزاران نفر از مردم بحرین در مقابل تانک ها و سربازان اعزامی از عربستان سعودی و حرکت های تحول آفرین ونقش ویژه جوانان آنها در بسیاری از کشورهای دیگر منطقه چشم جهانیان را خیره و همه را دچار بهت و حیرت نموده است .
گرچه نسل جوان این کشورها دوران پیدایش انقلاب اسلامی ایران را به صورت مستقیم ندیده است،اما ویژگی گذشت زمان این است که هرنسل ازتجارب نسل های گذشته نیز درس بگیرد و حجم دانسته های هرنسل بسیاربیشتر ازنسل های گذشته است .
نهضت هاي اسلامي و جريان هاي فعال متاثر از متن مردم جوامع اسلامي، شعائر و شعارهاي انقلابي ايران مانند جهاد، شهادت و ايثار را به عنوان اصول اساسي مبارزاتي خود پذيرفتند. شعارهاي لاشرقيه و لا غربيه، الله اکبر، هيهات منا الذله، الموت لآمريکا و الموت لاسرائيل و ساير شعارهاي با صبغه مذهبي از جمله شعارهاي صادراتي انقلاب اسلامي است که جنبش ها و جريان ها در تحرکات و راهپيمايي هاي خود همواره به آن تکيه مي کنند.
اين مضامين که خود هر يک محتوايي به فراخي يک مدل و الگوي سياسي و مقاومتي در برخورد با رخدادها و عوامل آن دارد در ميان نسل جوان مسلمان نيز خصوصا رسوخ پيدا کرده و تاثير مثبت و کارآمدي خود را به اثبات رسانيده است. آنچه مردم خاور میانه و شمال آفریقا را برای حضور در صحنه امیدوار ساخته، مشاهده مقاومت مردم لبنان و فلسطین دربرابر رژیم صهیونیستی و شکست هیمنه آمریکا و اروپا درعراق و افغانستان است که متاثر ازانقلاب اسلامی است .
گرچه این نهضت های مردمی هنوز درمیانه راه هستند و تا دستیابی به یک انقلاب تمام عیار نیازمند طی مراحل دیگری می باشند،با این حال در مرحله کنونی نیز می توان آنها را مورد مطالعه قرارداد و ویژگی های آنهارا برشماری کرد .
درسهایی که این نهضت ها می توانند از انقلاب اسلامی ایران بیاموزند :
1- ضرورت ایجاد مرکزیت واحد برای تصمیم در مراحل حساس و هدایت مردم .حتی اگر فرد خاصی دارای ظرفیت های لازم برای رهبری نیست، یک شورای رهبری مقتدر می تواند این نقش را داشته باشد ؛
2- تبیین اهداف سیاسی مورد نظر تا مرحله نهایی و تبدیل نهضت مردمی به انقلاب مردمی و تمام عیار ؛
3- اتخاذ روشهای مبارزاتی موثر مانند تظاهرات عمومی ، اعتصاب در مراکز مهم اقتصادی ؛
4- جذب ارتش و جداساختن آن از نظام حاکم ؛
5- سراسری کردن نهضت درهمه مناطق کشور ؛
6- ایجاد کمیته های مردمی در مناطق مختلف برای دفاع از مردم و حفظ امنیت ؛
باید گفت که صبرو استقامت مردم و استمرار حرکتهای اعتراضی می تواند پیروزی نهایی را به ارمغان بیاورد و نباید فراموش نمود که دشمنان وحدت جهان اسلام لحظه ای از کید و دشمنی دست بر نخواهند داشت .از جمله اقدامات آنان اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی است .
تاثیر انقلاب خمینی کبیر در بیداری اسلامی ( فرمایشات ودیدگاه ها)
بدون ترديد موج عظيم بيداري اسلامي در سراسر جهان از بركات آن روح ملكوتي است و جهان اسلام راه خود را به سمت آرمانهاي بلند امام خميني(ره) پيدا كرده است .انقلاب هاي مردمي در خاورميانه و شمال آفريقا از نشانه هاي آشكار تاثير جهان بيني اي است كه امام خميني(ره) آن را پايه گذاري كردند و با گذشت بيش از 32 سال از ارتحال امام راحل تداوم شكوهمند ، باعظمت و پرقدرت انقلاب اسلامي در صحنه معادلات جهاني آشكار شده است .به بركت هوشياري ، هوشمندي ،بصيرت و ولايت مداري ملت ايران راه امام خميني(ره) و پيگيري آرمان ها و اهداف بلند آن عزيز همچنان سرلوحه حركت انقلاب و نظام اسلامي خواهد بود .
