بررسی راهکارهای تثبیت حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه



مهرداد نوری

مالکیت ایران بر جرایر سه گانه پارسیان (پارس بزرگ-پارس کوچک -بام سبز)امری است که قدمتی به اندازه تاریخ چند هزارساله پیدایش کشور عزیزمان ایران دارد و مستندات تاریخی و حقوقی خود گویای این واقعیت بدیهی است که به نوبه خود نافی ادعای کشوری همچون امارات است که پیشینه تشکیل  آن حتی به چند دهه هم نمی رسد. در همین راستا با توجه به تحقیقات بسیاری که توسط صاحب نظران واساتیدمحترم دانشگاهها انجام شده است و ارائه مستندات تاریخی وحقوقی متقن توسط آنان  مالکیت ایران بر این جزایر بدیهی است و بازگویی آن ادله موجب طویل کلام و سعی دوباره است .

--------------------------------------

چکیده:
مالکیت بلامنازع ایران بر جرایر سه گانه پارسیان (پارس بزرگ-پارس کوچک -بام سبز)امری است که قدمتی به اندازه تاریخ چند هزارساله پیدایش کشور عزیزمان ایران دارد و مستندات تاریخی و حقوقی خود گویای این واقعیت بدیهی است که به نوبه خود نافی ادعای کشوری همچون امارات است که پیشینه تشکیل  آن حتی به چند دهه هم نمی رسد. در همین راستا با توجه به تحقیقات بسیاری که توسط صاحب نظران واساتیدمحترم دانشگاهها انجام شده است و ارائه مستندات تاریخی وحقوقی متقن توسط آنان  مالکیت ایران بر این جزایر بدیهی است و بازگویی آن ادله موجب طویل کلام و سعی دوباره است .
با وجود این همه تحقیقات گسترده حقوقی و تاریخی جهت اثبات مالکیت ایران بر جزایر سه گانه پارسیان متاسفانه در بیان راهکارهای عملی برای تثبیت این حاکمیت محرز کمتر اقدامی موثر انجام پذیرفته است که همین امر موجب گردید که در این مقال به بیان راهکارهای عملی جهت تثبیت حاکمیت ایران بر این جزایر پارسی پرداخته شودو با ارائه راهکارهای عملی قدم های موثر و محکمی در این خصوص برداشته شود و توهم دشمنان این مرزو بوم به یاس و نومیدی بدل گردد.

کلمات کلیدی:
جزایر سه گانه .پارس بزرگ(تنب بزرگ).پارس کوچک(تنب کوچک). بام سبز(ابوموسی).تثبیت حاکمیت.راهکارهای عملی. ایران. امارات.
سئوال اصلی تحقیق:
چه راهکارهایی در تثبیت حاکمیت ایران بر جزایر پارسیان و بام سبز( تنب ها و ابوموسی)   موثر می باشند؟
فرضیه تحقیق:

ایجاد شهرکهای مسکونی وتغییر بافت جمعیتی وتوسعه زیربنا های عمرانی و  توسعه شهری وهمچنین تعامل سیاسی و دیپلماسی کارآمد از جمله راهکارهای تثبیت حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه می باشد.
پیشینه تحقیق:
مقالات متعددی در این خصوص به چاپ رسیده است و لی با توجه به حساسیت موضوع تحقیق و تفحص بیشتری را در این خصوص می طلبد.از جمله کتاب هایی که در این زمینه به چاپ رسیده است کتاب مالکیت ایران بر جزایر سه گانه نوشته دکتر نقی طبرسا می باشد که در این کتاب بیشتر به بررسی پیشینه تاریخی مالکیت ایران بر این جزایر می پردازد و از منظر حقوقی بررسی کاملی به عمل نیامده است.همچنین آقای دکتر پیروز مجتهدزاده در این خصوص تحقیقات زیادی به عمل آورده است اما متاسفانه در بیشتر این کتب و مقالات اشاره اندکی به راهکارهای تثبیت حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه شده است وتحقیقات بیشتری در این زمینه می طلبد.
اهداف تحقیق:
1-    شناخت و تبیین راهکارهای تثبیت حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه
 2-اثبات حاکمیت ایران بر جزایر تنب بزرگ و کوچک از منظر تاریخی و حقوقی
3- ارزیابی دلائل و مستندات ادعایی ایران و امارات
4-بررسی و مکان یابی  ایجاد شهر های  توریستی و مناطق  آزاد تجاری در جزایر سه گانه پارسیان
     5-  بررسی راهکار توسعه شهری و سرمایه گذاری کلان و بلند مدت در طرحهای عمرانی زیر بنایی در
     جزایر سه گانه پارسیان
 اهداف کاربردی:
این تحقیق می تواند برای علاقمندان به امور پژوهشی تاثیر گذار در سیاست خارجی بویژه کمیسیون سیاست خارجی -وزارت امورخارجه -شورای عالی امنیت ملی و مراکز علمی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
روش تحقیق:
 روش تحقیق حاضر با توجه به موضوع تحقیق مبتنی بر روش  توصیفی- تحلیلی می باشد
جنبه نوآوری تحقیق:
آثار و نوشته های مختلفی بویژه در ارتباط با ابعاد تاریخی و سیاسی قضیه و ادعاهای حاکمیتی وجود دارد، اما توجه به راهکارهای عملی جهت تثبیت حاکمیت ایران بر جزائر وبررسی بی طرفانه ادعاها و ابعاد حقوقی و ارزیابی دلایل آن، از نو آوری های این تحقیق می باشد.
- روش گردآوري اطلاعات :
روش گرد آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای اینترنت مجلات و نشریات علمی اسناد ومدارک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وزارتخانه امور خارجه و ....
ابزار گردآوري اطلاعات:
روش فیش برداری با استفاد ه از بانکهای اطلاعاتی شبکه های کامپیوتری
تعاریف نظری تحقیق:
-حاکمیت:
حاکمیت(  Sovereignty‏) :  یکی از مفاهیم محوری در نظریه و عمل روابط بین الملل است. حاکمیت» "حق انحصاری دولت برای نظارت بر یک قلمرو ارضی معین است."( گیدنز، ۱۳۸۴، ص ۸۱۱ . ) یا براساس تعريف علمي حقوقدانان و انديشمندان : "«حاكميت» همان قدرت برتر و عاليه اي است كه در هر جامعه، بلامنازع و مافوق همه قدرت هاست و داراي دو بعد اساسي است : نخست، بعد ملي آن كه موجب اطاعت مردم از اين قوه  برتر مي شود و ديگر بعد بين المللي آن است كه بر اساس آن كشورهاي ديگر حاكميت يك كشور را به رسميت مي شناسند."
حاكميت در مفهوم نوين خود نخستين بار در اواخر قرن شانزدهم و با اشاره به پديده جديددولت سرزمينى تدوين شد. اين مفهوم در قالبى حقوقى به واقعيت‌هاى سياسى اين‌دوره يعنى ظهور قدرتى مركزى كه اقتدار خود را در زمينه قانون‌گذارى و اجراى قانون‌درداخل سرزمينى مشخص اعمال مى‌كرد، اشاره دارد( هانس جى. مورگنتا، ص‌495.)
-بام سبز(ابوموسی):
این جزیره تقریبا در میان آبهای خلیج‌فارس، بین بندر لنگه و شارجه قرار دارد.. محل دقیق واقع‌شدن جزیره ابوموسی بین 01/55 و 04/55 درجه طول خاوری نسبت به نصف‌النهار گرینویچ و 51/25 و 54/25 درجه عرض شمالی می‌باشد. این جزیره پستی و بلندی چندانی ندارد اما ناهمواریهای آن، هرچه به سمت شمال جزیره می‌رویم، بیشتر می‌شود، معروف‌ترین چیزی كه ابوموسی را به آن می‌شناسند، اكسید آهن است.[ii] هرچند جزیره ابوموسی به واقع وسعت چندانی ندارد، اما درخصوص وسعت آن اختلاف‌نظر زیادی مشاهده می‌شود. این اختلاف‌نظرها تا آنجا است كه وسعت ابوموسی را از هفت[iii] تا نود كیلومتر مربع نیز ذكر كرده‌اند. اطلاعات ارائه‌شده از سوی مركز آمار ایران، وسعت این جزیره را 66 كیلومتر مربع برآورد كرده است.[iv] بااین‌وجود جزیره ابوموسی از دو جزیره تنب بزرگ و تنب كوچك بزرگتر بوده و می‌توان آن را با اتومبیل طی مدت نود دقیقه گردش كرد. ذكر این نكته نیز ضروری به نظر می‌رسد كه جزیره ابوموسی از منابع نفتی نیز برخوردار است.
-جزیره پارس بزرگ(تنب بزرگ)
جزیره تنب بزرگ از جزایر خلیج فارس و از توابع استان هرمزگان و شهرستان ابوموسی است.این جزیره با مساحتی حدود ۱۱ کیلومتر مربع در جنوب غربی قشم قرار دارد و از نظر مختصات جغرافیایی بین ۱۵ ۲۶ و ۱۹ ۲۶ عرض شمالی و ۱۶ ۵۵ و ۱۹ ۵۵ طول شرقی واقع شده است.ازطرف شمال به جزیره قشم، از غرب به جزیره تب کوچک، از جنوب به جزیره ابوموسی و از شرق به کشور عمان محدود است.فاصله جزیره تنب بزرگ تا جزیره قشم حدود ۳۲ کیلومتر و تا جزیره تنب کوچک ۱۴ کیلومتر و تا بندرعباس ۱۸۰ کیلومتر است.شکل این جزیره دایره ای و قطر آن حدود ۵ کیلومتر است.جزیره تتب بزرگ شن زار و خشک بوده که بخش جنوبی آن هموار و در بخش شمال غربی تپه ای است.مرتفع ترین نقطه این جزیره ۵۳ متر ارتفاع دارد.مناسب ترین محل برای لنگرگاه در بخش جنوبی و در کناره شرقی آن است.ساحل شرقی جزیره بیشتر دارای صخره های کوتاه است.
-جزیره پارس کوچک(تنب کوچک)

