معرفی کتاب تخصصی: انحصار نوین رسانهای
معرفی کتاب تخصصی: انحصار نوین رسانهای

بن اچ. باگدیکیان
در قسمتی از پیشگفتار این کتاب آمده است: "... هر فردی در زمانه ما در دو جهان زندگی میکند؛ یکی دنیای طبیعی که از گوشت و خون و محیط است و انسانها از زمان پیدایش در آن زندگی میکنند. دنیایی که مردان و زنان و کودکانش در خانواده، مدرسه و جامعه رشد میکنند و بالغ میشوند و با سایر انسانها در موقعیتهای مختلف و پیچیده روبهرو میشوند. دنیایی که در آن الگوهای اجتماعی، قانون، سیستم آموزشی و اصول اخلاقی خلق میکنند و بهطور غریزی از بینهایت برخوردهای غیرقابل اندازهگیری انسانها تاثیر میگیرند. دنیایی که در هر کجایش که باشند، از منهتن نیویورک گرفته تا مناطق دوردست سیبری، نشانهها، صداها و رایحهها را درک میکنند و میشناسند. دنیایی که شکلگیری غرایزش در محیطهای انسانی چنان با زندگی انسانها عجین شده که حتی نوزادهایش هم نسبت به محیط پیرامون و ابراز احساسات دیگران واکنش نشان میدهند .
دنیای دیگر که اکثر انسانها امروزه در آن به سر میبرند، دنیای رسانههای گروهی است. به لحاظ تاریخ بشری، این دنیایی جدید است و ناگهانی پدید آمده است. شاید اصل و خاستگاهش به سیستم علائم و نشانهها در زمان ماقبل تاریخ باز گردد، شاید هم به صدوپنجاه سال پیش، به زمان گوتنبرگ و اختراعش. اما دگردیسیها و تغییرات شگرف آن زمان هم سرانجام باعث تضعیف ساختارها و سلسلهمراتب اجتماعی در نظامهای سلطنتی و مذهبی و سنتی زمانه خود شدند .
رسانههای گروهی جهان امروز بر ناهمسانیهای جهانی همچون زبان، فرهنگ و طبقه اجتماعی فائق آمده و حتی برای نفوذ به بیسوادان هم چاره اندیشیدهاند. در قیاس با تجربههای انسان، این تغییر بسیار سریع و ناگهانی رخ داده است و دنیایی را توسط انسان در زمانه ما باظرافت ابداع کرده است؛ دنیایی که در زمان خلقتش کاری شگرفت، ساده و نوآورانه بود. اما این نوآوری به دست بنگاههای اقتصادی و دولت افتاد و هر کدام با اهداف مختلف و متنوع آن را به کار گرفتند. بعضی برای منافع ناب علمی، آموزشی و ارضای نیازهای شخصی، و برخی دیگر هم برای کسب سود، به وضعیت دلخواه درآوردن جامعه، خودسانسوری و کنترل وقایع. دنیای رسانههای گروهی، در مقایسه با تاریخ طولانی برخوردهای رو در روی انسانها، عمر بسیار کوتاهی داشته و فرصت کافی ایجاد نکرده است که درکی همگانی از خیرخواهی و بدخواهی در آن شکل گیرد و مشخص شود کدام مورد از آن مخصوص افراد تافته جدابافته اجتماع و صاحبان امتیاز طراحی شده و کدام بخش مخصوص رعایا و مردم عادی است .
امروزه دنیای در حال تکامل دیجیتالی با سرعتی سرسامآور به دنیای رسانههای سنتی افزوده میشود. رسانههای گروهی مدرن در جوامع صنعتی روابط اجتماعی، سیاست، اقتصاد و ساختار سیاسی را دچار دگردیسی کردهاند. بیشتر ساکنان کشورهای صنعتی به نحوی غیرعادی بخش اعظمی از زندگی روزانهشان را صرف این دنیای جدید میکنند. در [این کتاب] به این بحث میپردازم که افراد اجتماع چگونه میان زندگی در "دنیای گوشت و خون" و زندگی در "دنیای رسانههای جدید" توازنی انسانی برقرار میکنند. با این حال، تنها معدودی بنگاه اقتصادی قدرتمند و انحصارطلب تمام مردم ایالات متحده را با اخبار، تصاویر، اصوات و مکتوباتشان بمباران میکنند. این دنیایی است که تمام نوزادان ما اکنون در آن متولد میشوند؛ دنیای رسانههای گروهی .
این کتاب تلاشی است برای توصیف ماهیت، تاثیر و بازیگران این دنیای جدید و نحوه تکامل و پیشرفت حیرتانگیز و آثارشان در زمانه ما ."
نویسنده : بن اچ. باگدیکیان
مترجم : علیرضا عبادتی
ناشر : انتشارات روایت فتح
تاریخ انتشار : ۱۳۸۵
قیمت : ۱۷۰۰۰ ریال
فهرست عناوین
1ـ رسانه عادی برای مردمی غیرعادی
2ـ پنج بزرگ
3ـ تمام اخباری که برای چاپ مناسب نیستند
4ـ همه اخباری که مناسب چاپ هستند
5ـ کاغذ در عصر دیجیتال
6ـ عصیان و درمان