ایشان درسخنرانی های خودبه تبیین بیداری مسلمانان وکشف جایگاه خوددر مناسبات منطقه ای پرداخته ومی فرمایند: (( تا كشورهاى اسلامى، ملت هاى اسلامى آن معنايى كه در ايران پيدا شد، الگوى خودشان قرار ندهند و تا خودشان به خيابانها نريزند و بخواهند از دولت هاى خودشان كه با اسرائيل روبرو بشويد، گمان نكنيد كه اين كر وكورها به تعقلى برسند. ملت ها بايد بايستند و بخواهند از ارتش هاى منطقه خودشان و از دولت هاى خودشان.... ايران حجت است بر همه كشورها... مسلمانها بايد از جا برخيزند، بايد قيام كنند...))
ودر جای دیگر می فرمایند: ((چرا بايد شرم كنيم از اين كه غيرت و حميت صحيح و ايستادگى در مقابل قدرتهاى باطل را به صورت درس عملى به ملت هاى ديگر ارائه و تعليم بدهيم؟ ملتها باور نمى كنند كه بشود با عوامل و مزدوران و قدرتهاى استكبارى در افتاد. ما در افتاديم و پيرور شديم. چرا اين عمل و تجربه خودمان را در اختيار افكار عمومى ملتها نگذاريم؟))
حضرت امام توجه به صدور وتاثیرانقلاب ایران برمنطقه وکشورهای اسلامی می فرمایند: ((به ملت هاى اسلامى توصيه مى كنم كه از حكومت جمهورى اسلامى و از ملت مجاهد ايران الگو بگيرند و حكومت هاى جائز خود را در صورتى كه به خواست ملتها كه خواست ملت ايران است سر فرود نياورند، با تمام قدرت به جاى خود بنشانيد كه مايه بدبختى مسلمانان، حكومت هاي وابسته به شرق و غرب مى باشند.))
ودر جای دیگر می فرمایند: ((ملتى كه بخواهد سر پاى خود بايستد و اداره كشور خودش را خودش بكند، لازم است كه اول بيدار بشود... ما تا بيدار نشويم از اين خواب و تا توجه نكنيم كه ما هم انسان هستيم، و ما هم شخصيت داريم و ما هم ملت هاى بزرگ هستيم، ما هم، مسلمين هم يک ميليارد تقريباً جمعيت با همه وسايلى دارند، تا اين معنى را ما باورمان نيايد نمى رويم دنبال كار...))
اثرگذاری سخنان وراهنمایی های حضرت امام برکسی پوشیده نیست ولی نمود است که بیشتراین تاثیر درمصاحبه ها وسخنان اندیشمندان کشورهای دیگرقابل توجه است زیرامعروف است که می گویند:
بهترآن باشد که سردلبران گفته آید درحدیث دیگران
این دیدگاه هاباتوجه به اهمیت وتقسیم بندی ازنظردیدگاه به شرح ذیل می باشد:
- الگوي انقلاب هاي مردمي
«ايمن ابوهاشم» عضو جبهه خلق براي آزادي فلسطين فرماندهي كل گفت : امروز همه ملت هاي اسلامي، انقلاب امام خميني(ره) را الگوي حركت ها و انقلاب هاي خود قرار داده اند .
وي با اشاره به الگوپذيري انقلاب هاي مردمي در كشورهاي اسلامي از انقلاب اسلامي ايران خاطرنشان كرد: انقلاب امام خميني(ره) كاملا برخاسته از بين مردم بود و بقا و ماندگاري آن در بيش از سه دهه بعد از پيروزي انقلاب موجب شده است تا ملت هاي اسلامي آن را الگوي مناسبي براي قيام در مقابل ديكتاتورها در كشورهاي خود بدانند . ابوهاشم تصريح كرد:همچنين انقلاب امام خميني(ره) درس مبارزه با فقر و دفاع از مظلوم را به ملت هاي اسلامي و جهان آموخت و اين درسي فراموش نشدني است .
- رهبر جهان اسلام
«محمدباقر شيخ زاده» عضو مجلس نمايندگان افغانستان گفت:جهان مرهون انقلاب اسلامي ايران است و مردم آزاده جهان انقلاب خود را از رهبري حكيمانه حضرت امام خميني(ره) الهام گرفته اند .