تنب کوچک . این جزیره در َ14 ْ26 تا َ15 ْ26 عرض شمالی و َ8 ْ55 تا َ9 ْ55 طول شرقی و در حدود دوازده کیلومتری مغرب تنب بزرگ ، واقع است (مجتهدزاده ، 1373 ش ، ص 89). فاصلة آن با جزیرة حمرا در کرانه های عربی (رأس الخیمه ) حدود هشتاد کیلومتر و با کرانه های ایرانی (بندر لنگه ) 45 کیلومتر است..تنب کوچک تقریباً مثلثی شکل است . پهنای آن در گسترده ترین بخش (در جنوب ) حدود یک کیلومتر است . صخره ای به ارتفاع 32 متر در شمال غربی جزیره وجود دارد که بلندترین نقطة جزیره است (همانجا). این جزیره مسکون نیست و آب آشامیدنی ندارد. برخی گیاهان مقاوم در برابر خشکی و شوری در آن می رویند. مارها و پرندگان در آن آشیانه دارند (گلوردی ، ص 225ـ 235)؛ ازینرو، آن را «تنب مار» نیز خوانده اند.
-جزایر استراتژیک خلیج فارس از هرمز تا آبادان همچون خط دفاعی سرزمین ایران می باشند که باتوجه به ژئواستراتژیک آنها در طول تاریخ همیشه مورد بیشترین ستم ها و تجاوزهای بیگانگان قرار گرفته اند. از آنجایی که جزایر خلیج فارس بخش لاینفک سرزمین ایران می باشد و مردمان زحمتکش و سخت کوش آن بی شک بخشی از بدنه ملت ایران هستند شایسته آن نیست که امروز در قرن بیست و یکم مردمان این مناطق دغدغه کمترین امکانات زندگی را داشته باشند. آب شرب یکی از ابتدایی ترین خواسته های بشری برای ادامه حیات است. متاسفانه بسیاری از جزایر  همچون جزایرپارس بزرگ( تنب بزرگ)،پارس کوچک وبام سبز (ابوموسی)،امروزه از امکانات بسیاری ابتدایی و ضعیفی برخوردار هستند. بالطبع به جای آبادانی و استفاده از موقعیت طبیعی این مناطق جهت رونق گردشگری و اکوتوریسم- مردم مجبور به مهاجرت و ترک زادگاه خود میگردند و طی سالهای نه چندان دور جزیره از رونق افتاده و به ویرانه ای برای پرندگان دریایی تبدیل میگردد. متاسفانه تجاوزات استعمارگران پرتغالی و انگلیسی طی قرون گذشته موجب آن گردیده است که در ادوار مختلف تاریخی مسئولین کشوری دیدگاهی نظامی و حساس به جزایر داشته باشند و از سازندگی و آبادانی در آن سامان غافل شوند.
برای نمونه جزیره هنگام به دلیل قرار گرفتن در جنوبی ترین قسمت از سواحل شمالی خلیج فارس و موقعیت راهبردی و حساس آن که میتواند پایگاهی برای تسلط بر خلیج فارس باشد همیشه مورد توجه بیگانگان بوده است. سالیان درازی بریتانیا در این جزایر اقامت داشت و ویرانه ساختمان های آن هنوز باقیست. واقعه تاسف بار شهریور 1320 یکی دیگر از برگهای سیاه استعمار انگلستان بر ضد ایران است. در این روز ناوهای نیروی دریایی ایران در بندر خرمشهر در یک یورش غافلگیرانه نابود شدند و سربازان و دریاداران ایران به شهادت رسیدند. دریادار بایندر یکی از این فرماندهان نیروی دریایی ایران است که تا آخرین نفس در مقابل بریتانیای متجاوز ایستادگی کرد و به شهادت رسید. مردم بیگناه جنوب و جزایر ایران در خاک و خون غلتیدند و راه برای نیروهای بریتانیا هموار شد. امروز مسئولین و دلسوزان ایران نیز باید با هشیاری کامل با تاکید بر حفظ منافع ملی و امنیت کشور و استقرار سامانه های مدرن دفاعی در قسمت جنوبی جزایر- امر سازندگی و آبادانی و خدمت رسانی به جزایر و مردمان این مناطق را در اولویت برنامه ها قرار دهند تا دورافتادگی آنها از مرکز سیاسی کشور توجیهی برای تبعیض و عقب ماندگی آنها نگردد.از این روی پیشنهاد و طراحهایی جهت آبادانی و عمران جزایر خلیج فارس و خروج از وضعیت نامناسب رفاهی تهیه شده است که فهرست وار اشاره ای به آن میشود:
1- حیاتی ترین نیاز مردمان جزایر آب شرب و برق است. در نبود آب شرب سالم هیچ طرح عمرانی و رفاهی نمی تواند موفق شود. امروزه جزیره آبادان در خوزستان پس از طی کردن  چند سال ویرانی و جنگ و نابودی در دوران جنگ تحمیلی متاسفانه هنوز از داشتن آب مناسب شرب و سازندگی و زندگی رفاهی مناسب محروم هستند.
2- کمک به صیادان جزیره و دادن امکانات رفاهی به آنان برای رونق زندگی خود که تنها منبع درآمدشان از صید ماهی و میگو می باشد. به همین منظور شرکت سهامی شیلات بایستی حاصل تلاش روزانه آنها را خریداری و مبلغ آن را روزانه یا ماهانه پرداخت نماید. ایجاد مراکز بهداشتی بسته بندی جهت استاندارد سازی صیدهای دریایی میتواند نه تنها به فروش آن کمک کند بلکه پلی جهت صادرات به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس
3- ساخت سردخانه برای محافظت از محصولات دریایی صیادان جزیره میتواند به نحو ارزنده ای موثر واقع شود. زیرا با ذخیره سازی آبزیان در سردخانه صیادان میتوانند زمینه را برای بسته بندی و صادرات به دیگر مناطق هموار شود.