اين نماينده مجلس افغانستان گفت:انقلاب اسلامي ايران به رهبري خردمندانه حضرت امام خميني(ره) تنها رژيم محمدرضا شاه پهلوي را شكست نداد بلكه به پايان سلطه و رژيم آمريكا و غرب در منطقه انجاميد .
وي همچنين اظهار داشت:خيزش هاي اخير مردمي در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا در نتيجه تاثيرپذيري از انقلاب اسلامي ايران و توجه به توصيه هاي گهربار حضرت امام(ره) شكل گرفته است .
- همانند نور خورشيد
«شيخ علوي امين السيد» در آستانه بيست و دومين سالروز ارتحال حضرت امام خميني(ره) درباره نقش حضرت امام در حمايت از مسائل جهان اسلام گفت : حمايت امام خميني(ره) از مسائل مهم جهان اسلام مانند قضيه فلسطين همانند نور آفتاب در وسط آسمان است كه براي همه واضح و روشن است و كسي نمي تواند وجود آن را انكار كند و جز آن چيز ديگري بگويد.وي افزود : مسئله فلسطين از جمله دغدغه هميشگي امام بود .
شيخ علوي در پاسخ به اين سؤال كه چرا بعضي از كشورها سعي مي كنند انقلاب هاي اخير ملت هاي عربي را به دور از الهام گرفتن از افكار امام خميني(ره) معرفي كنند و سعي مي كنند كه جلوي اين نوع نگرش را بگيرند؟ تصريح كرد : اين در واقع تلاش هاي كشورهاي غربي است؛آنها نه فقط سعي مي كنند كه اين انقلاب ها را ناشي از افكار امام خميني معرفي نكنند بلكه مي خواهند بگويند كه اصلا اين انقلاب ها ماهيت اسلامي ندارند و تنها بخاطر اينكه ملت ها نان شب خود را بدست آورند دست به اين انقلاب ها زدند كما اينكه اين اتهامات امروز از سوي آنها متوجه انقلاب ملت مصر شده است .
- نهادينه كننده فرهنگ مقاومت
«صلاح الدين زي محمد» مدير اداره پژوهش هاي شبكه الجزيره قطر با تاكيد بر اينكه انقلاب هاي اخير در كشورهاي عربي بايد از انقلاب ايران الگو بگيرند گفت : امام خميني فرهنگ مقاومت و قيام مردمي را در جهان نهادينه كرد .
وي افزود ،در بيشتر اين قيام هاي عربي رهبري واحد وجود ندارد و اين انقلاب ها بايد از انقلاب ايران الگو بگيرند چرا كه امام خميني(ره) رهبر محبوب قلوب نه تنها در بين مردم ايران بلكه در بين جهان عرب و اسلام است .
وي تصريح كرد : امام خميني اين انديشه را بنا نهاد كه مردم مي توانند در مقابل حكومت هاي ديكتاتوري به پا خيزند و به پيروزي برسند .
- چراغ راه
«فتحي ابوالعردات» دبير جنبش فتح در لبنان با توجه به فرا رسيدن سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي اظهار داشت : حضرت امام خميني(ره) داراي احترام و جايگاه ويژه اي نزد ملت فلسطين است و افكار و آرمان هاي ايشان چراغ راهي در مسير اعاده حقوق فلسطيني ها خواهد بود .
وي به تاثير انقلاب اسلامي ايران بر انقلاب فلسطين اشاره كرد و گفت: انقلاب اسلامي ايران عمق انقلاب فلسطين است و ما به عنوان جنبش فتح روي دو اصل استمرار مقاومت و تاكيد بر اصول فلسطيني حركت و نسبت به ايفاي چنين نقشي از جمهوري اسلامي ايران تشكر مي كنيم.
- پشتيباني از مستضعفين
كارشناس مركز پژوهشگاه اسلامي رياست جمهوري تاجيكستان گفت :امام خميني(ره) اسلام واقعي را به جهانيان معرفي و ثابت كرد كه دين اسلام نه تنها پاسخگوي تمام خواسته هاي بشري است،بلكه هميشه جامعه را به سوي رشد و توسعه هدايت مي كند .
«عبدالله محقق» اظهار داشت :امام خميني(ره)،روزهاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي را با پشتيباني از مردم مستضعف ايران آغاز كرد و آن را اساس تشكيل جامعه اسلامي قرار داد .
محقق درباره تاثير انقلاب اسلامي ايران بر رخدادهاي كشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه،گفت :اين انقلاب تاثير زيادي بر اين مناطق داشت زيرا مردم اين كشورها با آگاهي از انديشه ها و افكار امام خميني(ره) ديگر نمي خواهند زير سلطه حكام خودكامه و ديگر زورگويان جهان بروند و مي خواهند دولتمرداني داشته باشند كه آلام آنها را رفع كند .
وي اضافه كرد :جوانان اين كشورها با الهام از پيشرفت هاي روزافزون جمهوري اسلامي ايران،دست به تظاهرات عليه حكومت هاي خود زدند كه اين امر مي تواند زمينه دستيابي آنها به استقلال واقعي را فراهم سازد .(29)
- حامي مقاومت اسلامي
«عبدالله الترياقي» رئيس جريان فجر مقاومت اسلامي لبنان گفت:امام خميني(ره) بزرگترين حامي جنبش هاي جهاد و مقاومت در لبنان و فلسطين بود و پيروزي هاي پي درپي مسلمانان در مبارزه عليه رژيم هاي ديكتاتور منطقه ناشي از افكار و انديشه هاي امام خميني(ره) است .وي افزود،امام خميني عشق و علاقه به فلسطين و قدس شريف و رزمندگاني كه در راه آزادسازي فلسطين تلاش مي كنند در دل مردم ايران كاشت.
وي اظهار داشت:رهبري امام خميني(ره) به گونه اي بود كه حتي پس از رحلت ايشان نيز مردم كشورهاي اسلامي منطقه از افكار ايشان تبعيت كردند و عليه رژيم هاي ديكتاتور قيام كردند . الترياقي همچنين گفت : گرچه در تحولات اخير در خاورميانه و شمال آفريقا رهبري قدرتمند مانند حضرت امام خميني(ره) ديده نمي شود اما نفس حضور گسترده مردم برگرفته از انقلاب اسلامي ايران است .
تاثیر اندیشه های حضرت امام خامنه ای برنقش آفرینی جوانان کشورهای اسلامی:
نقش اثرگذار و بی بدیل امام خمینی(ره)دربیداری اسلامی وجوانان هم عصرایشان نقشی مهم و غیرقابل انکار است ولی بعدازرحلت ایشان پرچم بصیرت دهی و راهنمایی این قافله بدست امام ثانی حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله) افتاد وایشان نیز درجهت دهی و بصیرت دهی این قافله نقش مهمی را ایفا کردندتا جایی که دراولین ماه های رهبری، ایشان درموضوع بیداری اسلامی فرمودند:
(( امروز استكبار جهانى و قلدرهاى سياسى عالم و امپراتوري هاى زر و زور در سرتاسر جهان كه در فساد و انحطاط غرقند، با اسلام و نظام اسلامى دشمن هستند؛ زيرا افشاگر و تهديد كنندهى آنها، اسلام و بيدارى مسلمين است . طبيعى است هر كارى كه عليه اسلام و نظام اسلامى و جمهورى اسلامى از عهدهى آنها برآيد، مىكنند.))
و درجایی دیگردر همان سال می فرمایند : ((دولت هاى استكبارى تصور مىكنند با تحميل جنگ هشتساله بر ما و محاصرهى اقتصادى و تبليغاتى و شايعهپراكنى و تهمت در سطح عالم ، خواهند توانست به ما ضربه زنند؛ غافل از آنكه اسلام و بيدارى مسلمانان، تخت هاى قدرت آنها را به لرزه درآورده است، و هر روز كه بگذرد، امواج سهمگين بيدارى اسلامى، تخت هاى قدرت فرعون هاى عالم را بيشتر خواهد لرزاند.))
ایشان درتبیین ملاک ومعیارحق وباطل در12/7/68 می فرمایند: ((شما مىبينيد همهى قدرتمندان عالم، همان كسانى كه در دنيا به دخالت در كشورها و اقدام عليه مصالح آنها شناخته شدهاند و استعمار را به وجود آوردند و جنگ هاى خونين را به راه انداختند و ملتها را ذليل كردند و سرمايههاى مردم را نابود و ضايع كردند، در تلاشند تا به قول خودشان براى مسألهى لبنان راه حلى پيدا كنند. اين راه حل چيست؟ آيا راه حل مشكل مردم است يا راه حل مشكل استكبار؟! چون در لبنان فقط مردم نيستند كه مشكل دارند؛ امريكا و دولت هاى مرتجع هم در لبنان بهخاطر بيدارى مردم و شيوع و رواج تفكر اسلام ناب محمدى(صلىاللهعليهوالهو سلم) و اعتقاد مردم به مجاهدت و مبارزه و عدم سكوت و عدم ذلت، مشكل پيدا كردهاند. اين راه حلى كه مىخواهند پيدا كنند، راه حل كيست؟ آيا راه حل مشكل استكبار را مىخواهند جستجو كنند يا راه حل مشكل مردم را؟ اينجاست كه حق و باطل، ملاك و معيار و علامت پيدا مىكند.))