4- اشتغال زایی از موئلفه های مهم برای ایجاد رفاه اجتماعی در جزایر می باشد. ساخت کارخانه های بومی بسته بندی و سردخانه یکی از پیشنهادات برای ایجاد شغل در جزایر می باشد. از دیگر اقدامات جهت به کارگیری نیروهای بومی منطقه ساخت کارخانه لنج سازی و تعمیر قایقهای صیادی است.
5- برآورد موقعیت جزایر و ساخت اسکله های متناسب با موقعیت آنها. ساخت اسکله های چوبی استوار و مناسب برای توقف و صیادان و لنج هایشان و همچنین بنادر تجاری و سوخت رسانی برای شناورهای غول پیکر.
6- ساخت مناطق ویژه گردشگری در جزایر. توریست های بسیاری تمایل به آن دارند که برای اوقات فراغت از سفر دریایی استفاده نموده و به جزیره ای در دریا بروند که هزینه های زیادی را نیز برایشان در برنداشته باشد. از آنجایی که سفرهای توریستی به جزایری همچون کیش و قشم با هزینه های تقریبا زیادی انجام میگیرد- میتوان با برنامه ریزی مناسب و ایجاد پارکهای دریایی- پلاژها- هتل و متل ها- فضای گردشگری با ورودی مناسب- جریان زندگی و رونق و آبادانی و گردش سرمایه را در جزایر به حرکت انداخت.
7- گردشگري دريايي يکي از مهمترين زيرشاخه هاي صنعت گردشگري است که در ايران به آن توجه کمتري شده است. در حال حاضر بخش خصوصي خواهان سرمايهگذاري در جزاير خليج فارس براي رونق گردشگري در اين مناطق است. با اين وجود به رغم اينکه کشور ما از سواحل زيبايي در بخش هاي شمالي و جنوبي برخوردار است اما نبود امکانات و تاسيسات مورد نياز گردشگري، وسيله حمل و نقل دريايي و مجتمع هاي تفريحي دريايي در سواحل اين درياها باعث شده است تا درخواست صدها گردشگر داخلي وخارجي براي استفاده از تورهاي دريايي بي پاسخ بماند. ایجاد تورهای گردشگری دریایی جت اسکی و غواصی و ... در جزایر میتواند باعث شکوفایی و رونق و آبادانی این مناطق گردد.
تشکیل استان خلیج فارس به مرکزیت بام سبز(ابوموسی) و تبدیل جزایر به منطقه آزادتجاری
در ساخت بناهای جدید این جزایر نیز علاوه بر رعایت اصول فنی و استانداردهای روز دنیا ، می توان دستورالعمل معماری ایرانی را به عنوان یک سیاست مهم پیگیری کرد تا آنچه از خانه و بازار و اداره و اماکن تفریحی و ... در آن ساخته می شود به سبک و ظاهر بناهای اصیل ایرانی باشد تا حتی از منظر بصری هم ایرانیت این جزایر تقویت شود.
در حالی که کشور امارات متحده عربی به پشتوانه برخی کشورهای غربی و عربی همچنان بر طبل ادعاهای ارضی نسبت به جزایر سه گانه می کوبد ، به نظر می رسد وقت آن رسیده باشد که جمهوری اسلامی ایران اقدامات عملی بیشتری را برای تثبیت قوی تر حاکمیت ایران بر بوموسی ، تنب کوچک و تنب بزرگ در دستور کار قرار دهد.بی گمان یکی از مهم ترین و راهبردی ترین سیاست های ممکن در این خصوص ، تلاش برای عمران و آبادانی این جزایر است چه آن که ادعای مالکیت بر بخش های مسکونی و آباد یک کشور ، بسیار سخت تر از ادعا بر چند جزیره نیمه مسکون و نه چندان آباد است.
پیشنهاد مشخصی که در این باره می توان مطرح کرد این است که مجموعه جزایر ایرانی خلیج فارس ، در قالب یک استان مجمع الجزیره ای به نام "استان خلیج فارس" در آیند و مرکز این استان تازه تأسیس نیز "بام سبز" باشد.فایده این طرح ، ابتدا بر نام آن مترتب است چه آن که یک استان در خلیج فارس به همین نام شکل می گیرد و به نوعی تثبت این نام تاریخی است.
علاوه بر آن ، با استان شدن جزایر ، می توان شاهد رشد و شکوفایی آنها به عنوان یک واحد مستقل تقسیمات درون سرزمینی شد چه آن که تجربه ثابت کرده است که هر جا استان شده ، روند توسعه و عمران اش نیز بهبود یافته است(به همین دلیل است که هم اکنون بخش های زیادی از کشور خواستار استان شدن هستند)
البته می توان در سال های اولیه استان شدن جزایر خلیج فارس ، امور اداری آنها را به شکل کنونی و در ارتباط با مراکز فعلی شان مانند بندر عباس حفظ کرد تا این استان قوام گیرد و از جمله بام سبز(بوموسی) بتواند به حداقل استانداردهای لازم برای تصدی عملی مرکزیت استان برسد ولی از همان بدو امر ، از نظر تقسیمات کشوری مرکز استان تعریف شود و برنامه هایی که برای استان های دیگر تدوین می شود مانند تخصیص بودجه مستقل ، سفرهای استانی و ... برای بام سبز(ابوموسی) و این استان هم لحاظ شود.
برای رشد و توسعه سریع جزایر به ویژه بوموسی و تنب بزرگ نیز پیشنهاد می شود آنها را همانند قشم و کیش ، "منطقه آزاد تجاری - توریستی" کرد و بدین وسیله با ارائه مشوق هایی مانند وام های کم بهره ، معافیت های مالیاتی ، راه اندازی خطوط هوایی منظم و ... سیل سرمایه های داخلی و حتی خارجی را بدان سمت رهنمون کرد.
این جزایر ، به مراتب کوچک تر از قشم و کیش هستند و لذا می توان آنها را در مدت زمان بسیار کوتاهی به شکلی مدرن و آبرومند آباد کرد و برای هزاران ایرانی از سراسر کشور و به ویژه اهالی جنوب ایران اشتغال زایی کرد.با توسعه این جزایر ، جمعیت ساکن آن نیز افزایش می یابد ، کما این که به عنوان مثال جمعیت کیش در سال های بعد از تبدیل اش به منطقه آزاد چندین برابر شده است.
در ساخت بناهای جدید این جزایر نیز علاوه بر رعایت اصول فنی و استانداردهای روز دنیا ، می توان دستورالعمل معماری ایرانی را به عنوان یک سیاست مهم پیگیری کرد تا آنچه از خانه و بازار و اداره و اماکن تفریحی و ... در آن ساخته می شود به سبک و ظاهر بناهای اصیل ایرانی باشد تا حتی از منظر بصری هم ایرانیت این جزایر تقویت شود.
ایجاد اماکنی مانند موزه ایران شناسی ، موزه خلیج فارس ، پارک ماکت بناهای تاریخی  ایرانی ، سالن ها و زمین های ورزشی برای برگزاری مسابقات ملی ، منطقه ای و بین المللی به میزبانی جزایر ، مرکز همایش ها برای این که بتوان برخی همایش های داخلی و خارجی را در آنجا برگزار نمود و ... همه و همه می توانند در تثبت حاکمیت ایران بر این جزایر بسیار مؤثر باشند.همچنین با ایجاد امکانات توریستی در این جزایر ، می توان در برنامه توریست های خارجی به ایران می آیند ، سفر به جزایر را نیز گنجاند.در کنار همه این ها ، انتقال بخشی از زرادخانه دفاعی ایران به این جزایر نیز جهت دفاع از تمامیت ارضی کشور ، می تواند اقدامی راهبردی تلقی شود.به راحتی می توان پیش بینی کرد که با تشکیل استان خلیج فارس و انجام اقدامات ذکر شده ، در یک بازه زمانی 5 ساله ، جزایر خلیج فارس و به ویژه جزایری که اماراتی ها بدان ها چشم طمع دوخته اند ، رونقی بی نظیر خواهند یافت و علاوه بر آن که خدمتی بزرگ به اهالی سختکوش خلیج فارس صورت می گیرد ، حاکمیت ایران بر این بخش از سرزمین پهناورمان بیش از پیش تثبیت می شود.
تبدیل جزایر به مراکز اقتصادی
حسین علایی گفت دراین خصوص پیشنهاد می کند  که این 3 جزیره به مراکز اقتصادی، تجاری و تفریحی در خلیج فارس تبدیل شده و 3 شهر فردوسی، حافظ و سعدی در آنها احداث شود.علایی با اشاره به اظهارات توهین آمیز وزیر امور خارجه امارات در رابطه با جزایر سه گانه کشورمان پیشنهاد داد دولت این جزایر را به مناطق اقتصادی، تفریحی و تجاری تبدیل کرده و سه شهر فردوسی، حافظ و سعدی را در آنها احداث کند.  
حسین علایی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان این مطلب تاکید کرد : براساس اسناد تاریخی مورد تایید مجامع بین المللی جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی متعلق به ایران بوده و هیچ شک و شبهه ای در آن وجود ندارد.این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه مقام های اماراتی هر از چندگاهی این مساله را مطرح می کنند، گفت: رژیم بعث صدام حسین نیز در ابتدای جنگ تحمیلی این جزایر را به عنوان یکی از بهانه های جنگ اعلام کرده بود، بنابراین طرح این مساله حقانیتی را برای رژیم امارات به وجود نمی آورد و صورت مساله را عوض نخواهد کرد.فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد : به دلیل اینکه امارات کشور کوچکی است و نیازمند به همکاری ایران در امنیت منطقه ای می باشد، طرح مساله جزایر 3 گانه ریشه سیاسی دارد
وی در این رابطه افزود : آمریکایی ها برای حضور نظامی خود در خلیج فارس نیاز دارند که جزایر ایرانی کمتری به ویژه در بخش میانی و در کنار مسیر انتقال انرژی در کنترل و مدیریت جمهوری اسلامی قرار داشته باشد.
حسین علایی اظهار داشت: جزایر سه گانه نقش امنیتی فراوانی برای امنیت ایران و خلیج فارس ایفا می کنند. بنابراین آمریکایی ها برای توسعه چالش امنیتی میان ایران و کشورهای منطقه و همچنین برای اعمال فشار به کشورمان در تلاش هستند که مساله جزایر را از زبان دولت امارات مطرح کنند.این تحلیلگر مسائل بین المللی خاطرنشان کرد : سخن وزیر خارجه امارات، سخن صهیونیست هاست که علاقمند هستند آمریکا در منطقه خلیج فارس موفق شود.این فرمانده دوران دفاع مقدس تاکید کرد: اظهارات مسوول اماراتی که در قالب حمایت از منافع اعراب مطرح شده، تنها در جهت منافع رژیم صهیونیستی است و اهمیت دیگری ندارد.
وی خواستار آن شد تا مسوولان کشورمان یک بار برای همیشه به گونه ای تصمیم گیری کنند که این فکر و اندیشه واهی از ذهن و فکر دولت هایی مثل امارات پاک شود.حسین علایی گفت: پیشنهاد بنده این است که این 3 جزیره به مراکز اقتصادی، تجاری و تفریحی در خلیج فارس تبدیل شده و 3 شهر فردوسی، حافظ و سعدی در آنها احداث شود.فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه سخن دولت امارات به سخن صهیونیست ها تبدیل شده، تصریح کرد: دولت می تواند با تصویب قوانین و تسهیل سرمایه گذاری ایرانیان شرایط را به گونه ای فراهم کند که مردم کشورمان به جای اینکه میلیارد دلار پول را در دبی و سایر شهرهای امارات سرمایه گذاری کرده و باعث رونق اقتصادی آنها شوند، در جزایر ایرانی سرمایه گذاری کرده و موجب رونق آنها شوند.
این تحلیلگر مسائل بین المللی با بیان اینکه روزانه ده ها هزار ایرانی می توانند در این جزایر تردد کنند، خاطرنشان کرد: این مساله باعث خواهد شد که صورت مسئله ادعای اماراتی ها توسط دولت ایران برای همیشه پاک شود