حضرت امام خامنه ای(مدظله)انقلاب اسلامی را احیاگر اسلام ناب معرفی کرده ومی فرمایند : ((انقلاب اسلامى به رهبرى حضرت امام خمينى قدساللهنفسه الزكيه احياگر اسلام ناب محمدى(ص) و سرآغاز تحولات عميق و سريع در جهان و مبشر سقوط و اضمحلال قدرت ها و امپراتورىهاى بزرگ شد. بيدارى و خوديابى و ايستادگى مسلمانان موجب شد كه ما جلوههائى از قدرت و حكمت الهى را شاهد باشيم و وعدهى حتمى خداوند در ظهور دين و مكنت مسلمين و وراثت صالحين و خلافت مستضعفين را در آينهى تجارب زمانه، به يقين دريابيم و قيام مهدى موعود ارواحنافداه و استقرار دولت الهى جهانى آن حضرت را به حقيقت منتظر باشيم. ))
ایشان درتبیین ضرورت های بیداری اسلامی می فرمایند : ((در دوران معاصر از ده ها سال پيش به اين طرف ، به بركت همان تعاليم و بازگشت به آنها بيدارى اسلامى آغاز شد و پرچم توحيد بار ديگر به اهتزاز درآمد كه اوج اين حركت ، تشكيل نظام جمهورى اسلامى در اين نقطهى حساس از دنياى اسلام بود كه باز آحاد مسلمان ها احساس هويت و عزت كردند. امروز هم ما در مقابل همان تجربهيى قرار داريم كه امت اسلامى در قرون شروع انحطاط و زوال، در مقابل آن قرار داشت. امروز هم عليه امت اسلام جنگى را آغاز كردهاند، تا اين حركت را در نطفه خفه كنند. امروز هم قدرت هاى جهانخوار و مستكبر، با طمع بستن به منابع عظيم و ذخاير بىپايان طبيعى و انسانى دنياى اسلام - آنطور كه خودشان صريحا هم مىگويند - جنگى را شروع كردهاند كه پرچم هاى اين جنگ از سوى استكبار، پرچم هاى مزورانه است؛ پرچم دمكراسى و پرچم آزادى است؛ اما باطن قضيه چيز ديگرى است؛ باطن قضيه نابود كردن عنصر عزت امت اسلامى - يعنى اسلام - است؛ باطن قضيه از بين بردن كانون مقاومت است، تا هيچ مانعى در مقابل جهانخواران در اين منطقه وجود نداشته باشد.))
ودرجایی دیگر می فرمایند : ((ما واقعا چرا انقلاب كرديم؟ چرا اين قدر آدم كشته شدند؟ بنابراين، ما گناهى نكرده بوديم كه بگوييم بهخاطر گناه ما بود كه عراق به ما حمله كرد؛ بلكه بهخاطر اينكه يك حكومت اسلامى بود، يك حكومت مستقل بود و موج بيدارى در دنياى اسلام پيچيد - در خود عراق؛ در كشورهاى عربى، در كشورهاى اسلامى - همهى اينها احساس كردند كه وقتى بيدارى اسلامى آمد، ممكن است دامن آنها را هم بگيرد؛ لذا متحد شدند. به عبارت ديگر، بهخاطر يك نقطهى قوت در ما بود كه به ما حمله كردند، نه به خاطر يك نقطهى ضعف در آنها. بعد هم هشت سال فشار آوردند و همهى اين توان عظيم را به خرج دادند، اما نتوانستند يك وجب از خاك ايران را از ما بگيرند. آنها مىخواستند حداقل همهى خوزستان را ببرند. البته آنها مىگفتند تا تهران مىرويم؛ اما اگر فقط همان خوزستان را هم مىبردند، برايشان كافى بود. آيا اين چيز كمى است؟!))
مقام معظم رهبری درتاثیر گذاری انقلاب ایران برمنطقه و جهان وبخصوص جوانان می فرمایند : ((ملت ما بيدار است؛ ملت ما متحد است؛ ملت ما مسائل جهانى را با علاقه و دلسوزى دنبال ميكند؛ به مسائل دنياى اسلام مىپردازد؛ دربارهى آنها موضع ميگيرد، كه يك نمونهى از آن، همين راهپيمائى عظيم روز قدس است كه در سرتاسر كشور - در همهى شهرها، در بسيارى از روستاها حتى - مردم اجتماع كردند، راه افتادند، شعار دادند به نفع برادران مسلمانشان كه هرگز آنها را نه ديدهاند و نه از نزديك مىشناسند؛ لكن مسئلهى آنها را مسئلهى خودشان به حساب مىآورند. اين به بركت ايمان است؛ به بركت بيدارى اسلامى است. و اين، آن راهى است كه امام بزرگوار ما - كه رحمت و رضوان خدا بر او باد - پيش پاى ما گذاشت و ما اين راه را طى ميكنيم و تهديدها و مخالفت ها و خصومت ها و غرضورزىها و نانجيبانه عملكردنهائى كه انسان مشاهده مي كند در بخش هاى مختلف آن جبههى گسترده، نخواهد توانست اين ملت را از اين راه باز بدارد.))
ایشان باغیرقابل انکار دانستن بیداری اسلامی می فرمایند : ((امروز چند واقعيت در دنيا وجود دارد كه قابل انكار نيست. واقعيت اول، بيدارى دنياى اسلام است؛ در اين كسى نمىتواند ترديد كند. امروز مسلمانان عالم در همهى نقاط جهان - چه در كشورهاى مسلمان، و چه در نقاطى كه در اقليت قرار دارند - احساس گرايش به اسلام و احساس بازيابى هويت اسلامى خودشان را مىكنند. امروز روشنفكران دنياى اسلام، دلزدهى از سوسياليسم و مكاتب غربى، به سمت اسلام گرايش پيدا كردهاند و علاج دردهاى بشريت را از اسلام مىطلبند و استفتاء مىكنند. امروز دل هاى امت مسلمان نسبت به اسلام گرايش بىسابقهيى در طول قرن هاى متمادى پيدا كرده است. بعد از تسلط سياسى و فرهنگى غليظ و گستردهى غرب و شرق در طول ده ها سال بر كشورهاى اسلامى، امروز افق ديد جوانان دنياى اسلام و مد نگاه آنها به سوى اسلام است؛ اين يك واقعيت است؛ خود غربىها و مستكبران عالم هم به اين اعتراف مىكنند. آنها بارها تكرار كردهاند كه در هر كشورى از كشورهاى اسلامى اگر انتخابات آزادى انجام بگيرد، منتخبان ملت، عناصر معتقد و پايبند به اسلام و مروج اسلام خواهند بود. براى همين است كه ادعاى دمكراسىخواهى غرب امروز دچار تناقض است. از يك طرف پرچم دمكراسى و مردمسالارى را در دست گرفتهاند؛ از سوى ديگر جرأت نمىكنند اين پرچم را در دنياى اسلام به معناى واقعى كلمه برافرازند؛ چون مىدانند در هر كشورى از كشورهاى اسلامى اگر آراء و انتخاب مردم در آن نقش پيدا كند، بدون ترديد اسلامخواهان زمام قدرت و حكومت را در دست خواهند گرفت و منتخبان ملت، مسلمانها خواهند بود.
امروز دنياى غرب و امريكا و سياستسازان تفكر غربى - صهيونيستها و محافل سرمايهدار غربى - خوب مىدانند كه حركت عظيم ملت فلسطين ناشى از گرايش آنها به اسلام است. چون محور را اسلام قرار دادهاند، شجاعت پيدا كردهاند و به معناى واقعى كلمه دل به مجاهدت دادهاند. هرجا ملتى اين روحيه را پيدا كند، هيچ قدرتى - قدرت نظامى و غير نظامى - قادر به برخورد با آنها و سركوب آنها نخواهد بود؛ اين را خوب مىفهمند. قضاياى دنياى اسلام، همه مؤيد اين واقعيت است. اين يك واقعيت مسلم است كه امروز بيدارى اسلامى، بلكه نهضت اسلامى، در دنياى اسلام يك حقيقت روشن است؛ هيچ كس نمىتواند اين را انكار كند.