ادعاهای واهی اعراب و لزوم ارائه راهکارهایی برای جزایر سه گانه

به نظر می رسد در برابر اتحاد متعصبانه کشورهای عربی نسبت به جزایر سه گانه ایرانی ، لازم است "اقدامات عملی" از سوی ایران صورت گیرد.کشورهای عربی که در قبال سفر رئیس جمهور ایران به بخشی از خاک ایران ، این گونه واکنش نشان دادند ، باید بدانند که های و هویشان نه تنها به عقب نشینی ایران نمی انجامد بلکه بر عزم دولت و ملت ایران بر پاسداشت جزایر می افزاید.در همین راستا ، یکی از بهترین کارهای ممکن در شرایط حاضر ، می تواند سفر گروهی تعدادی از نمایندگان مجلس و مشخصاً رؤسای کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس به جزایر سه گانه باشد.کسانی که بعد از سفر رئیس جمهور به بوموسی ، واکنش های عصبی و جاهلانه نشان دادند ، با این سفر متوجه می شوند که جار و جنجالی که به پا کرده اند ، نتیجه عکس می دهد.
البته سفر انجام شده رئیس جمهور و سفر پیشنهادی مجلسیان به جزایر ، تمام راهی که باید طی شود نیست ؛ بلکه این سفرها باید مقدمه ای جدی و قوی برای سازندگی این جزایر باشد چه آن که متأسفانه جزایر سه گانه هنوز آن گونه که باید و شاید آباد نشده اند.
در این میان ، البته دو جزیره تنب کوچک و بزرگ ، به دلیل وسعت کم ، قابلیت سکونت عمومی ندارند و عمدتاً نیروهای نظامی در آنها مستقرند. این دو جزیره به دلیل اشراف بر معبر اصلی حرکت کشتی های بزرگ در خلیج فارس ، اهمیتی استراتژیک دارند و حضور نظامی ایران در آنها در شرایط کنونی ، بر قدرت تسلط ایران در منطقه خلیج فارس تأثیر مثبت دارد. هر چند که در دراز مدت می توان بر پتانسیل های  توریستی این جزایر در قالب مناطق آزاد و نظایر آن سرمایه گذاری کرد.
اما جزیره بام سبز(ابوموسی) ، با وسعتی بیشتر ، از دیرباز مسکونی بوده است و هم اکنون نیز جمعیتی چند هزار نفری در آن زندگی می کنند. حضور رئیس جمهور و سپس سفر احتمالی نمایندگان به این جزیره ، باید نقطه شروعی برای سازندگی گسترده این جزیره باشد.
عمران جزیره بام سبز(ابوموسی) ، برای کشوری به بزرگی ایران ، کاری بسیار سهل است و می توان در کوتاه مدت آن را به مرکزی برای گردشگری و تجارت تبدیل کرد و سیل سرمایه های داخلی را بدان سمت معطوف کرد.
این واقعاً در شأن ایران نیست که جمعیت معدود این جزیره در عین تعلق خاطر عمیق به سرزمین مادری شان ایران ، با خود بگویند که اگر جزیره متعلق به امارات بود ، الان آبادتر بود. سازندگی و عمران بام سبز ، علاوه بر آن که خدمتی به هموطنان مقیم این جزیره به شمار می رود ، واجد وصف حیثیتی برای تک تک ایرانیان نیز هست.
سرمایه گذاری گسترده دربام سبز از سوی ایران ، این پیام را نیز در بطن خود دارد که دولت و ملت ایران با این حجم از سرمایه گذاری ، هرگز قصد چشم پوشی از این قطعه از میهن را ندارند و الا نیازی به این همه سرمایه گذاری نمی دیدند.
برای عمران جزیره نیز ، حتی اگر دولت بودجه کلان هم داشته باشد ، باز بهتر است فراخوان ملی داده شود و با اوراق مشارکت و نظایر این ها ، نمایشی از همدلی همه ایرانیان در پاسخ به جاهلان حاکم بر جنوب خلیج فارس ارائه داد تا بفهمند که در این قضیه با این دولت و آن دولت سر و کار ندارند بلکه با ملتی به بزرگی ملت ایران طرف حساب هستند.
جزایر سه گانه در همیشه تاریخ متعلق به ایران بوده اند ، هستند و خواهند بود و در این میان ، ساختن جزایر به گونه ای که در شأن ایران باشد ، پاسداری عملی از حق حاکمیت ایران است و نه صرف شعار دادن