حقيقت دوم اين است كه دشمن شمارهى يك اين بيدارى و گرايش اسلامى و اين آزادىخواهى، قدرت هاى استكبارىاند. علت هم معلوم است؛ چون اسلام با سلطه مخالف است؛ با وابستگى ملت ها به قدرت هاى بيگانه مخالف است؛ با عقبماندگى علمى و عملى - كه بر كشورهاى اسلامى ساليان متمادى تحميل كردند - مخالف است؛ با تقليد محض ملت ها و كوركورانه به ديگران نگاه كردن مخالف است. اينها همه درست نقطهى مقابل سياستهاى استعمارى و استكبارى است كه در طول دويست سال يا بيشتر، از طرف مستكبران و غربىها بر دنياى اسلام اعمال شده؛ امروز هم براى اين منطقه، پيش خودشان منافعى تعريف كردهاند. بيدارى اسلام، درست نقطهى مقابل خواستههاى آنهاست؛ لذا با همهى وجود با آن مخالفند و مخالفت سياسى و تبليغاتى مىكنند.))
درآخر و با توجه به اثرگذاری دیدگاه حضرت امام خامنه ای(مدظله)، ایشان باصادق خواندن وعده الهی می فرمایند : ((آينده بحمدالله آيندهى خوبى است. آنچه كه ما در افق آينده مىبينيم، اين است كه به فضل الهى دشمن در دنيا محاصره خواهد شد . سعى كردند ما را در منطقه محاصره كنند؛ اما خداى متعال از اطراف اين ها را محاصره خواهد كرد؛ «يغشيهم العذاب من فوقهم و من تحت ارجلهم»؛ حالا نمونههايش را در اينجا داريد مشاهده مىكنيد؛ اين بيدارى اسلامى از اين قبيل است؛ اين تلاشى كشور اتحاد جماهير شوروى سابق از اين قبيل است؛ اين اختلافات داخلى و نژادى و قومى در اروپا از اين قبيل است. ما آرزوى جنگ براى كسى نمىكنيم؛ اما كار خدا تماشايى است!))
ودرجای دیگر می فرمایند : ((امروز بحمدالله جوامع اسلامى به اهميت نظام اسلامى واقف شدهاند. در طول سال هاى متمادى، نويسندگان و گويندگان بزرگ و دل هاى فراوانى به اين سمت متوجه شدهاند. بيدارى اسلامى شروع شده است؛ جوامع اسلامى به اهميت اين ذخيرهاى كه در اختيار آنهاست، واقف شدهاند؛ البته به همين نسبت هم دشمني هاى دشمنان اسلام زياد شده است. مرتب مشغول تفرقهافكنى و اختلاف اندازى بين ملتهاى مسلمانند تا با تحريك قوميت ها و مليت ها و عرق ها و تعصب ها، هر گروهى را به سمتى بكشند. اين نشاندهندهى آن است كه دشمن فهميده است آگاهى اسلامى و بيدارى اسلامى در محيط مسلماننشين عالم، كار خود را مىكند. حقيقت هم همين است. يقينا همين احساس، ملت هاى اسلامى را به سمت نظام اسلامى و به سمت تشكيل امت واحدهى اسلامى خواهد كشاند؛ اين يك آيندهى حتمى است. اين دشمني ها هم اثرى ندارد. نيروى اسلام بالاتر از اين حرف هاست؛ كمااينكه در ايران اسلامى، نقطهاى كه هيچ كس تصور آن را نمىكرد، همين بود كه نيروى عظيم اسلامى توانست مردم را متحد كند؛ دل ها را به هم نزديك نمايد؛ ايمان اسلامى را پشتوانهى اين حركت قرار دهد و يك نظام اسلامى را در اينجا به وجود آورد. اين امرى است كه اتفاق افتاده است.))(39)
نتیجه گیری
انقلاب اسلامی ایران در شرايطي به وقوع پيوست كه تفكرات و ايده حاكم بر دنيا با واقعيتي غيرديني تصور شكل گيري انقلاب و جريان دين محور را پيش بيني نمي كرد ؛ بدان خاطر كه برآوردهاي ناشي از وضعيت جهاني در دوران دو قطبي و حمايت غرب از نظام حاكم بر ايران ، بيانگر آن بود كه تحولات جهاني با محوريت نظام سرمايه داري و جريان كمونيستي جايي براي نشر تفكرات اسلامي نگذاشته بود . لذا پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران با تكيه بر ايده مردم سالاري ديني و محوريت دين گرايي در جامعه به تدريج اين ايده به دليل افكار آرماني و ضداستكباري و طرح ارزش هاي جديد در عرصه بين الملل ، در تقابل با غرب و شرق قرار گرفته و منافع غالب كشورها را نيز به خطر انداخت .
انقلاب اسلامي ايران يكي از عوامل مهم و تأثيرگذار در پيشبرد روند بيداري و آگاهي مسلمانان و افزايش فعاليتهاي مؤثر اسلامي در جوامع مسلمانان بوده است.