1-    بام سبز(ابوموسی)

 توسعه گردشگری
بام سبز در حال حاضر در تقسيمات كشوري ايران جزو استان هرمزگان محسوب مي‌شود و آنگونه كه اقدامات جديد دولت نشان مي‌دهد قرار است حاكميت ايران بر اين جزيره شكل اجرايي بيشتري به نسبت قبل به خود بگيرد، در همين رابطه سيدحسن موسوي معاون محمود احمدي‌نژاد و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره مصوبه هيات دولت براي تبديل جزيره  بام سبز(ابوموسي) به منطقه نمونه گردشگري به «فارس» گفته است: «تبديل اين جزيره به منطقه نمونه گردشگري، گام نخست است، قرار است مشوق‌ها و سوبسيدهايي را براي سفر هموطنان به جزيره بام سبز( ابوموسي) لحاظ كنيم. بايد تمام ايرانيان به اين جزيره زيبا سفر كنند و از جاذبه‌هاي بكر آن بهره ببرند با تسهيلاتي كه در نظر خواهيم گرفت، هر ايراني بايد با سفر به جزيره ابوموسي، عكسي يادگاري از اين جزيره داشته باشد.» او همچنين ابراز اميدواري كرد كه با تصويب تبديل جزيره  بام سبز(ابوموسي) به منطقه نمونه گردشگري و ورود سرمايه‌گذاران به اين منطقه، گردشگري در اين جزيره نيز رونق بگيرد( تابناک، 31/1/1391)
  توسعه دفاعی امنیتی از کشور توسط جزایر سه گانه

ایران حاکمیت 50% ازمهمترین تنگه بین المللی یعنی تنگه هرمز را داراست که این تنگه قلب تپنده خلیج فارس محسوب می شود؛ جزایر سه گانه پارسیان فوق الذکر به همراه سه جزیره هرمز ، لارک  و قشم به جزایر شش گانه قوسی شکل مشهور می باشند که به عنوان "سپر دفاعی تنگه هرمز" قلمداد می گردند و دارای موقعیت  بسیار  خوب  نظامی  برای تسلط بر تنگه هرمز  هستند.
اهمیت  تشکیل خط دفاعی جزایر سه گانه در تنگه هرمز
 

 1-نفت خام عبوری از این تنگه حدود 40%نفت دنیا را تامین می کند البته این امر به تناسب نرخ تولید اوپک تغییراتی  دارد.

 2-بین 80 تا 90 درصد نفت خلیج فارس انحصارا" از طریق این  تنگه  صادر  می گردد و آژانس انرژی آمریکا پیش بینی می کند که حجم صادرات نفت از این تنگه تا سال 2020 به 30 تا 40 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

 3-کشتی های تجاری حامل غلات و سایر محصولات از طریق این کریدور حیاتی می گذرند.

4-تسلیحات نظامی آمریکا در کشورهای خلیج  فارس از طریق  این تنگه انتقال می یابد.

5- صادرات 31 میلیون تنی ال ان جی (LNG) قطر از طریق این تنگه به آسیا و اروپا انتقال می یابد .

  تبدیل جزایر به  قطب های گردشگری و تجاری:
وجود منابع عظیم نفت و گاز در خلیج فارس و کشورهای همجوار آن ، علت واقعی اهمیت اقتصادی این منطقه می باشد . کشورهای عربی جنوب خلیج فارس به تنهایی بیش از نیمی  از ذخایر نفت شناخته شده جهان را دار می باشند و ده درصد دیگر در امتداد کشور ایران وجود دارد .موقعیت تجاری مناسب این منطقه ، باعث اهمیت آن به عنوان مرکز تجاری یا راه ارتباطی بین شرق و غرب شده است .بازار منطقه خلیج فارس ، همچنان ارزش خود را به عنوان بازار فروش خدمات و کالاهای مصرفی و سرمایه ای و یا بازار سرمایه حفظ کرده و نقش بسیار حساسی را در تعادل تراز پرداختهای خارجی کشورهای جهان ( به خصوص کشورهای صنعتی غرب و ژاپن به عهده دارد .
اهمیت دیگر خلیج فارس به وجود منابع غنی معدنی و غذایی این منطقه و  کشورهای حاشیه خلیج فارس مربوط می شود . در این منطقه انواع و اقسام ماهیهاى خوراکى و تزئینى و همچنین منابع معدنى مانند
آهن ، خاك سرخ ،گوگرد، سرب و ... فراوان یافت مى شود
تاثیرات گردشگري در وضع موجود جزایر سه گانه پارسیان