انقلاب اسلامي موجب تغيير و دگرگوني معادلات سياسي و موازنه قوا در مقياس جهاني به سود ملت هاي اسلامي شده و اکنون با گذشت سه دهه از عمر پر برکت آن، راهبرد تفکر اسلامي به مثابه الگويي نجات بخش براي تمام ملت هاي اسلامي و بشريت محسوب مي شود.
بدون ترديد موارد مشترك فراواني بين انقلاب اسلامي ايران و آرمان هاي جهان اسلام وجود دارد که اهم آنها عبارتند از: ايده واحد، آرمان مشترك، دشمن يكسان، وحدتگرايي، مردم مداري و...
علي رغم فشارهاي شديد قدرت هاي بين الملل و ساير دولت ها در مقابله با اين انقلاب ،انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) وبعداز ایشان امام خامنه ای(مدظله)،توانست با تكيه بر تفكر اسلام گرايانه،نقش اسلام و مسلمانان را در عرصه هاي مختلف برجسته ساخته و عنصر هويت اسلامي را به عنوان واقعيتي پذيرفته شده در برابر هويت جهان شمول غرب قرار دهد.
در واقع پيروزي انقلاب اسلامي ايران ، روزنه هاي اميد ، بيداري و بصيرت را در دنياي اسلام بوجود آورد به گونه اي كه پيروزي انقلاب اسلامي كه همزمان با مذاكرات «كمپ ديويد» در مصر رخ داد ؛ با محكوميت پيمان كمپ ديويد از سوي ايران ، گروه هاي اسلامي جوان از جمله اخوان المسلمين ميانه رو ، جماعه الاسلاميه و برخي گروه هاي ديگر ، دولت مصر را به پيروي از الگوي ايران و مبادرت به جنگ مقدس با اسرائيل فراخوانده و از موضع ايران در عقب نشيني اسرائيل از تمامي خاك فلسطين اشغالي استقبال كردند ؛ البته در مقابل ، برخي گروه هاي ديگر سعي نمودند تا با پررنگ جلوه دادن جنبه هاي ايرانيت و شيعي بودن انقلاب اسلامي در مقابل جنبه اسلامي و احياي فكر ديني در دنياي معاصر ، از تاثير اين انقلاب در مصر بكاهند .
همچنين دولت مصر نيز كه در اين مطقع زماني به دليل بهبود روابط خود با رژيم صهيونيستي در ميان كشورهاي اسلامي و عربي در انزوا قرار داشت ، ضمن محكوم نمودن ايران به مداخله در امور داخلي مصر ، سعي داشت تا با بزرگ جلوه دادن خطر انقلاب اسلامي ايران براي كشورهاي منطقه ،با اين كشورها عليه ايران ائتلاف نموده و ضمن بهبود روابط خود با كشورهاي اسلامي،امواج انقلاب اسلامي ايران را هرچه بيشتر مهار نمايد.
به طور كلي تاثير انقلاب اسلامي ايران در شكل گيري نهضت بازگشت به خويشتن اسلامي و احياي فكر ديني در مصروبیشترازهرچیز درجوانان را نمي توان انكار نمود و در اين خصوص بايد اظهار نمود كه الهام پذيري اين گروه ها از انقلاب اسلامي منجر به تقويت جريان اسلام گرا و شكل گيري نهضت اسلامي در دنياي اسلام بويژه لبنان ، فلسطین ، بحرین ، عراق ، افغانستان ، تونس ، مصر ، ليبي و شكل گيري جريانات اسلام خواهانه در برابر حكومت هاي دست نشانده غربي در منطقه گرديده است كه اين مسئله نشئت گرفته از بيداري و بصيرت ملت ايران در طول سه دهه عمر با بركت انقلاب اسلامي است.
از اين رو نفوذ معنوي انقلاب اسلامي در «جهان اسلام» باعث شده كه آنها با الگوبرداري از تجربه ايران و ايجاد جسارت در بيان خواسته هاي خود،نهضت جديدي را با سه مشخصه مردمی بودن،ضد آمریکایی و ضد صیهونیستی بودن و اسلامی بودن را تشكيل دهند كه همه اين جنبش ها با هدف سرنگوني سكولاريسم و رژيم هاي وابسته ضداسلامي حاکم نويد روي كار آمدن حكومت به سبك حكومت اسلامي ايران به شیوه بومی را به جهانيان نشان مي دهد.واین موضوع محقق نمی شود مگرباتفکر انقلابی و آرمانی که خوشبختانه در جوانان این کشورها به وضوح قابل درک می باشد .