تاثیرات عمده گردشگري در منطقه خلیج فارس و در بستر هاي اقتصادي، زیست محیطی، اجتماعی فرهنگی، زیر ساختی و مدیریتی در مجموع باعث ایجاد شرایطی خاص در منطقه گشته است که در ادامه به آن اشاره می گردد:
-    از جمله نقاط قوت این منطقه برخورداري از دسترسی بسیار مناسب دریایی می باشد. بطوریکه این منطقه به راحتی از طریق جاده هاي اصلی و راه منتهی به ورودي شهر قابل دسترسی می باشد.
-    افزایش درآمد زایی براي ساکنین بومی منطقه ، در تمامی بخش هاي اقتصادي مانند خدمات، کشاورزي
و صنعت. به طوري که اهالی منطقه با ارائه خدمات و کالاي مورد نیاز گردشگران، از افزایش درآمد به نسبت مناسبی برخوردار گشته اند.
-    ایجاد فرصت هاي شغلی جدید در بخش ارائه خدمات و کالا به گردشگران همچنین اشتغال افراد در تأسیسات گردشگري راه اندازي شده و یا در شرف تاسیس به صورت نیروي کار بومی.
-    منطقه مورد مطالعه به جهت برخورداري از جاذبه هاي طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیار با ارزش از پتانسیل وتوان بسیار بالایی در زمینه جذب گردشگر برخوردار می باشد. از جمله تاثیرات مثبت گردشگري در منطقه، به کارگیري این توان ها در مسیر جذب گردشگر و توسعه گردشگري منطقه می باشد.
-در دیدگاهی کلی می توان اذعان نمود حضور گردشگران در منطقه تا حدودي توانسته در اکثر جنبه هاي اقتصادي منشاء آثار مثبت باشد و این موضوع در سطح کلان زمینه هاي توسعه همه جانبه منطقه را فراهم نموده است.
- بهبود کیفیت زندگی اهالی بومی منطقه به خصوص روستائیان
-به رغم حجم بالاي تقاضاي گردشگري براي بازدید از منطقه بخش تسهیلات و خدمات اقامتی و پذیرایی در این منطقه به نسبت افزایش یافته است .
-افزایش امکانات تفریحی و سرگرمی به منظور استفاده گردشگران و منتفع شدن افراد بومی از این امکانات در منطقه از جمله تاثیرات مثبت ورود گردشگران به منطقه می باشد .
- القاي احساس افتخار از داشته هاي فرهنگی، و جاذبه هاي طبیعی خود با توجه به مطرح شدن منطقه به عنوان قطب جاذب گردشگر در کشور و جهان
- گسترش تبادلات فرهنگی اهالی بومی با گردشگران دیگر نقاط کشور و ایجاد تعامل و تبادلات فرهنگی.
-ایجاد فرهنگ محلی غلط به دلیل وارد شدن انواع گردشگران با فرهنگ هاي متفاوت به منطقه و تاثیر پذیري برخی خرده فرهنگ هاي محلی از آن ها.
- ایجاد شلوغی و ازدحام در بخش و بروز اختلال در آرامش اهالی منطقه و آلودگی هاي صوتی، بصري
- برخوردها و تعارضات فرهنگی و گاهی برخورد هاي فیزیکی بین اهالی بومی و گردشگران
- به واسطه حضور گردشگران در محیط این منطقه، زمینه هاي بهسازي محیط زیست و چشم اندازهاي طبیعی فراهم شده است.بطوریکه اهالی بومی و ساکنین منطقه اي همچنین مسئولین محلی اهمیت و توجه بیشتري به حفظ و نگهداري آن معطوف داشته اند.از دیگر آثار مثبت در این بخش می توان به افزایش آگاهی مردم نسبت به ارزش ثروت هاي طبیعی خود اشاره نمود.
- افزایش برخی آلودگی ها و صدمه به محیط زیست طبیعی و اکوسیستم منطقه به جهت حضور گردشگران وتولید زباله و آلودگی هاي صوتی و ....
- بررسی ها نشان می دهد که حضور گردشگران در منطقه بخصوص در فصول پیک مراجعه و مسافرت گردشگران به منطقه،  می توانئ تاثیرات متعددي بر وضعیت زیرساختی و میزان بهره مندي از این تاسیسات را به دنبال داشته باشد. میزان برخورداري منطقه از تاسیسات زیرساختی داراي کمبودها و کاستی هایی می باشد و بطور کلی این منطقه در این زمینه تا حدودي دچار ضعف می باشد. حال در صورتی که بر ظرفیت خدمات دهی تأسیسات زیرساختی بخش، حجم عظیمی از تقاضا و بار اضافه توسط گردشگران تحمیل گردد، این ضعف و کاستی با شدت بیشتري خود را نمایان می کند.
- وجود تصمیم گیریهاي سیاسی کشورهاي همجوار ایران در خصوص خلیج فارس
-  عدم توان پاسخگویی امکانات بهداشتی ، پزشکی و کمک هاي اولیه موجود به نیازهاي گردشگران
افزایش تقاضا براي تأسیسات رفاهی مانند:
-     مراکز اطلاع رسانی
- نمازخانه
-  سرویس هاي بهداشتی عمومی
-  مخابرات و تأسیسات و تجهیزات اینترنتی
-  از مهمترین آثار سازمانی و مدیریتی گردشگري و ورود گردشگران به منطقه ، احساس ضرورت تدوین برنامه و طرحی جهت توسعه گردشگري و ساماندهی گردشگران منطقه، توسط مدیران متولی این امر در سطح کشور می باشد.
- رویکرد مثبت مدیران و سیاست گذاران بخش دولتی گردشگري به لزوم آماده سازي و تهیه برنامه هاي اطلاع رسانی و تبلیغاتی در زمینه معرفی منطقه و قابلیت هاي گردشگري آن و شناساندن منطقه به گردشگران در جهت جذب هرچه بیشتر گردشگران..

تحلیل SWOT روشی است که از طریق آن می توان به قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدید هاي موجود براي توسعه و ادامه حیات گردشگري منطقه دست یافت.

(Strenghts) قوتها : نقاط قوت سیستم گردشگري به نکاتی باز می گردد که در داخل این چرخه در منطقه علامت قوت و نکته قابل توجه و نگهدارنده می باشد مثل وجود مؤسسه هاي گردشگري، وجود امکاناترفاهی و یا وجود بانکهاي قوي و سرمایه گذاري متناسب در بخش اقتصاد گردشگري.
 (Weaknesses) ضعفها : نقاط ضعف به کاستی هاي موجود در عرصه گردشگري منطقه که باعث ایجاد ضعف در کارکرد مطلوب این ضعف می شود باز می گردد. مؤلف ههایی همچون عدم وجود تسهیلات درمانی کافی، فقدان دسترسی برخی منابع گردشگري به مؤسسه هاي گردشگري، فقدان هتل مناسب و کافی می تواند در این مقوله مورد توجه قرار گیرد.
فرصتها  (Opportunities)  :
جغرافیایی، روابط بین الملل، زیرساختهاي توسعه منطقه، فرهنگ گردش پذیري و غیره منطقه، کشور و جهان بازمی گردد که فرصت کافی براي توسعه گردشگري یا توسعه یک بعد از ابعاد آن را فراهم می سازد.
محدودیتها:(Threets)
 کاستیها و تهدیدات همواره از خارج از مقوله موردنظر باعث ایجاد کندي درفرایند توسعه آن می شود لذا باید شناسایی شده و براي غلبه بر آن پیشنهاداتی ارایه شود.
"جدول  تحلیل استراتژیک SWOT جزایر سه گانه پارسیان"
 

زمینه

شرایط درونی

شرایط بیرونی

موضوعی

قوت ها

(strengths)

ضعفها (weaknesses)

فرصتها (opportunities)

تهدیدها

(threats)

 

 

جعرافیایی - اقتصادي-

 

 

 

 

 

اجتماعی و فرهنگی-

 

 

 

 

 

 

زیست محیطی

وجود منابع آب فراوان به صورت چشمه و قنات در نواحی مختلف؛

گرماي طاقت فرساي بعضی از نقاط مانند ویژه در فصل تابستان

 

 

ایجاد اسکله هاي تجاري و ایجاد رابطه با بسیاري ازکشور های خاورمیانه

تخریب مراتع و بیشه زارها توسط دام عشایر زمینه از بین رفتن مناظر طبیعی را فراهم می کند؛

وجود تنگه هرمز در منطقه به عنوان دروازه تجاري و منطقه استراتژیک

بالا بودن هزینه هاي گردشگري و

پایی بودن درآمد سرانه مردم(

درسطح منطقه )

وجود اماکن داراي هویت ملی و جهانی براي شکل گیري خدمات و تورهاي گردشگري

مهاجرپذیري و گسترش شهرنشینی زمینه به فراموشی سپردن رسوم و سنتهاي فرهنگی بومی را رقم می زند.

وجود نیروي انسانی بالقوه در بخش خصوصی براي فعالیت در صنعت گردشگري

نقص آمار و اطلاعات موجود در مورد آثار و ابنیه تاریخی و معماري؛

وجود دسترسیهاي اصلی در سطح منطقه براي دستیابی به این گونه اماکن؛

وجود کانونهاي قوي جلب گردشگران تاریخی و فرهنگی در پیرامون منطقه و رقابت شدید آنها با این منطقه

تبدیل جزایر سه گانه به عنوان منطقه با پتانسیل بالا براي جذب گردشگران

خطر تخریب محیط زیست در

اکوسیستم هاي آبی و خشکی

وجود فرصتهاي سرمایه گذاري

اقتصادي بخش خصوصی

وجود ساحل در اکثر نقاط منطقه براي انواع ورزشهاي آبی

 

ضعف دسترسی منابع مهیاي گردشگري به جاده، آژانس مسافرتی و اماکن اقامتی مناسب

تعاملات فرهنگی و اجتماعی موجود با

کشورهاي حاشیه خلیج فارس

 

وجود اکوسیستم هاي متفاوت کویري ،دشتی، دریایی، کوهستانی و جنگلی.

عدم وجود هتل ها و رستوران هاي بین راهی در بعضی از استان هاي حاشیه خلیج فارس

 

وجود فرصتهاي انواع ورزشهاي آبی

 

عدم تخصیص بودجه کافی به بخش گردشگري منطقه از سوي دولت؛

 

نتیجه گیری:

به منظور اتخاذ راهبردهاي متناسب براي توسعه گردشگري منطقه و به تعاقب آن ارائه برنام هها و پروژه هاي لازم در این خصوص، از حاصل بررسیهاي شناخت و تحلیل وضع موجود گردشگري منطقه به چارچو بهاي خط دهنده اصلی رسیده ایم که این محورها در قالب توصیه هاي ذیل قابل ارائه می باشند. این توصیه ها مبناي ارائه راهبردها و پیشنهادات آتی خواهد بود.
·    فراهم نمودن بستر لازم براي بالابردن طول مدت اقامت مسافران عبوري از منطقه
·    توجه به گردشگري طبیعی به عنوان رکن اصلی توسعه گردشگري در منطقه.
·    اتخاذ رویکرد برنامه ریزي تفصیلی توسعه گردشگري در منطقه موردنظر به ویژه در بعد گردشگري
طبیعی.
·    اصلاح نظام مدیریت گردشگري به نحوي که در آن تعامل سازنده دستگاههاي مختلف تضمین شده و
دو وجه حفظ و احیاء منابع و بهره برداري پایدار از آنها توأمان مورد توجه قرار گیرد.
·    ایجاد و تقویت نظام اطلاع رسانی گردشگري و نظام بازخورد اطلاعاتی از بازارها و گردشگران به نحوي
که نظام اطلاعات تعاملی و پویا ایجاد شود.
·    توجه به اولویت تجهیز منابع مهیاي گردشگري برحسب درجه جذابیت و امکان توسعه توریسم.
·    تکمیل شبکه هاي ارتباطی آنتنی و دسترسی هاي لازم براي اماکن گردشگري.
·    عنایت خاص به وضعیت بهداشت و سلامت در توسعه گردشگري منطقه
·    تقویت ساختار سازمانی رسمی و غیررسمی و توجه خاص به آموزش نیروي انسانی.
·    فراهم نمودن بستر تعاملات فرهنگی و آموزشی و اطلاع رسانی در سطح منطقه و ایجاد ارتباط دوسویه

- یک شرکت با استفاده از فروش سهام عام تشکیل و در اسرع وقت تمام ابوموسی تنب کوچک و بزرگ را به ساحت هتل ومکانهای تفریحی برابر امکانات روز دنیا تحهیز وهر خانواده ایزانی این امکان را داشته باشه تا با استفاده از سود سهام سالی یکبار مجانی از امکانات جزایر استفاده کند
-باید هر چه بیشتر به این جزایر رونق داد و تبدیل به یکی از مراکز توریستی و تجاری کرد تا مردم ببینند چه گوهری دارند
- احداث پل های رابط بین جزایرسه گانه پارسیان و استان هرمزگان
- دادن مجوز ساخت و ساز و سرمایه گذاری در جزایر سه گانه پارسیان به سرمایه گذاران داخلی. و حمایت از آنها.
-ایجاد پایگاه نظامی در یکی از جزایر سه گانه پارسیان
-تبدیل مجموع جزایر جنوبی کشور به استان خلیج فارس
-تبدیل این جزایر به منطقه آزاد تجاری
-نامگذاری این جزایر به نام جزایر پارسیان و پارس بزرگ و پارس کوچک
- پیشنهاد تاسیس استان خلیج همیشگی فارس به مرکزیت بام سبز(ابوموسی) ست..
-  ثبت این روز در تقویم
- برگزاری مراسم با شکوه نوروز 92 در بام سبز(ابوموسی)
-  ساخت تفریح گاه ها و اقامتگاه هایی با امکانات بالا برای جذب گردشگر و توریست..
-  تبدیل منطقه برای مرکزی جهت آموزش غواصی و شناخت محیط زیر آبی خلیج فارس
- برگزاری دیدار مسولان ایرانی با اماراتی و عربی  در این جزایر
- باید به بهترین نحو به این جزیره رسیدگی شود.. در کنار, دریا بهترین هتل ها و تفریح گاه هایی با امکاناتی در سطح معتبر را با نمادهایی از ایران می توان تاسیس کرد,
- پیشنهاد من بهره برداری از تمام منابع این جزیره(اقتصادی .فرهنگی .ورزشی و....) و ارایه منافع ان در بورس تهران برای هر فردی با ملیتی ایرانی با تعداد سهم محدود است.
-  ارائه سوبسید و امکانات اقتصادی به مردم  توسط دولت جهت  تشویق به زندگی در جزایر سه گانه
-  ارائه تسهیلاتی چون معافیتهای مالیاتی بلند مدت برای بخش خصوصی  علاقمند بر حضور در جزایر سه گانه پارسیان
- ارائه و اعطای وام کم بهره و معافیتهای بیمه ای و ....  برای سرمایه گذاران
-  برگزاری مسابقات رسمی تیم ملی کشوربا امارات رو باید  درجزایر سه گانه پارسیان
-. فرودگاه بام سبز(ابوموسی) این جزیره را عملا نصف کرده جهت سهولت تردد و توسعه اقتصادی یک زیر گذر در فرودگاه ایجاد بشود.
 -ایجاد منطقه ی نمونه ی گردشگری
- سفر پی در پی مقامات نظامی و دولتی به این مناطق
- ساخت زیباترین و بلند ترین برج منطقه به نام خلیج فارس در جزیره
- دادن تسهیلات به تورهای گردشگری برای برگزاری تور در این سه جزیره پارسیان
-  تاسیس بهترين و مجهزترين دانشگاه آزاد بين المللي خليج فارس دربام سبز و همچنین پردیس های بین المللی دانشگاههای دولتی و حتی دانشگاههای خارجی
- پرداخت سوبسيد در تمام فصول سال به كاروانهاي بزرگ وگسترده علمي تفريحي وسياحتي وپژوهشي وغيره -راه اندازی کاروان های علمی و تفریحی همانند كاروانهاي راهيان نور و حضور مستمر آحاد ايراني بصورت سهل وآسان درجزاير فوق، بايد يك استراتژي ملي برای تمام دولتهامحسوب گردد واز آن عدول نشود.
- تشکیل استانی متشکل از جزایرپارس بزرگ( تنب بزرگ) وپارس کوچک وبام سبز( ابوموسی) و سایر جزایر خلیج فارس  به مرکزیت بام سبز(ابوموسی) وبه اسم استان خلیج فارس
- تاسیس مراکز مجهز علمی در این استان وجزایر پارسیان جهت اهمیت دادن به آنان.
- توسعه طرح مسکن مهر با تسهیلات بسیار مناسب برای هر ایرانی بویژه اهالی و مردم بومی استان هرمزگان.
- ایجاد پایگاه موشکی سطح به سطح وسامانه دفاع موشکی و استراتژیک ایران
-ممنوعیت سفر و سرمایه گذاری اتباع ایران به سه کشور عربی
- خروج سرمایه های هموطنان از این کشور ها با حمایتهای دولتی به خصوص کشور امارات متحده عربی
- دعوت جهت ساخت مراکز صنعتی ، اقتصادی و مسکونی به شرکتهای خصوصی و دولتی
-ارجاع اسناد مزاحمت های این شیوخ به سازمان ملل یا دادگاه لاهه یکبار برای همیشه بدون هیچگونه مذاکره مستقیم.
- افشای ماهیت واقعی تاریخی سرزمین امارات و طایفه شیوخ.
- ارائه پورت اقامتی برای افراد ویزا چنج و گمرک با تسهیلات ویژه هتل و خدمات ارزان نقل و انتقال
 - همه پرسی ملی در خصوص مالکیت جزایر گذاشته شود تا هم اعراب افراطی زیاده خواه و هم مجامع بین المللی که به دیدکاههای ملی و دموکراتیک اهمیت می دهند بدانند که در موضوع مساله جزایر سه گانه ، نه با دولت ، بلکه با ملت ایران طرف هستند.
-ساخت هتل و مراكز خريد بزرگ و بین المللی
- ایجاد بسترهای لازم برای  ساخت اسکله هایی بزرگ برای کشتی های نفتکش و باری جهت سوخت گیری مجدد و ارزان بجای  رفتن این کشتی ها به بنادر اماراتی و خرید سوخت گران که عمدتا از ایران به این کشور باقیمت ارزان صادر می شود موجب می شود ضمن تبدیل جزایر سه گانه پارسیان به مراکز تامین سوخت کشتی های خارجی بخشی از مبادلات تجاری نیز در این بنادر صورت گیرد که این امر موجب ارتقاء جایگاه تجاری اقتصادی جزایر پارسیان در مرحله اول وبدنبال آن  قوت گرفتن توریسم و گردشگری بین المللی ولو به صورت کوتاه مدت اما اثر گذار بر اقتصاد این مناطق می شود.
-  پیشنهاد نصب بزرگترين پرچم ايران با بلند ترین ارتفاع در ساحل جنوبي جزيره كه سمت امارات هست .
-  برگزاری چندین جشنواره با نام جزایر پارسیان
- ساختن ورزشگاه بزرگ بین المللی در جزایر پارسیان  و برگزاری بازی های فوتبال با تیم های عربی در آنها
- ساخت شبکه ماهواره ای با نام جدید پارسیان
-برگزاری جلسات گفتگو با کشورهای عربی در این جزایرپارسیان انجام گیرد.
- ساخت ورزشگاه و کمپ تیمهای ملی در پارس بزرگ
- ساخت مراکز علمی و تحقیقاتی زیست محیطی در پارس کوچک
-ارتقافرمانداری بام سبز به فرمانداری کل یاویژه
-جذب سریع سرمایه گذارخارجی وداخلی جهت توسعه
- عدم صدورمجوزوتجدیدنظردراقامت دائم اتباع امارات وعربها که هم اکنون دربخش جنوبی جزیره ساکن هستند.
-تقویت پایگاه نظامی(منطقه دریایی جدیدازارتش یاسپاه)صیانت وحفاظت شدیدازآبهای سرزمینی(12مایل)که ظاهرا هم اکنون بادید تساهل وتسامح به آن نگریسته می شود.
-ایجادگمرک فعال وتاسیس پالایشگاه وتاسیسات دریایی بین المللی وفرودگاه بین المللی
- ایجاد دانشگاه بین المللی پارسیان باگرایش علوم دریاها وسایر رشته های پر طرفدار
-اختصاص شبکه تلویزیونی مستقل جزایرپارسیان
-درج نقشه و نام جزایرپارسیان وخلیج فارس برروی اسکناسها
-ایجادباشگاه بزرگ ورزشی وبرگزاری لیگ جزایرپارسیان
-تاسیس بیمارستان بین المللی فوق تخصصی  وحرکت درمسیرتوریست درمانی
- تقویت ورزش های گروهی از جمله فوتبال؛ والیبال و ...  و کمک جهت  حضور در لیگ های برتر جهت افزایش همبستگی میان جامعه
- مشاوره با شرکت های معتبر داخلی و خارجی در زمینه نوع کاربری جزیره - اجرایی کردن طرح مصوب شده
- ساخت بناهایی که تاریخ ایران در آنها در معرض دید قرار گیرد.
- وسعت دهی به  جزایر  با شناسائی سواحل کم عمق آن جهت فراهم نمودن فرصت های بزرگ سرمایه  گذاری و توسعه جزایر به روش های مصنوعی.
- رسانیدن سطح زندگی مردم این جزایر به بالاترین حد ممکن (فوری) - ایجاد تاسیسات ورزشی استاندارد و انجام مسابقات بین المللی
-بعنوان مهمترين واولين قدم بايداين پيشنهاد به مجلس برود كه نام "ابوموسي" به نام ايراني و واقعي آن يعني "بام سبز" بازگردانده شود ، دوستان عزيزي كه تاريخ اين منطقه استراتژيك را به دقت مطالعه كردند به خوبي مي دانند كه نام واقعي اين جزيره ايراني " بام سبز" بوده است كه به زبان بندري "بوم سا" به آن مي گفتند و متاسفانه شيوخ عربي كه اين جزيره را براي چراي دام ها از ايران كرايه مي كردند اكنون ادعاي مالكيت كرده اند!!! اعراب اماراتي در اقدامي مشكوك نام ايراني "بام سبز" يا "بوم سا" را به "بو موسي" تغيير داده ند و تاريخچه اي جعلي از اين جزيره با محوريت شيخي جعلي بنام "ابوموسي" ايجاد كرده و در جنگ رواني جديد خود اينچنين داستان سرايي مي كنند دوستان اين بزرگترين فريب امارات در اين فتنه است . لطفا اول آنرا خنثي كنيد
- ساخت سپر ضد موشکی یا چند پایگاه موشکی با هدف گیری امارات و سایر کشورهای با موضع تخاصم
-  فرستادن ساکنین داوطلب شهر های ایران برای زندگی دائم یا ، بصورت دوره ای ( مثلا 4 ساله ) در جزیره بام سبز
- پیگرد قانونی و محاکمه اشخاص حقیقی وحقوقی که مالکیت جزایر ایرانی را به غیر نسبت دهند.
ساخت فيلم تبليغاتي از جزايرسه گانه پارسیان
- فراهم نمودن امکان سفر های کم هزینه چهارم ساخت هتل های مجلل در این جزیره در ضمن استقرار نیروهای ارتش و سپاه در این جزایر و به همراه نیروهای امنیتی.
 - پیگیری سیاست افزایش جمعیت در جزایر
- جمع آوری سندهای تاریخی ونشر کپی آن در سطح جهان
-  تغییر نام خیابان سفارت امارات در ایران به جزایر پارسیان
-  اعلام  بام سبز  به عنوان منطقه ویژه اقتصادی و در ادامه  به توریستهای داخلی اجازه خرید مشخصی داده شود. مثل کارت سبزهایی که اوایل راه اندازی کیش مرسوم بود این امر موجب رونق اقتصادی، افزایش تردد، افزایش جمعیت  و در نتیجه ارتقای جایگاه این منطقه می شود.
- برگزاری  مسابقه قایق رانی,کشتیرانی و... بین  جزایر سه گانه پارسیان
- تبدیل جزایر سه گانه پارسیان به منطقه آزاد توریستی
- ساختن موزه با کیفیت بین المللی و گذاشتن نام خلیج فارس بر موزه و ساختن نمادهای اصیل ایرانی به عنوان هدیه برای با زدیدکنندگان
-  گذاشتن نمایندگی های تورهای بین المللی در خارج کشور با هزینه کشورمان جهت جذب توریست های خارجی ها برای بازدید از موزه های جزایر پارسیان  ومعرفی ایران به عنوانه صاحب اصلی
- گذاشتن نمایشگاههای دائمی از محصولات ایرانی و صنایع دستی ایران
- ساختن بیمارستان بزرگ بین المللی با بالاترین استاندارد های جهانی در این جزایر و استفاده از توریست درمانی ومعرفی طب ایرانی
- ساختن پارک علم و فناوری در این جزایر وبرگذاری نمایشگاههای بین المللی اختراعات
–  برگزاری برنامه های زنده تصویری و تلویزیونی و خبری  و پخش و بازتاب آن توسط رسانه های سمعی و بصری
هریک از راهکارهای پیشنهادی فوق به نحوی از انحاء در تثبیت حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه پارسیان می تواند نقشی سازنده واساسی ایفا کند که این مهم همت والای مسئولان محترم کشور را می طلبد ودر جهت صیانت از مرزو بوم کشور اسلامی مان گامی بس بلند وارزنده است که امید دشمنان را به یاس و نومیدی بدل می کندو چه زیبا گفت فردوسی پاکزاد:
چو ایران نباشد تن من مباد                             بدین بوم و بر زنده یک تن مباد